بسياري او را پدر مديريت ورزشي ايران مي‌دانند. كسي كه در مدت زمان حضورش در باشگاه پرسپوليس در دهه 70، افتخارات و قهرماني‌هاي بسياري را به ارمغان آورد. مدتي هم به عنوان رييس فدراسيون فوتبال كار كرده و اين روزها به عنوان مديرعامل باشگاه داماش فعاليت خود را در عرصه مديريت ورزشي پيگيري مي .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، كسي كه در دوره اخير انتخابات رياست فدراسيون فوتبال با دفاع و دخالتي كه از علي كفاشيان داشت، باعث شد، دوباره او در سمت رييس فدراسيون فوتبال ابقا شود. صحبت از امير عابديني است كه اين روزها به عنوان مديرعامل باشگاه داماش فعاليت خود را در عرصه مديريت ورزشي پيگيري مي كند. درخصوص آخرين وضعيت واگذاري امتياز باشگاه داماش و همچنين پيرامون اتفاقات اين روزهاي باشگاه پرسپوليس و تيم ملي گفت‌وگويي با وی انجام داديم كه درادامه مي‌خوانيد.

اوضاع باشگاه داماش اين روزها به چه شكل است؟
داريم با بی پولي دست و پنجه نرم مي‌كنیم. ولي به طور قطع تيم را براي فصل آينده مي‌بندیم. ديروز هم با دو، سه بازيكن در تهران صحبت كردم و فرستادم به رشت بروند تا در تمرينات شركت كنند. ما تمريناتمان را شروع كرديم و به هر حال کارم را دارم انجام مي‌دهم و اميدوار هستم كه تيم شكل بگيرد.

با جیب خالی فعالیت در این فوتبال سخت نیست ؟
به واقع سخت است. اما من نگران نيستم چراكه مسئولان قوه قضاييه به ما قول داده‌اند كه كمك مي‌كنند. تا حالا هم فقط قوه قضاييه به ما كمك كرده است. اين در حالي است كه به هيچ‌عنوان از استان به ما كمكي نشده به همین جهت به شخصه ممنون قوه قضاییه هستم.

مسئولان استان در این زمینه چه کار کرده اند ؟
برخي از نمايندگان شوراي شهر رشت قرار بود كمك کنند، که کمکشان فقط در حد حرف باقی ماند .
حتي من به آنها گفتم پول نمي‌خواهم. گفتم بخشي از بدهي به بازيكنان را تقبل كنند، آن هم به بازيكنان بومي اين پول را بدهند تا حداقل بچه‌ها دل‌شان گرم شود. اگر بازيكنان دل‌شان گرم شود، مشكلات‌مان کم می ‌شود. ولي متاسفانه تاكنون اين‌كار نشده!

با اين رويه سرانجام كار به كجا خواهد كشيد؟
اميدوار هستم با کمک مسئولان قضايي بخش عمده‌ مشكلات تیم حل شود.

با اين شرايط، مي‌توان به آینده داماش در لیگ امید وار بود ؟
به جز محمد غلامي و ابوذررحيمي، بقيه تركيب تيم تغيير نكرده، يعني اینکه ما فقط 2 بازيكن از تركيب سال گذشته‌مان را از دست داده‌ايم. ضمن اينكه چهارشنبه گذشته عرفان ‌اولرم را براي حضور در تمرينات به رشت فرستادم وفكرمي‌كنم از شنبه در تمرين تيم حاضرشود. براي جناح چپ هم با يكي، دو نفرمثل رمضاني صحبت كرده‌ ام.
 
البته روز پنجشنبه هفته گشذته به ايوان‌ داركوويچ هم گفتم به تمرين تيم برود. با معرفي خودش در تمرينات شركت كند. ببينيم وضعيتش چطور است. اگر وضعيتش مطلوب باشد، دفاع چپ‌مان هم وضعيتش خوب خواهد شد. در کل آينده باشگاه را روشن می بینم . همه تيم‌ها در مقاطعي براي ادامه فعاليت‌هاي خود مشكل پيدا مي‌كنند. در كل فوتبال همين است، در حال حاضر كه چرخ اقتصادي ما نمي‌چرخد، اما كمك‌هايي مي‌شود.

با انصراف هدایتی از خرید داماش وضعيت دیگر خريداران داماش چه شد؟
هنوز هم ما دو، سه خريدار داریم ، با آنها مشغول مذاكره هستم . احساسم این است وقتي تيم شكل بگيرد، خريداران هم نا اميد نمي‌شوند و جلو مي‌آيند. اميدوارم هرچه سريع‌تر امتياز باشگاه واگذار شود. پيشنهاد است، دارند بررسي مي كنند. شرايط يكي از خريداران از همه بهتر است، داريم وضعيت او را بررسي مي‌كنيم تا در نهايت امتياز باشگاه واگذار شود. در حال حاضر همكاري خيلي خوبي بين ما و قوه قضاييه برقرار است و قوه قضاييه واقعا دارند كمك‌مان مي‌كنند.

با واگذاری سهام باشگاه، وضعیت شما در بحث مدیرتی این باشگاه به چه شکلی تغییر می کند ؟
به واقع به دنبال اين نيستم كه من باشم يا نباشم ، بلكه من دنبال اينم كه اول تيم شكل بگيرد چراكه اگر تيم شكل بگيرد، بازيكنان خيال‌شان راحت مي‌شود. اینکه امروز نيازهاي تيم تامين شود بسيار اهمیت دارد. بود نبودن من، تفاوتي ندارد.

بگذریم. پرسپولیس بعد از سال ها، حضوری موفق در فصل نقل و انتقالات داشت . مهدی مهدوی کیا این مسئله را یاد آور روزهایی دانست که شما مدیر عامل این باشگاه بودید ؟
مهدی همواره به من لطف دارد . اینکه امروز می بینم مدیران پرسپولیس خیلی خوب یار گیری کرده اند خوشحالم. و این خوشحالی با توجه به خوشحالی هواداران پرسپولیس چند برابر شده است .

اما خود شما نسبت به نوع یارگیری رویانیان انتقاد داشتید؟
انتقاد نبود. احساس کردم باید به مدیرعامل پرسپولیس نکته ای را از سر دلسوزی بگویم. امروز رویانیان به دلیل جذب بازیکنان بزرگ و نامی، باشگاه را به لحاظ مالی بدهکار کرده است . حرف من هم این بود اگر امروز رویانیان بنا به هر دلیل از پرسپولیس رفت، جانشین او برای عمل کردن به تعهدات مالی وی، کار دشواری را پیش رو دارد .

البته رویانیان مدعی شده راه پول در آوردن در این فوتبال را به خوبی یاد دارد و می داند چگونه چک های باشگاه را پاس کند ؟
خدا کند . ما که بخیل نیستیم. موفقعیت رویانیان، موفقعیت پرسپولیس است .

رویانیان به رغم اینکه توانست بازیکنان خوبی را جذب کند، اما در انتخاب مربی تیم، به مشکل برخورده است ؟
دنیزلی به پرسپولیس خیانت کرد. اگر او می خواست قطع همکاری کند، باید در همان روز های اول اعلام می کرد. اما او هر روز یک بهانه می آورد و از حضور در ایران خود داری می کرد . به نظرم رویانیان بیش از حد ممکن به دنیزلی زمان داد .
 
باید درهمان روز های اول با او جدی صحبت می کرد تا امروز دچار این مشکل نشود . به هر حال اتفاقی است که افتاده .تا آنجا که خبر دارم او مذاکرات خوبی با تعدادی مربی خارجی انجام داده که ان شاءالله یکی از آنها به زودی بر روی نیمکت پرسپولیس می نشیند .

حتما خبر دارید که او از پروین خواسته بود که این سمت را قبول کند؟
احساسم این است که او این تصمیم را به دلیل فشارهایی که بر روی دوشش بود گرفت. البته نمی خواهم منکر توانایی های پروین شوم. اما به نظرم با توجه به یارگیری های صورت گرفته در پرسپولیس، مربی خارجی کار آمد می تواند باعث حضور موفق این تیم در لیگ دوازدهم شود .

شاید به دلیل همین فشار ها هم بود که او تصمیم به استعفا گرفت؟
رويانيان نبايد خسته شود. ايشان آدم پر انرژي هستند و روز اولي هم كه به اين حوزه آمد، احتمالا مي‌دانست به كجا مي‌آيد. مديريت پرسپوليس اكرچه بسيار سنگيني است و من به عنوان يك هوادار و پيشكسوت درخواستم اين است كه آقايان كمك كنند آقاي رويانيان در كارش موفق شود، چراكه آنجا كار خيلي سنگين‌تر است. ضمن اينكه اميدوارم واقعيت نداشته باشد كه آقاي رويانيان اميدش را از دست بدهد و كنار برود.

در چند روز گذشته خبر همکاری شما با باشگاه پرسپولیس زیاد شنیده شد؟
این روز ها در فوتبال خبر زیاد است . این خبر هم از آن دست خبر های بود که در این فوتبال از واقعیت فاصله زیادی داشت .

در مورد حذف مسابقات جام‌حذفي در ليگ دوازدهم چه صحبتي داريد؟
وی به حمایت گفت: چاره‌اي نداشتيم. به تقويم كه نگاه مي‌كنيم، تقريبا همه روزها‌يمان پر است. يعني امسال اهتمام فوتبال كشور بايد رفتن به جام‌جهاني هم باشد. ضمن اينكه اين اتفاق پیشتر به‌گونه‌اي ديگر اتفاق افتاده بود. در سال 76 تيم پرسپوليس از مسابقات كنار رفت. به خاطر اينكه بازي‌هاي عقب‌افتاده‌اش زياد شده بود. بالاخره اين همه فشردگي در يك سال معمولش اينكه تقويم جواب نمي‌دهد. وقتي هم تقويم جواب نمي‌دهد، بايد يك كار مي‌كردند و بهترين كار اين بود كه بازي‌هاي جام‌حذفي را حذف كنند.

پس شما با حذف رقابت‌هاي جام‌حذفي در ليگ دوازدهم موافق هستيد؟
من ناراحت نيستم و مشكلي ندارم و فكرمي‌كنم فوتبال ما نبايد روزمرگي ی كار خودش را ببيند. بلكه برنامه‌هاي درازمدتي هم داشته باشد. به همين دليل به خاطر حذف مسابقات جام‌حذفي فدراسيون تحت فشار نگذاريم تا ان‌شاءالله امسال به جام‌جهاني صعود كنيم.
 
 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار