هر گیرنده GPS و یا گیرنده های موجود در وسایل نقلیه اطلاعات خود را حداقل از چهار ماهواره ناوبری تامین می کند.

محمد حسن نیا، کارشناس ارشد علوم فضایی در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: ماهواره های ناوبری جهت هدایت کشتی ها، هواپیماها و سایر وسایل نقلیه استفاده می شود و در یک سیستم ناوبری ماهواره ای با قرار دادن تعدادی ماهواره در مدار برای کاربرانی که دارای پایانه مربوطه به سیستم باشند امکاناتی را فراهم می کند.
 
وی افزود: یکی از مهمترین امکانات ماهواره های ناوبری دستیابی به سرعت و زمان دقیق در هر نقطه از کره زمین است و یا اپراتور هواپیماها، کشتی ها و اتوموبیل ها می توانند با نصب یک پایانه موقعیت خود را به طور خیلی دقیق به دست آورند که به آن سیستم ناوبری ماهواره ای جهانی می گویند.
 
حسین نیا اظهار داشت: نحوه کار ماهواره های ناوبری به این شکل است که معمولا در یک شبکه قرار می گیرند و هر ماهواره سیگنال رادیویی فرکانس بالایی را که حاوی اطلاعات زمان و موقعیت جغرافیایی است ارسال می کند.
 
*GPS تحول چشم گیری در سرویس اطلاعات جغرافیایی ایجاد کرد
وی تصریح کرد: این اطلاعات ارسال شده توسط پایانه های موجود در دست افراد یا نصب شده روی وسایط نقلیه زمینی ، هوایی و دریایی دریافت می شود و حداقل از چهار ماهواره سیگنال دریافت می کند و براساس اطلاعات موجود در آنها موقعیت خود را به طور دقیق محاسبه می نمایند.
 
وی ادامه داد: هر شخص یا وسیله ای که دارای پایانه ای مربوطه به چنین سیستمی باشد می تواند در هر نقطه ای از زمین موقعیت دقیق خود را به سرعت پیدا کند.
 
حسن نیا اظهار داشت: GPS یکی از دستاوردهای همین فناوری است که تحول چشم گیری را در سرویس اطلاعات جغرافیایی ایجاد کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: این سیستم عملیات ناوبری خیلی دقیقی را در زمینه حمل و نقل، منابع طبیعی، نفت و گاز، موقعیت های اضطراری، کشاورزی و طراحی شهری فراهم می کند./عط
برچسب ها: سیگنال ، هوایی ، نقلیه ، فرکانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار