برقراری حمایت ها باعث پیشقدم شدن صنعت برای ارتباط با دانشگاه می شود توسعه کشور با دو بال صنعت و دانشگاه محقق می شود.

مهندسی توکلی دبیر انجمن آرندی کشور در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه وسعت سرزمین، تعداد جمعیت و منابع معدنی را نمی توان ملاک قدرت کشور ارزیابی کرد زیرا در این زمانه قدرت و برتری بدست کسانی است که بر روی امواج تکنولوژی نشسته اند.
وی افزود: طبق آمار که سازمان ملل در زمینه تولید ناخالص دنیا منتشر کرده است این تولید در حدود 65 هزار میلیارد دلار است  که 20 درصد آن سهم نفت وگاز و صادرات محصولات کشاورزی است که دراین میان سهم کشور ما 35 میلیارد دلار است و با این اوصاف میتوان گفت: این رقم برای کشور ما گردش مالی خوبی است.
وی ادامه داد: از 65 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص دنیا 50 هزار میلیارد دلار آن صادرات صنعتی است که از این مقدار کشور ما سهم اندکی را دارد که در این بازار پر استرس دنیا که همه کشورها دنبال رقابت هستند این سهم اندک ما حاصل نقش ضعیف آرندی در کشور ما است.

واحدهای صنعتی که مشغول تحقیقات هستند باید مورد تشویق قرار گیرند
مهندس توکلی در ادامه گفت: بخش تحقیقات در کشور ما ريسك پذیر است و مدیران بخش های صنعتی باید در این حوزه به اطمینان برسند که آیا می توانند در این بخش سرمایه گذاری کنند یا خیر که در این میان صنایع بزرگی خود را از این حوزه بیرون کشیدند چون نتوانستند رقابت کنند.
وی تصریح کرد: در بیشتر نقاط دنیا مشوقهایی را برای ترغیب کردن واحدهای آرندی به حضور در و سرمایه گذاری در عرصه علم و فن آوری قرار می دهند می توانیم بررسی الگوی کشورهای توسعه یافته تسهیلات و مشوقهایی را برای واحدهای صنعتی که مشغول کار تحقیقاتی هستند در نظر بگیریم واگر نتوانیم به خوبی از این واحدها حمایت کنیم هیچ موقع نمی توانیم انتظار برقراری ارتباط بین صنعت ودانشگاه را داشته باشیم و اگر این حمایت ها برقرار شود شاهد پیشقدم شدن صنعت کشور برای همراهی و همکاری با دانشگاه ها در راه توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور خواهیم بود.

صنعت و دانشگاه باید شکل های جدید متناسب با شرایط روز به خود بگیرند.
دکتر نعمتی استاد دانشگاه نیز با اشاره به رویکردهای جدید صنعت و دانشگاه گفت: برای شکل گیری واقعی ارتباط صنعت و دانشگاه این دو بخش باید شکل های سنتی خود را رها کرده و متناسب با شرایط روز جامعه شکل های جدیدی به خودگرفته و نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
وی افزود: دانشگاه باید دانشگاه کار آفرین با رویکرد شرکتی وارد این چرخه شود و نقش دولت نقش حاکمیتی، حمایت کننده و نظارت است و بخش صنعت هم بنگاه هایی مبتنی بر دانش و فن آوری هستند که کل جامعه را در بر می گیرند و در این میان باید دانشگاه ها را تفکیک کنیم.
نعمتی تصریح کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه از سری مسائل چند لایه است که بدون شک نمی توان ریشه و دلیل آن را به یک نهاد و یا یک راهکار خاص مرتبط دانست و برای حل واقعی این مسئله باید یک مجموعه راهکارهای نظام مند و هدفمند محقق شود تا بتوانیم به آرزوی دیرینه ارتباط صنعت و دانشگاه دست پیدا کنیم./عط
برچسب ها: دانشگاه ، نظارت ، بنگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار