فرهنگ در وجه پویایی و خلاقیت کارکردهای متفاوتی دارد و تبادل و تعامل فرهنگی از جمله این کارکردهاست.

دکتر منفرد استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تهاجم فرهنگی را این گونه تعریف کرد؛ آنچه ما تهاجم فرهنگی می خوانیم وجهی خاص از کارکرد ویژه یک فرهنگ در برابر فرهنگ دیگر است با وجهی که در آن فرهنگ مهاجم با تلاش برای تسلط بر فرهنگ مورد تهاجم با فرایند دو سویه تعامل را به کشمکش مخرب تبدیل می کند البته کارکرد این فرآیند با تبادل و تعامل فرهنگی بهتر درک خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که در برابر فرهنگهای بیگانه چه موضعی باید اتخاذ کرد گفت:پاسخ این سوال در سه گزینه خلاصه شده اول آنچه مفید و مثبت است را به فرهنگ خودی جذب کرد و در عین حال از آفات و ناهنجاری فرهنگهای دیگر پرهیز نمود.
دوم پس از گزینش یک جز فرهنگ دیگر باید آن جز تجزیه و سپس سنخیت آن با فرهنگ خودی سنجیده شود تا بتوانیم در مجموعه فرهنگ خودی ثبوت و قرار یابد.
سومین اصل در نظریه تعامل فرهنگی، تولید فرهنگی است یعنی فرهنگی بالنده است که علاوه برپاسخ گویی به سوالات موجود ، سوال ساز نیز باشد در این حالت فرهنگ از حالت واکنشی صرف خارج و به جایگاه کنشی صعود می کند .
وی مراحل و ابعاد تهاجم فرهنگی را این گونه برشمرد:شناخت ملت ها، بی هویت کردن و از خود بیگانه ساختن آنها ، تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی، تحقیر و تحریف تاریخ و تخریب و نفع هویت ملی .

منفرد همچنين درباره سیاست های مقابله با تهاجم فرهنگی گفت: تهاجم فرهنگی به مفهوم نفع هویت فرهنگی و ملی کشور مورد هجوم برای برقرار کردن سلطه فکری و فرهنگی است لذا راههای مقابله با آن ترویج خط و زبان بیگانه ، باور استعدادها و توان مردم ، عدم تعارض علم و دین ، عدم پذیرش تحمل فرهنگ بیگانه، آموزش ، تبلیغات و ارتباطات، تحقیقات و انتشارات از سیاست های عمده در مقابله با تهاجم فرهنگی است.
 این استاد دانشگاه در پایان توجه نهادها و رسانه های گروهی به تولید موثر فرهنگی ، بهینه سازی و روز آمد کردن روش های سنتی تبلیغ و در عین حال استفاده از روش های نوین برای ایجاد تفاهم ملی در جهت توسعه فکری و فرهنگی از طریق تبادل افکار و آرا و تمسک به روش های منطقی را جهت آموزش عامه مردم برای مقابله با تهاجم فرهنگی دانست./ل
برچسب ها: منفرد ، فرهنگ ، بیگانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار