دبیر کل سازمان ملل در آستانه سفر به ژنو و شرکت در اجلاس بین المللی سوریه تاکید کرد: پس از رایزنی های فراوان مقرر شد کوفی عنان نتایج نشست ژنو را به اطلاع جمهوری اسلامی ایران برساند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ بان کی مون امروز به تشریح نتایج نشست ریو پرداخت.

بان کی مون گفت: در مورد اینکه ایران باید در جلسه گروه اقدام شرکت داده شود، مذاکراتی
انجام گرفته است و عنان نیز با شماری از کشورهای کلیدی عضو سازمان ملل در این مورد مشورت کرده است.
وی افزود: توافقی که در مورد همکاری جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت این بود که کوفی عنان نتیجه مذاکرات ژنو را به دولت جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهد و گفتگوها از همین طریق ادامه می یابد.
وی ضمن اعلام حمایت کامل از تلاش های کوفی عنان نماینده ویژه مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه افزود: عنان وظیفه دشواری را به عهده گرفته است. صمیمانه امیدوارم گروه اقدام نقطه گردشی برای تلاش های مشترک ما در مورد بحران سوریه باشد.

وی در مورد نتیجه جلسه گروه اقدام که قرار است شنبه 10 تیر در ژنو برگزار شود نیز گفت : در موقعیتی نیستم که بتوانم نتیجه آن جلسه را پیش بینی کنم، ما در مورد همه موضوعات با شرکت کنندگان گفتگو خواهیم کرد و این امر تمرکز اصلی گروه اقدام است.

بان کی مون افزود: همزمان و مهمتر از همه، چگونگی خاتمه خشونت ها و اجرای کامل آتش بس است که درباره آن نیز گفتگو خواهد شد.

وی همچنین گفت: شورای امنیت و کشورهای عضو سازمان ملل هنوز هم از طرح 6 ماده ای حمایت می کنند و این طرح باید اجرایی شود.
وی افزود: متاسفانه به دلایل بسیار واضح مانند تهدیدهای امنیتی و عدم همکاری طرفین، طرح شش ماده ای و به ویژه ماده اول آن که توقف خشونتهاست، اجرا نشده در نتیجه دومین ماده یعنی گفتگوهای سیاسی هرگز شروع هم نشده و به همین دلیل است که دیداری در ژنو خواهیم داشت.

دبیر کل سازمان ملل در پایان ابراز امیدواری کرد: ناظران این سازمان بتوانند فعالیت های خود را در سوریه از سر بگیرند و یکی از موارد دستور کار ژنو نیز همین امر خواهد بود.
برچسب ها: عنان ، ایران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار