دبیر کل سازمان ملل متحد نشست ژنو را نقطه عطفی درباره مسائل سوریه توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ بان کی مون در آستانه سفر به ژنو و شرکت در اجلاس بین المللی سوریه در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک حاضر شد و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.

بان کی مون گفت : « من امروز به ژنو سفر می کنم تا در نشست گروه اقدام برای سوریه شرکت کنم. من کاملا از تلاشهای آقای کوفی عنان، فرستاده ویژه مشترک (سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب) حمایت می کنم. وی کار بسیار سخت و پیچیده ای را انجام داده است. من تلاشهای او در زمینه دیپلماسی و پشتکارش را می ستایم و امیدوارم در نشست روز شنبه به پیشرفتهایی دست پیدا کنیم. صادقانه امیدوارم جلسات گروه اقدام برای سوریه ، نقطه عطفی در تلاشهای مشترک ما برای حل کردن بحران در سوریه باشد.

 هنوز شورای امنیت و اعضای سازمان ملل متحد از طرح صلح شش ماده ای حمایت می کنند و این طرح شش ماده ای باید اجرا شود. متاسفانه بنابه دلایل کاملا آشکار امنیتی و فقدان همکاری دو طرف یعنی دولت سوریه و نیروهای مخالف، طرح صلح شش ماده ای بویژه بخش نخست آن یعنی توقف درگیری ها در سوریه اجرا نشده است.به همین علت، ماده دوم این طرح یعنی گفتگوی سیاسی هرگز حتی آغاز هم نشده است. به همین علت است که ما در ژنو تشکیل جلسه می دهیم. گفتگوهای این گروه کوچک بسیار بسیار متمرکز خواهد بود. این گروه متشکل از کشورهایی است که بیشترین علاقه را به حل این بحران دارند. ازاین رو، من صادقانه امیدوارم بتوانیم حرکت سرنوشت سازی را برپایه و اساسی صورت بدهیم که به موجب آن واقعا در مسیر اجرای طرح صلح شش ماده ای حرکت کنیم. همه می دانند که چرا ناظران مجبور شدند فعالیت هایشان را در سوریه به حال تعلیق دربیاورند. البته این سخن به معنای آن نیست که آنها کاملا فعالیت هایشان را به حال تعلیق درآورده اند بلکه منظور آن است که آنان به صورت بسیار محدودی در سوریه فعالیت دارند.

 ازآنجا که ناظران ما از جانب هر دو طرف درگیر هدف قرار می گرفتند این تصمیم اجتناب ناپذیر اتخاذ شد .همه طرفهای مطرح در سوریه و جامعه بین المللی این مساله را درک می کنند. واقعا امیدوارم که آنها بتوانند بار دیگر فعالیت هایشان را از سربگیرند. به همین علت ما باید در ژنو گفتگو کنیم. واقعا امیدوارم که گفتگوهای ژنو، نقطه عطفی در این مسیر باشد.»

نشست گروه تماس سوریه فردا در شهر ژنو برگزار خواهد شد. نمایندگان آمریکا، انگلیس،فرانسه، روسیه، چین، ترکیه، کویت و عراق در این گروه حضور دارند. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه و هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا در این گفتگوها شرکت خواهند داشت.
برچسب ها: سوریه ، صلح ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار