يک کارشناس ارمنستاني گفت گرجستان و جمهوري آذربايجان بايد اذعان کنند که ايران يک قدرت منطقه اي است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، کارينه ترپتروسيان کارشناس ارمني در مقاله اي در پايگاه اينترنتي ايران نوشت:  تفليس تحت فشار آمريکا قرار دارد و اگر مشکل هسته اي تهران از راه صلح آميزحل وفصل شود گرجستان هم نوع رفتار خود را در رابطه با آن تغيير مي دهد.  
 
سفير ايران در گرجستان به تازگي اعلام کرده کشورش به انتخاب همه کشورها و حق آنها براي تعيين خط مشي احترام مي گذارد و تشنج موجود بين تهران و غرب نمي تواند تاثيري بر روابط آن با تفليس بگذارد.  
 
به گفته وي، ايران و گرجستان روابط خود را براساس منافع ملي برقرارکرده اند و وقتي صحبت برسر روابط دو طرف است فقط خود آنها مي توانند تصميم بگيرند و هيچ کشور ثالثي نبايد در اين روابط مداخله کند. طرف ايراني جلو هرتلاشي را براي به هم زدن روابط با گرجستان خواهد گرفت.  
 
به عقيده نويسنده مقاله اميد زيادي به آمريکا و ناتو در صورت وخامت اوضاع در قفقاز وجود ندارد. اگر ناتو تصميم بگيرد در اوضاع سوريه دخالت نکند پس به هيچ وجه براي قفقاز هم کاري انجام نمي دهد چون بعد از افغانستان به دردسر اضافي نياز ندارد. درنتيجه براي گرجستان و جمهوري آذربايجان دوستي با ايران بهتر است و اگر دوستي ميسر نشود حداقل کاري که بايد بکنند اين است که اوضاع به اندازه کافي متشنج را تيره تر نکنند و گامهاي تندي برندارند. با وجود تلاشهاي ترکيه و دست نشاندگان گرجي و آذري اش ايران بيشتر براي ايفاي نقش رهبر منطقه مناسب است و باکو و تفليس بايد به اين حقيقت پي ببرند.

برچسب ها: باکو ، تفلیس ، ایران ، اذعان ، قدرت ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار