يک کارشناس سياست خارجي گفت: با عدم دعوت جمهوري اسلامي ايران در ژنو اين کنفرانس به نتايج مثبتي دست نخواهد يافت چرا که ايران بازيگر اصلي در منطقه است.

رضا اميري مقدم درگفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به دعوت نشدن ايران به کنفرانس ژنو در مورد تحولات سوریه گفت: کشورهاي غربي سعي دارند با ساقط کردن دولت مردمي در سوريه محور مقاومت را دچار خلل کنند بر همين اساس تلاش دارند تا کشورهاي که مي توانند در روند بازگشت ثبات به سوريه نقش داشته باشند را از صحنه حذف کنند.

وي تصريح کرد: از آغاز ارائه طرح گروه تماس، رژيم صهيونيستي، غرب و کشورهاي عربي سعي داشته اند با فشار بر طرح کوفي عنان نقش منطقه اي ایران را کم رنگ کنند.

اميری مقدم با اشاره به عدم احتمالي دعوت از عربستان سعودي به کنفرانس ژنو نيز افزود: اين موضوع بيشتر براي تحريف افکار عمومي صورت گرفته شده زيرا عربستان پيشگام و خط مقدم مبارزه بر ضد بشار اسد بوده است.

اين کارشناس مسائل سياست خارجي با توجه به اقدامات احتمالی نظامي ناتو در سوريه نيز اظهار داشت: ارتش و ساختار امنيتي و سياسي سوريه نشان داده که اين حکومت متفاوت با ليبي بوده و احتمال وقوع حمله نظامي به سوريه دور از ذهن به نظر مي رسد.

اميري مقدم در پايان با اشاره به ساقط شدن هواپيمايي ترکيه در خاک سوريه خاطرنشان کرد: غرب سعي داشته با تحريک ترکيه توان دفاعي ارتش سوريه را محک زده تا در تجاوزهاي احتمالي و تبعات آن را سنجيده باشد اگرچه با هوشياري پدافند هوايي سوريه يک هشدار جدي نيز به غرب صادر شده است./پ2
برچسب ها: ژنو ، ایران ، منطقه ، عربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار