دادستان كل كشور گفت: براي مبارزه با مواد مخدر همه دستگاه‌هاي كشور بايد همسو و هماهنگ عمل كنند و همه نظام پاي كار بيايد.

به گزارش حوزه  حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي در نشستي با عنوان نقش دادستان در پيشگيري و پيگيري جرايم مواد مخدر كه با حضور دادستان‌هاي سراسر كشور در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: امروز بسياري از شما، ساير مسئولين و مردم مواد مخدر را به عنوان يكي از معضلات مي‌دانند و بعضي ها خيلي بالاتر از اين عنوان مي‌‌كنند و مي‌گويند مواد مخدر يك تهديد است.


 ***بعد از اشغال افغانستان کشت خشخاش دهها برابر افزايش يافته است

 وي با اشاره به افزايش ده ها برابري کشت خشخاش بعد از اشغال افغانستان توسط ناتو ،ادامه داد: متاسفانه در همسايگي ما عمده مواد مخدر توليد مي‌شود و بعد از اشغال و حضور ناتو كشت خشاش ده‌ها برابر شده است.

 حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي،افزود: در همسايگي ما يك كشور اشغال شده وجود دارد و اشغال‌گران بايد با يك جرم سازمان‌يافته مبارزه كند نه تنها با اين جرم مبارزه نمي‌كند بلكه خودشان توليد و توزيع آن را تشديد مي‌كنند.

 دادستان كل كشور با اشاره به پشت پرده هاي سياسي قاچاق مواد مخدر، گفت: علاوه بر اينكه افرادي  براي تجارت به قاچاق مواد مخدر مي‌پردازند،‌ پشت اين قضيه مساله سياسي هم وجود دارد و كشورهايي كه با نظام جمهوري اسلامي مشكل دارند با هدف ضربه زدن به نظام به اين امر مي پردازند.

 ***نسل جوان در معرض خطري جدي قرار دارد

 وي اظهار كرد: امروز صدها جوان ما در معرض مواد مخدر به ويژه مواد مخدر صنعتي هستند و ده‌ها جوان ما به خاطر اين امر جان خود را از دست مي‌دهند؛ يعني نسل ما در معرض خطر جدي مواد مخدر است.

محسني اژه‌اي با بيان اينكه امروز مواد مخدر كانون خانواده‌ها را تهديد مي‌كند، گفت: مواد مخدر سبب شده كه بسياري از جرايم خشن در كشور به وجود آيد. بعضي از اين قتل‌هاي فجيعي كه مي‌بينيم به دليل استفاده از همين مواد مخدر است و خيلي از چاقو‌كشي‌هايي كه انجام مي‌شود بر اثر همين است.

سخنگوي دستگاه قضا ادامه داد: مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتي جوانان ما را از تحصيل، كار و زندگي باز مي‌‌دارد و بهترين زمان حيات آنها را تباه و نابود مي‌كند.

وي گفت: حتي بعضي از خانواده‌هاي متدين يا از فرزند و يا ديگر اقوام خود نيز از اين  مسئله ،رنج فوق‌العاده‌اي  مي‌برند. امروز مواد مخدر باعث شده بعضي فرزندان دختر و يا پسر از خانواده‌هاي فرار كنند و ببينيد بعد از اين فرار چه اتفاقاتي پيش مي‌آيد.

***مجازات اعدام دراين زمينه براي اصلاح جامعه ضروري است

محسني اژه‌اي گفت: مجازات اعدام در اين زمينه براي اصلاح جامعه ضروري است، اما هزينه‌هايي هم دارد. اگر سرپرست‌خانواده اعدام شد، براي فرزندان آن خانواده چه پيش مي‌آيد. بدون ترديد ما بايد مجموعه‌اي اقدامات را داشته باشيد كه بتوانيم اين مساله را درمان اساسي كنيم و لذا بايد پيشگيري، مقابله و درمان كنيم و تبليغات داشته باشيم.

دادستان كل كشور افزود:‌ با توجه به ميزان و امنيتي كه امروز مواد مخدر در كشور دارد و خيلي‌ها آن را به عنوان يك تهديد مطرح مي‌كنند به ميزان اين اهميت نظام پاي كار نيامده است و ضروري است مجلس، دولت، دستگاه قضايي،‌رسانه‌ها، ‌هنرمندان، مردم، نيروهاي امنيتي، اطلاعاتي و بسيج پاي كار بيايند.

***همه ظرفيت ها پاي کار نيامده است

محسني اژه‌اي تصريح كرد: من نمي‌گويم نظام پاي كار نيست بلكه صحبت اين است كه همه ظرفيت پاي كار نيامده است.

سخنگوي دستگاه قضايي با اشاره به اهميت مبارزه با مواد مخدر، گفت:‌ امروز ضرر يك ترور در كشور خيلي زياد است،‌ اما آيا ما آن مقدار كه براي جلوگيري از يك ترور سرمايه‌گذار مي‌كنيم و همه توانمان را به كار مي‌گيريم ـ‌ كه بايد همين طور هم باشد ـ در رابطه با برخورد با مواد مخدر كار كرده‌ايم؟

وي ادامه داد: من مي‌دانم وزارت اطلاعات در اين زمينه تلاش زيادي مي‌كند ولي آيا اين كافي است؟ آيا وزرات بهداشت در اين زمينه تلاش مي‌كند؟ آيا قبول نداريد كه امروز يكي از بالاترين آمارهاي ما در زندان مربوط به مواد مخدر است؟ آيا قبول نداريد بسياري سرقت‌هاي خرد ناشي از همين مواد مخدر است؟ آيا به همان ميزان اهميتي كه اين موضوع دارد براي آن سرمايه، فكر،‌ بودجه و نيرو اختصاص داده‌ايم؟

***ضرورت سرمايه گذاري براي مقابله با اين خطر بزرگ

محسني اژه‌اي اضافه كرد: ما بايد ابتدا به ميزان اهميت اين خطر و تهديد واقف شويم و براي مقابله با آن سرمايه‌گذاري كنيم.

وي گفت: آنگونه كه بايد و شايد اطلاعات در اين زمينه وجود ندارد يعني همه به اجمال مي‌دانيم كه اين يك امر خطرناك است اما به تفصيل نمي‌دانيم. يك عضو از ستاد مبارزه با مواد مخدر دستگاه قضايي است ولي همه دستگاه‌ها بايد در اين زمينه تلاش كنند.

وي تاکيد کرد: رييس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئيس جمهور  است ،آيا اين ظرفيت براي همه دست‌اندركاران،‌مسئولان ، استانداران و ... احساس شده است.

دادستان كل كشور گفت: نكته بعدي كه اهميت زيادي دارد و به طور مستقيم به دادستان‌ها و نيروهاي انتظامي،‌امنيتي و اطلاعاتي برمي‌گردد اين است كه ما مي‌‌گوييم چون مقابله، درمان و پيشگيري در دهه گذشته نتيجه مطلوبي نداده است، پس چه فايده دارد با مواد مخدر مقابله، زنداني و مجازات كنيم؟

وي اظهار كرد: يك بخش از اين حرف حتما درست نيست. اگر ما بگوييم بايد فكري نو و طرح منسجم‌تري داشته باشيم، ‌حرف درستي است. ما بايد ببينيم كه چرا نتوانستيم مواد مخدر را به حداقل برسانيم، اما اگر بگوييم درمان، مقابله و پيشگيري فايده ندارد و دادستان، قاضي و ... اين را بگويند خيلي خطرناك است و متاسفانه اين چيزي است كه بعضا به زبان ما جاري مي‌شود.

دادستان كل كشور افزود: ما بايد به كار خودمان اعتقاد موثر داشته باشيم و بايد بدانيم كه اگر كار شما نبود خيلي وضع از اين بدتر و فلاكت‌بارتر بود. نگوييد به علت پرداخته نمي‌شود و اين مبارزه با معلول است، پس ما ديگر كار نمي‌كنيم.

محسني‌اژه‌اي تصريح كرد: يكي از مسائلي كه دشمنان ما و شيطان صفتان به شدت دنبال مي‌كنند اين است كه ما در انجام وظيفه خودمان سست كنند و اين در همه عرصه‌ها وجود دارد. لذا ما نبايد دچار چنين ترديدي شويم كه كارهاي ما بي‌فايده است چون همان چيزي است كه دشمن مي‌خواهد.

***دادستان مي تواند در جهت مبارزه با مواد مخدر ساير دستگاهها را پاي کار بياورد

وي تاكيد كرد: امروز دادستان مي‌تواند نقش بسيار مهمي در زمينه مبارزه با مواد مخدر داشته باشد و مي‌تواند ساير دستگاه‌ها را پاي كار بياورد،‌ به آنها جهت داده و به كار تحرك بخشد لذا نكند خداي نكرده حجم كار ما را مردد و كم انگيزه كند.

محسني‌اژه‌اي با بيان اينكه يكي از نقشه‌هاي اصلي دشمن در مقطع كنوني نااميد كردن ما نسبت به آينده است، گفت: من گاهي احساس مي‌كنم كه آن ايمان و شور كه دوستان ما بايد در مبارزه با مواد مخدر داشته باشند، وجود ندارد و اگر اينطور باشد خيلي خطرناك است، چون اگر همه امكانات هم وجود داشته باشد ولي اراده نباشد، كار پيش نمي‌رود.

وي يادآور شد: همه ما قبول داريم كه بخش زيادي از مواد مخدر در كشور ما و در دنيا يك جرم سازمان‌يافته است،‌يعني داراي برنامه، مديريت و سلسله مراتب است و وقتي وقوع جرم برنامه‌ريزي شده است،‌آيا مقابله با آن نبايد با برنامه‌ريزي باشد؟ آيا دادسرا و دادگاه نبايد در اين زمينه هم جهت عمل كند؟ آيا مرخصي، راي باز و طبقه‌بندي زندانيان در سازمان زندان‌هاي ما با مجموع اقدامات ما هماهنگ است؟ البته ممكن است در مواردي اين طور باشد ولي به طور كامل اين طور نيست.

وي با بيان اينكه دادسرا و نيروي انتظامي هم بايد در اين زمينه بايد در يك جهت حركت كنند،‌گفت:‌آيا واقعا دادستان كل كشور با همه بخش‌هاي ديگر هماهنگ است؟

محسني‌اژه‌اي با طرح اين سوال كه هماهنگ كردن بخش‌هاي مختلف در زمينه مبارزه با مواد مخدر به عهده چه كسي است،‌ گفت:‌ امروز وظيفه مهمي بر دوش ستاد مبارزه با مواد مخد است كه هم اعتماد مبارزه‌كنندگان را بيشتر كند و هم مبارزه سازمان يافته با اين جرايم پيش برود ولي متاسفانه اين طور نيست./پ2

برچسب ها: مواد مخدر ، مبارزه ، نظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار