معاون صنایع دستی اداه کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری مازندران از احیای رشته های صنایع دستی منسوخ شده نمدمالی رامسر و لاك تراشی سوادكوه خبرداد .

 

' رحمت الله علیزاده' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: هر ساله احیای یك یا دو رشته صنایع دستی منسوخ شده به هر استان كشور تعلق می گیرد.

وی افزود: با تخصیص اعتبار لازم برای احیای این دورشته صنایع دستی مازندران امسال این كار انجام می شود.

معاون صنایع دستی اداه کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری كشور از پارسال با اعتبار دولتی و با بهره گیری از مراكز فرهنگی و تاریخی تحت عنوان مركز احیاء , آموزش و تولید رشته های بومی منسوخ شده احیا ی رشته های سنتی منسوخ شده استانها در دستور كار قرار گرفت.

وی افزود : در سال 1390 رشته های گلیمچه متكازین در بنای تاریخی عمارت بهشهر, جاجیم در آلاشت سوادكوه و خانه نجفی بابل , گره چینی در خانه رمدانی ساری و خانه قریشی آمل احیاء شدند .

علیزاده جایگزین شدن محصولات ماشینی و هم خوان نبودن صنایع دستی با بازار مصرف را علت عمده منسوخ شدن رشته های صنایع دستی دانست و گفت: با تغییر كاربرد و اعمال نقوش كاربردی كالاهای و صنایع دستی حالت مصرفی و قابل استفاده در جامعه به خود گرفته است./س

برچسب ها: احیا ، رشته ، نمدمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.