از نوع کولر گازی که می خواهید بخرید مطمئن شوید (منظور از نوع کولر گازی کولر گازی ایستاده یا SPLIT و ... است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران تخمین بعد از مرحله پرداخت پول،مشکل ترین مرحله خرید کولر گازی باشد برای همین توصیه می کنیم که این مرحله را جدی بگیرید زیرا در دراز مدت به نفع شما خواهد بود.


کولر گازی ها دارای سنسوری هستند که در صورتی که دمای اتاق به دمای تعیین شده برسد کمپرسور خاموش می شود و در صورتی که ا آن دما بالاتر رود مجددا کمپرسور شروع به کار خواهد کرد.به همین دلیل در صورتی که ظرفیت خنک کنندگی کولر گازی بسیار بالاتر از مقدار مورد نیاز اتاق باشد اتوماتیک کردن های پی در پی کمپرسور باعث اصطهلاک می شود و از طرفی شما پولی بیش از آنچه واقعا نیاز دارید هزینه کرده اید.
تقریبا بیشتر کولر گازی های موجود در بازار به وسیله ظرفیت سرد کنندگی آنها مقایسه می شوند این عدد که در واحد BTU بیان می شود مخفف (British Termal Units) است.

طبق تعریف 1 BTU مقدار گرمایی است که اگر به 1 پوند(0.45 کیلوگرم) آب داده شود دمای آن را به اندازه یک درجه فارنهایت (0.56 درجه سلسیوس) افزایش می دهد.

از طرفی 1 BTU برابر است با 1055 ژول انرژی.در محاسبات سرما و گرما از ton استفاده می شود که برابر است با 12000 BTU.
به طور تخمینی برای خنک کردن هر متر مربع حدود 300 BTU نیاز است.یعنی یک کولر گازیBTU 12000 می تواند به طور تئوری یک اتاق 40 متری را خنک کند.البته این برآورد برای شرایط کنترل شده است بنابراین تعداد ورودی ها و تعداد دفعات بازشدن در های ورودی،تعداد نفراتی که به طور میانگین در این اتاق کار می کنندو تعداد وسایل الکتریکی که در اتاق روشن هستند بر روی عملکرد و تخمین فوق تاثیر شدید دارد.

بنابراین هیچگاه به طور کامل به این تخمین اعتماد نکنید و مقداری خطا برای آن در نظر بگیرید.فاکتور مهم دیگر در خرید کولر گازی EER است این عدد به زبان خودمانی همان بازده وسیله است.EER مخفف Energy Efficiency Rating است هر چه این عدد بالاتر باشد بهتر است.

در بعضی از مدلهای کولر گازی EER در برچسب مشخصات پشت کولر تعیین نشده است.در این مواقع برای تعیین EER،مقدار BTU را بر وات ورودی تقسیم کنید.برای مثال این برچسب پشت کولر گازی من است که دارای BTU 12000 است و وات ورودی آن 1400 برای سرما است 8.5=12000/1400 بنابراین EER این کولر 8.5 است.
همیشه از بین دو مدل متفاوت با ظرفیت خنک کنندگی یکسان،کولر گازی را بخرید که دارای EER بالاتری است یعنی اگر هر دو 12000 BTU هستند آن یکی را انتخاب کنید که وات ورودی کمتری دارد.
فرض کنید دو کولر گازی 10000 یکی دارای EER 8.3 است و 1200 وات مصرف میکند و دیگری دارای EER 10 است و 1000 وات مصرف می کند.مدل اولی در یک ساعت 200 وات بیشتر از مدل دوم مصرف دارد البته با تعرفه برق فعلی ( تیر 1389) این میزان ناچیز است اما اگر تعرفه به صورت آزاد درآینده محاسبه شود این فاکتور بسیار پر اهمیت خواهد بود و اختلاف قیمت بین دو مدل را باید ظرف یکی دو سال به عنوان قبض برق پرداخت کنید.
دوباره تکرار می کنم که با تعرفه کنونی برق مجبور نیستید این هزینه اضافی، اختلاف بین دو مدل بالا را بپردازید.
مصرف برق زیاد کولر گازی یکی از مشکلات این نوع وسیله است و کسانی که آن را خریداری می کنند از رقم صورت حساب آن گله مندند.شرکت ها تلاش های زیادی را برای کاهش مصرف برق،با جایگزین کردن تکنولوژی های جدید با تکنولوژی های قدیمی انجام می دهند و هر سال مصرف برق کولر گازی تکنولوژی سال کمتر از تکنولوژی سال قبل می شود.اکثر سیستم های فعلی دارای سیستم بهینه ساز مصرف برق هستند و نسبت به مدل های چند سال پیش مصرف برق کمتری دارند اما باز هم این مقدار بالاست.
در برخی از کشور ها برای خنک کردن ساختمان های بزرگ از سیستم خنک کننده یخی استفاده می کنند.در این سیستم یک تانکر بزرگ آب بر روی پشت بام ساختمان نصب می شود و در ساعت های بعد از نیمه شب، که مصرف برق زیاد نیست این آب به یخ تبدیل می شود و در طول روز با استفاده از این یخ هوای ساختمان را خنک می کنند.البته این تکنولوژی هزینه نصب اولیه بالایی دارد اما هزینه مصرف انرژی آن پایین است و به راحتی ظرف یکی دو سال این هزینه جبران می شود.

برچسب ها: کولر ، پول ، خرید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار