توسعه خدمات فني مهندسي كشاورزي نيازمند فرهنگسازي است

توسعه و استفاده از خدمات فني و مهندسي كشاورزي نيازمند حمايت و فرهنگ سازي در كشاورزان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن موحديان رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي در نشستي كه امروز برگزار شد گفت: نظام بخشيدن به فعاليت هاي مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي به منظور تحقق اهداف مورد نظر در بخش و ارتقاي جايگاه بخش كشاورزي در اقتصاد ملي، امري ضروري است كه بايد فعاليت هاي توليدي بخش كشاورزي به نحوي كه متضمن حفظ منافع توليدكنندگان و بهره برداران منابع پايه تجديد شونده و محيط زيست ضابطه مند شوند.
وي ادامه داد: سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي كشور به عنوان بزرگترين تشكل صنفي تخصصي در بخش كشاورزي است كه در جهت ارتقاء سطح دانش، گسترش فناوري هاي جديد، حفظ و پايداري محيط زيست و منابع پايه تجديد شونده و افزايش كمي وكيفي توليدات كشاورزي و... تلاش مي كند.
موحديان در ادامه گفت: تعداد اعضاي حقيقي سازمان تاكنون 168536 نفر است كه از اين تعداد 60.5 درصد اعضا مردان و 39.5 درصد را زنان تشكيل مي دهند.
وي اضافه كرد: تعداد اعضاي حقيقي به كار گرفته شده در طرح ساماندهي اشتغال 13319 نفر است.
وي افزود: در حال حاضر تعداد شركت هاي ثبت شده مشترك در بخش ترويج و سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان ها در كل كشور بالغ بر 3 هزار مورد است كه ازاين تعداد 2763 شركت فعال و مستقر شده اند كه براساس آمار بالغ بر 22343 نفر كارشناس با ميانگين 8 نفر كارشناس در شركت هاي فعال در سطح كشور دارد.
موحديان در خصوص اجراي نظام فني گلخانه اي كشور تصريح كرد:‌ نظام فني گلخانه اي كشور با ضرورت رويكرد و نگاه مهندسي به ساخت و ساز گلخانه ها و در راستاي اصل 44 قانون اساسي و در چارچوب نظام فني و اجرايي كشور، توسط وزارت جهاد كشاورزي و با مشاركت سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي كشور تدوين و پس از طي مراحل و تاييد توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ابلاغ شد.
وي تاكيد كرد: مهمترين هدف نظام گلخانه اي كشور استقرار مباني و ضوابط طراحي،‌ محاسبه و اجرا با تاكيد بر تربيت نيروي انساني كارآمد بر اعمال معيارهاي فني و اجرايي لازم جهت ايجاد گلخانه و مديريت آن است.
وي اضافه كرد: به منظور افزايش دانش فني بهره برداران، مشاوران و ناظران اجرايي، دوره هاي آموزشي تخصصي در داخل و خارج از كشور برگزار شده كه نتايج اين اقدامات منجر به ارتقاء سطح فني و دانش عمومي صنعت مذكور شده است.
موحديان در خصوص نتايج اجراي نظام فني گلخانه اي ادامه داد: نظام گلخانه اي باعث افزايش كيفيت و دانش فني در ارايه خدمات، كاهش ريسك در فعاليت هاي گلخانه اي و قارچ، به كارگيري و اشتغال دانش آموخته رشته كشاورزي در علوم باغي و زراعي مي شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار