رییس اداره عملیات ویژه شركت ملی حفاری ایران از انجام 11 هزار و760 متر حفاری جهت دار یا افقی (MWD) از سوی این شركت در سه ماه نخست سال جاری در مناطق نفت خیز كشور خبر داد

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، 'مهران عالیپور' در این ارتباط اظهار كرد: این عملیات بر روی 20 حفره در مخازن نفت و گاز در مناطق خشكی و دریایی انجام شد.

وی افزود: حفاری انحرافی از مهمترین خدمات فنی حفاری به شمار می آید كه انجام آن به تخصص و فناوری بالا نیاز دارد و هم اكنون 15 گروه تخصصی در شركت ملی حفاری ایران در این ارتباط فعالیت می كنند.

عالیپور اظهار كرد: در حفاری جهت دار علاوه بر تجهیزات و خدماتی كه در حفاری عمودی به كارگیری می شود، تجهیزات ویژه ای نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس اداره عملیات ویژه شركت ملی حفاری ایران در زمینه موارد استفاده از حفاری های جهت دار توضیح داد: این شیوه حفاری در موارد متعددی كاربرد دارد و از جمله می توان به مواقعی كه بخشی از مخزن نفت و گاز در مناطق مسكونی، نقاط سخت گذر، كوهستانی و یا دریا قرار گرفته و از طریق حفاری عمودی دسترسی به این مخازن غیر ممكن یا دشوار است، اشاره كرد كه با حفاری انحرافی این كار امكان پذیر می شود.

وی با بیان این كه افزایش تعداد گروه های تخصصی و بومی سازی تجهیزات تخصصی در این بخش در دستور كار قرار دارد، یادآور شد: متراژ حفاری افقی به وسیله ناوگان حفاری این شركت در سال گذشته افزون بر 46 هزار ثبت شد.

شركت ملی حفاری ایران نزدیك به 20 سال است كه در عرصه حفاری افقی فعالیت دارد و در این مدت موفق به انجام یك هزار حفره جهت دار با متراژ نزدیك به 500 هزار متر شده است كه بالاترین ركورد، حفاری 954 متر در یك حفره چاه است.
حفاری چاه جهت دار برای خاموش كردن چاه كنگان 23، حفاری عملیات مغزه گیری با بازیافت 81 متر در پارس جنوبی و عبور از مرز هزارمین حفره جهت دار در یك حلقه چاه در مناطق نفتخیز جنوب در خرداد سال گذشته از موفقیت های برجسته این شركت در عرصه صنعت حفاری به شمار می آید./س
برچسب ها: انجام ، حفاری ، چاه نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.