معاون ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: کار مرمت مرحله اول مسجد نواب کرمانشاه تا آخر تيرماه جاری به پايان مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسين راعي گفت: کار مرمت فاز اول اين مسجد تاريخي دوره قاجار از اواخر ارديبهشت‌ماه امسال از محل اعتبارات ملي آغاز شده است.

وي يادآور شد:‌ در این مرمت سنگ‌هاي ازاره‌اي که در دوره‌هاي گذشته به ستون‌ها، ديواره‌ها و کل جداره شبستان مسجد اضافه شده بود، برداشته شد که با توجه به آسيب‌ديدگي شديد آجرهاي اصيل، به جاي‌گزيني آن‌ها با آجرهايي مطابق با اصل اقدام شد.

راعي گفت : در اين فاز همچنين به منظور کنترل رطوبت بالارونده در کف مسجد، کانال‌هاي ناکش ايجاد شد که از طريق همين کانال‌ها تجهيزات برق و روشنايي نيز به صورت زيرزميني عبور داده شد.

اين مقام مسوول با بيان اين که آجرفرش کف شبستان در حال انجام است، افزود: تا پايان تيرماه برداشتن الحاقات داخل حياط، سبک‌سازي بام و بام‌سازي انجام مي‌شود.‌

گفتنی است؛ مسجد نواب عالیه خانم کوچک کرمانشاه که امروزه به نام مسجد نواب معروف است در خیابان قبلی برزه دماغ و خیابان کنونی براداران شهید اشک تلخ شهر کرمانشاه بنا شده است.

نواب عالیه خانم کوچک فرزند فتحعلی شاه قاجار در سال 1222 هجری قمری در زمان حکومت شاهزاده محمد علی میرزای دولتشاه بر کرمانشاهان، مبادرت به احداث و سپس وقف این مسجد کرده است./س


برچسب ها: مسجد ، نواب ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.