اولين گردهمایی بزرگ رزمندگان تیپ حضرت زهرا(س)، شنبه (دهم تير ماه) با حضور 6 گردان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، صبح امروز(چهارشنبه) نشست خبري در خصوص گردهمايي بزرگ رزمندگان تيپ حضرت زهرا(س) در پادگان سيدالشهدا برگزار شد.

در اين مراسم، نصرالله سعيدي از مؤسسين و پيشکسوتان لشکر 10 سيد الشهدا و جانشين سابق اين لشکر با اشاره به اينکه اين يگان در طول دفاع مقدس بيش از 1500 شهيد داشت، گفت: آثار اين شهيدان بايد حفظ و خدمات آنها مکتوب شده و به صورت سخت افزاري و نرم افزاري در اختيار آيندگان قرار گيرد.

مسئول عمليات سابق لشکر 10 سيد الشهدا افزود: برگزاري اولين گردهمايي بزرگ تيپ حضرت زهرا(س)، تدوين برنامه 5 ساله، جمع آوري آثار و خدمات چاپ کتاب درباره سکنات اين شهدا و پيگيري و ثبت شناسنامه رزم يگان به صورت مکتوب ازجمله برنامه هاي اين تيپ است.

اکبر باقري مسئول سابق واحد مخابرات لشکر 10 سيدالشهدا و مسئول ستاد کنگره تيپ حضرت زهرا(س) نيز در اين نشست تصريح کرد: از سال 75 که مقام معظم رهبري به لشکر سيد الشهدا آمدند ستاد کنگره تيپ برنامه هاي فرهنگي خود را انجام داد که از چهار هزار شهيد، دو هزار و 800 شهيد را تفحص کرده اند و تغيير و تحولاتي نيز در لشکر 10 سيدالشهدا بوجود آمد.

وي افزود: اين لشکر جزو پرافتخارترين لشکرهاي دفاع مقدس در سراسر کشور است و اين مطلبي بود که مقام معظم رهبري عنوان کردند زيرا اين لشکر کمترين اسير و آزاده را در کل کشور دارد و در هيچ عملياتي عقب نشيني نداشته و کمترين مفقود را نيز داشته است.

باقري اظهار داشت: در تيپ حضرت زهرا(س) شش گردان وجود دارد که گردان قمر بني هاشم(ع)، کادرسازي را به عهده داشته و گردان هاي حضرت زهرا(س)، امام حسن (ع)، امام حسين(ع)، حضرت زينب(س)، المهدي(عج) از گردان هاي ديگر لشکر 10 سيد الشهدا بوده است و مجموعا اين لشکر 42 عمليات آفندي و 18 عمليات پدافندي در طول دفاع مقدس انجام داده بنابراين تصميم گرفته شد که ستاد کنگره تيپ حضرت زهرا(س) بعنوان اولين کنگره اي که برنامه هاي لشکر را مطرح کند تشکيل شود.

محمود توکلي جانشين فرمانده تيپ حضرت زهرا(س) نيز در اين نشست خبري گفت: اين تيپ از تيپ هاي زمان دفاع مقدس است که در دفاع از ولايت فقيه و انقلاب اسلامي زحمات بسياري را کشيده است. البته الآن جزو لشکر سيد الشهدا نيست و جزو لشکر 10 حضرت رسول(ص) سپاه تهران است اما به خاطر هويتي که از لشکر سيد الشهدا کسب کرده ايم و پايه گذار آن تيپ بوده است با آنها به صورت مشترک اين کنگره را برگزار مي کنيم.

وي تصريح کرد: برنامه هاي 5 ساله و برنامه سال 91 در تيپ حضرت زهرا(س) وجود دارد که هفته آينده اولين کنگره شنبه با حضور 6 گردان رزمنده برگزار خواهد شد که سردار سرتيپ پاسدار علي فضلي فرمانده لشگر 10 سيدالشهدا و از پيشکسوتان دفاع مقدس و جانشين فرمانده سازمان بسيج سخنراني خواهد داشت.

اسدي دبير کنگره تيپ حضرت زهرا(س) نيز دراين نشست خبري ضمن تبريک اعياد شعبانيه اظهار داشت: اميدواريم که در سايه اهل بيت و تأسي به مقام معظم رهبري راه شهدا را ادامه دهيم و عاقبت بخير شويم.

وي افزود: با توجه به مدتي که از جنگ گذشته و متأسفانه در بحث روايتگري دفاع مقدس، تحريفاتي صورت گرفته است تصميم گرفتيم ستاد کنگره لشکر را تقويت کنيم و با تشکيل کنگره تيپ حضرت زهرا(س) از دوستان فرمانده خود بخواهيم که به شيوه مناسبي اطلاعاتشان را از سينه خارج کنند و براي جلوگيري از تحريفات به صورت مکتوب و دقيق در اختيار جامعه قرار دهند.

اسدي تصريح کرد: گردهمايي بزرگ رزمندگان تيپ حضرت زهرا(س) با حضور 6 گردان با هدف تجديد ميثاق و ديدار با پيشکسوتان تيپ و جا انداختن اهميت کار کنگره برگزار مي شود زيرا در صورت توجيه اين قضيه اين رزمندگان کمک زيادي به ما خواهند کرد که به واسطه دوستان شهيدشان در محلات خود به جمع آوري اسناد آن شهدا بپردازند.

دبير کنگره تيپ حضرت زهرا(س) افزود: در دل اين گردهمايي ضمن تجديد ميثاق با رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، جمع آوري اسناد و مکتوبات شهدا نيز انجام خواهد شد که اين گردهمايي شنبه هفته آينده در حسينيه سيدالشهدا برگزار خواهد شد.

وي تصريح کرد: در اين گردهمايي، کليپي از صحنه هاي مستند دفاع مقدس اين 6 گردان پخش خواهد شد و 5 نفر از عزيزاني که درطول دفاع مقدس و بعد از آن به صورت گمنام تلاش هايي را داشته اند از آنها به صورت ويژه تقدير خواهيم کرد.

اسدي اظهار داشت: در برنامه سال 91 خود از 1500 شهيد اين تيپ در اين سال خاطرات و زندگي نامه 200 شهيد را به صورت کامل جمع آوري مي کنيم و همچنين به مناسبت عمليات کربلاي 5 کنگره اي را برگزار مي کنيم که خروجي آن چاپ کتاب فرمانده شهيد مجيد داوودي است.

وي اضافه کرد: همچنين قصد تجليل و معرفي شهداي خمسه که 5 شهيد سيد بودند که به صورت همزمان در عمليات مرصاد به شهادت رسيدند را داريم و زيارتي نيز از محل شهادت آنها در مناطق عملياتي خواهيم داشت.

در ادامه اين نشست خبري، سعيدي جانشين سابق لشکر 10 سيدالشهدا درباره شهيد مجيد داوودي راسخ گفت: اين شهيدي است که هر 4 دوره جانبازي، اسارت، ايثارگري و شهادت گذرانده است و معدود افرادي اينگونه هستند. اين شهيد بعنوان شاخص و اولين شخص در نظر گرفته شده و اين شهيد حتي در هنگام تولد فرزند خود به درجه جانبازي مي رسد.

وي افزود: ايام برگزاري کنگره رزمندگان تيپ حضرت زهرا(س) مصادف با آزادسازي مهران در عمليات کربلاي يک است که به صورت يک عمليات بزرگ و شاخص بوده و حتي امام خميني(ره) درباره سه عمليات اطلاعيه دادند که عمليات فتح المبين، بيت المقدس و کربلاي يک بوده که طبق آن فرمودند خدا مهران را آزاد کرد لذا اين زمان مناسبت خوبي دارد و اميدواريم که با اطلاع رساني خوب حق مطلب نسبت به خون شهدا و ايثارگران دفاع مقدس ادا شود.

توکلي در ادامه اين نشست با اشاره به 5 برنامه برجسته تيپ حضرت زهرا در سال جاري گفت: چاپ يادنامه شهداي تيپ بعنوان فاطميون، گردهمايي بزرگ رزمندگان تيپ، رونمايي از کتاب شهيد داوودي راسخ که در ايام دي ماه به مناسبت سالگرد عمليات کربلاي 5 انجام خواهد شد، دومين يادواره شهداي تيپ و پيگيري ثبت يادمان شهداي خمسه در سه راه کوشک براي بازسازي و گسترش آن مکان زيارتي در همان ايام انجام خواهد شد.

اسدي در توضيح شهداي خمسه افزود: در پايان جنگ در عمليات مرصاد و در بخشي از منطقه کوشک که نيروهاي منافقين و عراقي ها در شلمچه براي کسب اخبار وارد ايران شدند گردان هاي امام حسن(ع)، امام حسين(ع)، حضرت زينب(س) و قمر بني هاشم(ع) با اين ها وارد درگيري شدند که اين درگيري در سر سه راهي کوشک در خط عزيمت بود و به صورت نابرابر درگيري کاميون با تانک بود که عراقي ها يک توپ مستقيم شليک کردند و 5 نفر سيد ما را شهيد کردند؛ از آن پس اهالي آن منطقه آن جا را بعنوان يک مکان مقدس مي دانند بنابراين ما بايد اين فضا را بزرگتر کنيم و بازتعريف کنيم و يادمان تيپ حضرت زهرا(س) و آثار آن در منطقه شهداي خمسه بصورت 5 تا 10 سال آينده بزرگتر شود تا ماندگار باشد.

وي تصريح کرد: در نُرم جهاني جنگ ها که تدريس جامعه شناسي جنگ نيز در دانشگاه ها برهمين اساس انجام مي شود بدين صورت است که يک يگان رزم به صورت اينکه شهيد و اسير نداده باشد يعني جايي را که گرفته هرگز پس نداده که اسير بدهد يک اتفاق غيرمتعارف و خارج از نُرم جهاني است که لشکر 10 سيدالشهدا اين کار را انجام داده و اما در کنار آن شهداي شاخص آن مانند فرماندهان از شهداي معمولي بيشتر بودند که خودشان به خط مقدم رفته و افتخار شهادت نصيبشان شده است که در ميان آنها هشت فرمانده گردان شهيد و بيش از 30 مسئول گردان شهيد وجود داشته و بيش از 30 فرمانده گردان هم زنده و حاضر هستند که به گردان هاي ديگر هجرت کردند.

در بخش پاياني اين نشست، نصر الله سعيدي با بيان خاطره اي از عمليات تپه دوقلو در تپه ماهور از تيپ حضرت زهرا(س) گفت: در اين تپه يک، تک تيرانداز وجود داشت که هر وقت ما به سوي تپه سرازير مي شديم نيروهاي ما را به شهادت مي رساند که در اين ميان من به عباس قهرودي گفتم که من با دوربين دو را مي بينم و تو با اسلحه آن را بزن که چندين تير پنج متر آن طرف تر خورد اما بالاخره آنقدر زديم که تک تيرانداز به هلاکت رسيد و در همان قسمت 35 عراقي را که در پشت آن تک تيرانداز بودند اسير کرديم و بدين ترتيب در عمليات موفقيت‌هاي بيشتري حاصل شد.

وي افزود: بايد تاريخ جنگ را بدون اغراق و تحريف براي آيندگان بگذاريم و تعريف کنيم و انشاء الله با مديريت فرماندهان حال حاضر تيپ واقعيات را بصورت منطقي به نسل آينده انتقال دهيم.

سعيدي در پايان با بيان اينکه فرماندهان محترم تيپ هم علاقمندند که اين گذشته دفاع مقدس مکتوب شده و مديريت هاي زمان جنگ به صورت مکتوب آموزش و انتقال داده شود؛ خاطرنشان کرد: ثبت اين مطالب، خصوصيات، سکنات و اخلاقيات شهدا لازم است و بقول امام خميني(ره) نگذارند که پيشکسوتان جنگ و دفاع مقدس در پيچ و خم روزگار به فراموشي سپرده شوند.

/ش3


برچسب ها: نشست خبری ، تیپ ، حضرت زهرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار