كارشناس مسائل استراتژيك و سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا گفت: سياست هاي بي خردانه خاندان سعودي و استقرار ديكتاتورها در اين كشور، حكومت عربستان را جزء منفورترين حكومت‌ها قرار داده است.

محمد حسن قديري ابيانه، كارشناس مسائل استراتژيك و سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به دعوت احمدي نژاد از پادشاه عربستان سعودي در اجلاس سران عدم تعهد، اظهار داشت: وقتي كشوري رياست يك سازمان بين المللي را بر عهده مي گيرد يا اجلاسي در رابطه با آن سازمان بين المللي در كشور خود برگزار مي كند موظف است از همه كشورهاي عضو دعوت محترمانه به عمل آورد حتي اگر رابطه سياسي با آن كشور نداشته باشد.

قديري ابيانه تصريح كرد: ايران نمي تواند به دلايل روابط ديپلماتيك دوجانبه از دعوت عضوي از اعضاي غير متعهد امتناع ورزد، لذا اعتراض به اعلام ايرانيان زنداني در عربستان و دعوت از پادشاه عربستان توسط احمدي نژاد براي شركت در اجلاس عدم تعهد، حركتي متضاد محسوب نمي شود و نشانه سردرگمي دستگاه ديپلماسي کشور نيست.

وي در ادامه افزود: علت مواضع عربستان در قبال ايران را بايد در وابستگي آل سعود به آمريكا دانست و نبايد فراموش كرد كه اصولا وهابيت ساخته دست انگلستان بوده و آل سعود عامل غرب در منطقه تلقي مي شود.

كارشناس مسائل استراتژيك اظهار داشت: آل سعود بر اثر بيداري اسلامي، احساس خطر مي كند و موقعيت خويش را در حال سقوط مي‌بيند، لذا توطئه هاي آل سعود به دشمني عليه ايران خلاصه نمي شود كمااينكه براي حفظ حسني مبارك و پيروزي احمد شفيق ميلياردها دلار هزينه كرد.

قديري ابيانه خاطر نشان كرد: اين دولت عليه استقلال كشورهايي مثل لبنان، بحرين، يمن و حاكميت مردم در همه كشورهاي اسلامي دخالت و توطئه كرده است و با به حاكميت رسيدن مُرسي در مصر نيز مخالف بود.

وي تصريح كرد: روز به روز پايه هاي حكومت عربستان با سران پير و فرسوده آل سعود متزلزل تر مي شود و با پيروزي اخوان المسلمين در مصر و سقوط ديكتاتورهايي مثل مبارك، بن علي و صالح و در خطر بودن رژيم هايي مثل بحرين، اردن و مراكش و ...، ناقوس مرگ آل سعود به صدا در آمده است.

سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا گفت: مشكل رابطه ايران و عربستان با قطع روابط حل نمي شود و اصولا مردم مذهبي ايران علاقه فراواني به سفرهاي زيارتي دارند كه اين امر، داشتن روابط را ضروري مي كند اما ايران بايد در همه سطوح دست به مقابله بزند.

قديري ابيانه افزود: ايران به دنبال تنش در روابط نيست و همواره خواستار گسترش روابط با كشورهاي همسايه و اسلامي است بدون اينكه نظام حاكم بر اين كشورها را تاييد كند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: بالاترين نقش را در انزواي عربستان، خود آل سعود داشته است چرا که اين خاندان با دفاع از حكام دست‌نشانده بحرين، تونس، مصر و يمن و مخالفت با حاكميت مردم در اين كشورها به چهره منفور در جهان اسلام تبديل شده است كه اين نتيجه سياست هاي بي خردانه سران عربستان است.
/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار