ریس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی گفت: بیمه خدمات درمانی هدیه ای از وزارت ورزش و جوانان به ورزشکاران است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، سید رضا گلدوزیان در هشتمین هفته از نشست های خبری هیات های ورزشی استان با اعلام این مطلب در خصوص آمار تعداد بیمه شده های ورزشی استان نیز گفت: هم اکنون 136 هزار و 710 نفر ورزشکار در استان دارای کارت بیمه خدمات درمانی هستند که 30 درصد از این تعداد را خانم ها و 70 درصدی مابقی را آقایان تشکیل می دهند.

وی افزود: در سال 90 تعداد 440 پرونده پزشکی ورزشی در استان داشتیم که 67 مورد آن مربوط به خانم ها و 231 مورد آن مربوط به آقایان و 142 مورد نیز مربوط به پرونده های ادامه درمان آسیب های سال 89 بود که پرداخت آن در سال 90 انجام شد.

وی با توجه به مبلغ ناچیزی که هر ورزشکار در طول سال برای بیمه ورزشی خود پرداخت می کند؛ هیچ بیمه ای در کشور وجود ندارد که امکان ارائه چنین خدماتی را به ورزشکاران داشته باشد.

وی افزود: هرچند به ظاهر هیات بازای هر بیمه مبلغ بسیار کمی را از ورزشکاران می گیرد ولی در واقع یک ریال از این مبلغ هم به حساب هیات نمی آید و به طور مستقیم به حساب فدراسیون واریز می شود.

گلدوزیان درادامه گفت: فدراسیون 35 درصد از کل این مبلغ را به حساب استان بر می گرداند که 10 الی 15 درصد آن به بیمه گذار تعلق می گیرد و 20 درصد مابقی صرف هزینه های جاری هیات می شود.

وی در خصوص 65 درصد باقی مانده در حساب فدراسیون گفت: این مبلغ را فدراسیون صرف پرداخت غرامت به ورزشکاران آسیب دیده می کند.

وی مشکل اصلی هیات در بحث بیمه ورزشی را عدم آگاهی ورزشکاران از حق و حقوقات خود دانست و افزود: با کم لطفی بعضی از هیات های ورزشی، باشگاه ها و بی تجربگی برخی ورزشکاران بارها مشاهده شده است، ورزشکار مصدوم بدون اطلاع از روند درمان، هزینه های گزافی جهت درمان خود پرداخت کرده و هنگام مراجعه به هیات جهت دریافت هزینه های پرداختی درمان با مشکل روبه رو شده است.

گلدوزیان افزود: بیمه ورزشی تعهدی است بین فدراسیون پزشکی ورزشی و ورزشکار که در قبال حق بیمه ای که ورزشکار پرداخت می کند فدراسیون در زمان آسیب ورزشی طبق مقررات خود غرامت درمان را به اساس تعرفه های دولتی پرداخت می کند لذا دریافت کارت خدمات درمانی توسط ورزشکار به منزله اطلاع و قبول شرایط مندرج در آئین نامه موجود در هیات پزشکی ورزشی استان است.

وی با بیان اینکه هر ورزشکار، در هر باشگاه ورزشی مجازی که ورزش می کند باید بیمه ورزشی شود، گفت: در صورت عدم بیمه توسط باشگاه حق مسلم ورزشکار است که از آن باشگاه شکایت کند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی افزود: هیچ ورزشکاری در استان وجود ندارد که نامش در فهرست ثبت شده کمیته خدمات درمانی هیات باشد و در صورت مصدومیت ورزشی به تمام حقوقش نرسیده باشد.

وی در خصوص ضوابط موجود برای استفاده ورزشکاران از دارو گفت: طبق قانون به جز در رشته ورزشی پرورش اندام، هیچ ورزشکار رشته ورزشی دیگری حق استفاده از دارو را ندارد.

گلدوزیان افزود: مصرف مکمل ها هم توسط ورزشکاران دارای قوانین و ضوابط خاص می باشد و مصرف آن تنها با مجوز پزشک امکان پذیر است.

وی تنها راه حل مشکل در حوزه مصرف دارو توسط ورزشکاران را فرهنگ سازی ارزیابی کرد و گفت: عوامل مختلفی مانند رسانه ها، وظیفه اطلاع رسانی صحیح و فرهنگ سازی مناسب را در بین ورزشکاران برعهده دارند.

وی یادآور شد: خیلی از داروهایی که توسط ورزشکاران مصرف می شود و برای ایشان خطر ایجاد می کند توسط پزشک برای بعضی از بیماران تجویز می شود و حالت درمان دارد لذا نمی توان دارویی را فقط به خاطر مصرف کردن نادرست یک فرد متخلف، جمع آوری کرد.

گلدوزیان مهمترین عوارض ایجاد شده توسط داروهای مصرفی در ورزشکاران را نارسایی های کبدی معرفی کرد و گفت: خوشبختانه ورزشکاران استان خراسان رضوی از نظر مقدار مصرف دارو از نرم کشور پایین تر هستند.

رئیس هیات پزشکی خراسان رضوی در خصوص نوع برخورد با باشگاه های مختلف استان گفت: من معتقدم باید با باشگاه های متخلف برخورد قاطع داشت و در صورت لزوم حتی باشگاه متخلف باید تعطیل شود چون ما معتقدیم ورزش برای ایجاد آرامش و سلامت در فرد است.

وی افزود: وظیفه باشگاه ها علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای ورزش ایجاد محیطی سالم و پاک است لذا همه باشگاه ها باید ضوابط بهداشتی را بر طبق درخواست هیات پزشکی ورزشی رعایت کنند.

گلدوزیان با اعلام اینکه هم اکنون در مشهد 611 باشگاه مجوزدار وجود دارد، یادآور شد: از نظر هیات تنها باشگاهی قانونی است که دارای مجوز از اداره کل ورزش و جوانان باشد.

وی یادآور شد: وظیفه قانونی هیات پزشکی ورزشی تعطیلی باشگاه های متخلف نیست بلکه وظیفه هیات، نظارت و در نتیجه اعلام تخلف به مراجع زیربط مانند اداره کل ورزش و جوانان استان و اداره بهداشت است.

گلدوزیان تنها راه حل برای سالم سازی محیط باشگاه های ورزشی را بها دادن به باشگاه های دارای مجوز و برخورد با باشگاه های غیر مجاز دانست و گفت: حمایت ارگان های تاثیرگزار مانند شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان و اداره مالیات از باشگاه های دارای مجوز نحوه نظارت را برای هیات پزشکی ورزشی راحت تر و قانون پذیری را توسط باشگاه ها سهل تر می کند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی در خصوص برنامه های این هیات در سال 91 گفت: اولین بار در کشور هیات استان برای امسال برنامه های مشترکی با تربیت بدنی کارگران، آموزش و پرورش و شهرداری برای سنجش ترکیب بدنی، آموزشی درست ورزش کردن، گرفتن برنامه ورزشی از متخصصین ورزشی برای اقشار مختلف جامعه و مرکز استعدادیابی دیجیتال ویژه دانش آموزان را در برنامه کاری خود دارد.

وی در پایان در خصوص وضعیت 3 ورزشکار خراسانی دارای ضایعه نخاعی گفت: درمورد خانم نونا پسانین، متاسفانه به خاطر حضور ایشان در خارج از کشور و در دسترس نبودن تلفن همراه پدرشان اطلاع خاصی از ایشان ندارم، درمورد آقای علی مخنگی وضعیت جسمانی ایشان رضایت بخش است و خوشبختانه از وضعیت خطرناک گذشته خارج شده است؛ ولی در مورد آقای مهدی فلاح که به تازگی دچار آسیب دیدگی شده است؛ وی همچنان در بیمارستان بستری و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد و احتمال اعزام وی به مرکز نخاعی تهران وجود دارد./س 

برچسب ها: بیمه ، ورزشی ، هدیه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.