معاون امور عمرانی استاندای آذربایجان غربی اعلام كرد: به منظور كمك به زیست طبیعی جانوران ساكن در جزایر دریاچه ارومیه ، پروژه های آبرسانی به جزایر دریاچه ارومیه اجرا می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه سید جواد محمودی در یك گفت و گوی خبری افزود: برای اجرای این طرح ها امسال افزون بر 15 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی، در این گفت و گو ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آب دریاچه ارومیه افزود: حیات وحش جزایر این دریاچه از نادرترین و ارزشمند ترین جانوران فلات ایران اسلامی هستند كه برای ادامه حیات طبیعی این جانوران پروژه آبرسانی به جزایر این دریاچه امسال آغاز می شود.

محمودی اضافه كرد: به رغم كاهش شدید ارتفاع آب دریاچه ارومیه، حیات وحش موجود در جزایر این دریاچه روند طبیعی را طی می كند و برای تامین زیست طبیعی حیوانات موجود در جزایر تا كنون آب مورد نیاز حیوانات با گالن به منطقه منتقل شده است .

وی گفت: با اقداماتی كه در سالهای اخیر برای نجات دریاچه ارومیه انجام شده و با انجام كارهای اضطراری برای انتقال آب به دریاچه، روند كاهش سریع آب دریاچه كنترل شده و روند كاهش آب كم شده است.

دریاچه ارومیه با پنج هزار كیلو متر مربع وسعت، بزرگترین پهنه آبی فلات ایران است كه در از حدود 20 سال پیش به دلایل تغییرات اقلیمی، كاهش بارندگی و عوامل انسانی، ارتفاع آب آن افزون بر پنج متر نسبت به متوسط طولانی مدت كاهش یافته است.

بر اثر كاهش ارتفاع سطح آب و شوری بیش از حد ، حیات ' آرتمیا ' تنها موجود زنده این دریاچه با خطر جدی روبه رو شده و زیستگاه های پرندگان مهاجر و بومی در سواحل و جزایر این دریاچه نیز مختل و از بین رفته است.

از 102 جزیره این دریاچه 9 جزیره دارای وسعت نسبتا زیادی هستند كه در زمان حاضر تمام آنها به خشكی متصل شده اند.

جزایر كبودان، اشك ، اسپیر و دوقوزلاز از جمله جزایر بزرك دریاچه ارومیه هستند كه انواع پرندگان ، خزندگان و پستانداران نادری مانند گوزن زرد ایرانی، قوچ میش و كل ایرانی در آنها زندگی می كنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.