سخنگوي کميسيون فرهنگي در مجلس شوراي گفت: اقدام سازمان ملل در حذف نام ايران از كتاب يونسكو اهانت به ملت ايران است و بايد از طريق وزارت خارجه و دستگاه فرهنگي پيگيري شود.

سيد علي طاهري نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در واکنش به حذف نام ايران و خليج فارس از کتاب يونسکو گفت: تمدن ايران محدود به دوره اسلام نيست ولي اين دوره با وجود شكل گيري تمدنفاخر اسلامي-ايراني توسط هيچ فرد و يا نهادي قابل انکار نيست.

وي در ادامه با اشاره به اذعان جهان به تاريخ شكوهمند ايران در دوره پيش از اسلام و تمدن فاخر آن پس از اسلام افزود: ايران در زمينه هاي مختلف ازجمله علمي، هنري، فرهنگي داراي يک تمدن کهن است و چنين اقداماتي هرگز نخواهد توانست بر تاثيرگذاري كشورمان در عرصه هاي مختلف جهاني خدشه اي وارد كند.

سخنگوي کميسيون فرهنگي مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اين اقدام سازمان ملل به عنوان يك نهاد بين المللي و مرجع از دسيسه هايي است که توسط استکبار جهاني عليه ايران صورت گرفته و قطعا از طريق محاکم بين المللي قابل پيگيري است.

نماينده مردم گرگان با بيان اينکه اين اقدام بي احترامي به ملت متمدن ايران است، گفت: اين اقدام بايد از طريق مسئولين دستگاه فرهنگي و  همچنين وزارت خارجه پيگيري شود.


گفتني است، سي و ششمين اجلاس کميته ميراث جهاني درحالي کانون در روسيه درحال برگزاري است که در کتابي که از سوي سازمان ملل جهاني يونسکو با عنوان ميراث جهاني در حوزه خليج منتشر شده نه تنها نامي از ايران برده نشده بلکه کلمه فارس نيز از عبارت خليج فارس حذف شده است.

همچنين شايان ذکر است، ايران 13 ميراث جهاني ثبت شده در فهرست يونسکو دارد.

/س2



برچسب ها: یونسکو ، ایران ، دیپلماسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار