يكي از نگراني‌هايي كه هميشه درخصوص نيش پشه‌ها وجود دارد، احتمال انتقال ويروس‌هاي ايدز و هپاتيت از طريق نيش اين حشرات از انساني به انسان ديگر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک پشه‌ها در طول نيش زدن هيچ خوني را وارد بدن طعمه نمي‌كنند بلكه تنها مقداري بزاق خود را داخل بدن تزريق مي‌كنند تا به راحتي بتوانند مكيدن خون را انجام دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در واقع بسياري از بيماري‌ها همچون مالاريا و تب دنگ از طريق همين بزاق پشه قابل انتقال است چرا كه ويروس يا انگل عامل بروز اين بيماري‌ها براي مدت كافي در بدن پشه زنده مانده و تكثير شده و ويروس‌ها و انگل‌هاي بيشتري را توليد مي‌كند و همين مساله عامل انتقال بيماري به افراد مختلف است.

پشه‌ها در طول نيش زدن هيچ خوني را وارد بدن طعمه نمي‌كنند بلكه تنها مقداري بزاق خود را داخل بدن تزريق مي‌كنند تا به راحتي بتوانند مكيدن خون را انجام دهند. در واقع بسياري از بيماري‌ها همچون مالاريا و تب دنگ از طريق همين بزاق پشه قابل انتقال است چرا كه ويروس يا انگل عامل بروز اين بيماري‌ها براي مدت كافي در بدن پشه زنده مانده و تكثير شده و ويروس‌ها و انگل‌هاي بيشتري را توليد مي‌كند و همين مساله عامل انتقال بيماري به افراد مختلف است.

تحقيقات بي‌شمار انجام گرفته حاكي از آن است كه ويروس ايدز و هپاتيت در بدن پشه نه قادر به تكثير بوده و نه مي‌تواند براي مدت طولاني زنده بماند و تنها در سيستم گوارشي پشه وجود خواهد داشت كه آن هم قابل انتقال به انسان نيست حتي زماني كه پشه فرد ناقل و مبتلا به ويروس HIV را گزيده باشد، با نيش زدن فرد ديگر، خطري براي ابتلاي آن فرد به ويروس ايدز يا هپاتيت وجود ندارد./س

برچسب ها: پشه ، انتقال بیماری ، نیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.