هفتم تيرماه هر سال يادآور خاطره اي دردناک و تلخ براي ملت ايران است، خاطره اي که با شهادت آيت الله بهشتي به همراه 72يار باوفايش کربلاي ديگري را براي ايران رقم زد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، هفتم تير ماه هر سال يادآور خاطره اي تلخ براي همه ملت ايران است، خاطره اي که فاجعه جنايت بار منافقين را به ياد مي آورد که در اين فاجعه شهيد آيت الله بهشتي به همراه 72يار با وفايش به شهادت رسيدند. باشگاه خبرنگاران حادثه شهادت اعضاء حزب جمهوري اسلامي را بازخواني مي کند.

* عزل بني صدر و انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي 

روز سه‌شنبه 30 /3 /1360 طرح عدم کفايت سياسي بني‌صدر در مجلس شوراي اسلامي بررسي و با 177 راي موافق، 12 راي ممتنع و يک راي مخالف تصويب شد و روز اول تيرماه، حضرت امام خميني(ره) حکم عزل بني‌صدر را از مقام رياست جمهوري صادر کردند.
 
سازمان مجاهدين خلق پس از اين وقايع، در 30 خرداد 1360، اعلام كرد كه فعاليت‌هاي اين سازمان وارد فاز نظامي شده است. موج اين فعاليت‌ها به قدري گسترده بود كه از مردم عادي در كوچه و خيابان تا مسوولين شاخص نظام را در بر گرفت.

در جريان حادثه انفجار مسجد ابوذر كه روز قبل از فاجعه هفتم تير به وقوع پيوست رهبر معظم انقلاب از ناحيه كتف راست مصدوم شدند و رگها و اعصاب دست راست ايشان  نيز قطع شد.

 يک روز پس از سوء قصد به جان رهبر معظم انقلاب در ششم تير ماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقيقة شامگاه روز يکشنبه هفتم تير ماه 1360، جلسه اي در سالن اجتماعات دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي واقع در سرچشمه تهران برگزار شد.

 روز هفتم تير 1360 بر اثر انفجار بمب نيرومندي در سالن اجتماعات حزب جمهوري اسلامي حزب جمهوري اسلامي آيت‌الله بهشتي رئيس ديوان عالي كشور همراه با 72 تن از شخصيتهاي سياسي و مذهبي كشور به شهادت رسيدند.

 اين حادثه از جمله اقدامات تروريستي سازمان مجاهدين خلق ‌منافقين در سالهاي اوليه پس از پيروزي انقلاب محسوب مي‌شود. شهيد بهشتي در اجلاس دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي همراه با جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مقامات دولتي از جمله معاونين وازرتخانه‌ها در حال تبادل نظر با يكديگر در زمينه مشكلات كشور بودند.

حادثه هفتم تير شش روز پس از عزل بني‌صدر از رياست جمهوري و يك ماه قبل از فرار وي و مسعود رجوي سركرده سازمان مجاهدين خلق به فرانسه صورت گرفت. سه روز قبل از وقوع اين حادثه، محمد جواد قديري عضو كادر مركزي سازمان مجاهدين خلق و طراح اصلي انفجار مسجد ابوذر به دوستان خود با اطمينان خبر داده بود كه «روز هفتم تير» كار يكسره خواهد شد.

وي روز ششم تير نيز مجدداً به بعضي متهمين دستگير شده سازمان تأكيد كرده بود كه فردا يعني روز 7 تير 1360، كار نظام اسلامي تمام است.

در جلسه روز هفتم تير پس ازتلاوت آياتي از كلام‌الله مجيد و اعلام برنامه، شهيد آيت الله بهشتي آغاز سخن نمود. بحث روز درباره تورم بود اما عده‌اي از حاضران مجلس خواسته بودند كه راجع به انتخابات رياست جمهوري نيز بحث شود.

 شهيد بهشتي نيز در اين زمينه سخناني ايراد كرد و براساس نوار ضبط شده از اظهارات ايشان، آخرين جملات مشاراليه در لحظات قبل از انفجار چنين بود:

"ما بار ديگر نبايد اجازه دهيم استعمارگران برايمان مهره سازي كنند و سرنوشت مردم ما را به بازي بگيرند. تلاش كنيم كساني را كه متعهد به مكتب هستند و سرنوشت مردم را به بازي نمي‌گيرند انتخاب شوند."


* بازخواني ترور

 عامل انفجار هفتم تير، فردي به نام محمد‌رضا كلاهي دانشجوي دانشگاه علم و صنعت بود كه پس از پيروزي انقلاب به سازمان مجاهدين خلق پيوست و با حفظ اين عضويت، ابتدا پاسدار كميته انقلاب اسلامي خيابان پاستور شد و بعد با هدايت سازمان، به داخل حزب جمهوري اسلامي راه پيدا كرد. وي در حزب به عنوان مسئول دعوت‌ها براي كنفرانس‌ها و ميزگردها و جلسات فعاليت داشت ضمن اين که  عهده دار مسئوليت حفاظت حزب نيز بود.

وي  بمب را با كيف دستي خود به داخل جلسه حزب جمهوري اسلامي واقع در نزديكي چهار راه سرچشمه تهران انتقال داد و دقايقي قبل از انفجار، از ساختمان حزب خارج شد. پس از انفجار نيز مدتي در منزل يكي از اعضاي سازمان متبوع خود مخفي و نهايتاً از طريق مرزهاي غربي كشور به عراق گريخت. وي در عراق با يكي از اعضاي سازمان منافقين ازدواج كرد. اما در 1370 در فهرست اعضاي «مسئله‌دار» سازمان قرار گرفت، در 1372 از سازمان جدا شد و در 1373 از عراق به  آلمان گريخت.

 در فاجعه هفتم تير علاوه بر شهيد ‌آيت‌الله بهشتي رئيس ديوان عالي كشور، 72 نفر ديگر از جمله 4 وزير، چند معاون وزير، 27 نماينده مجلس و جمعي از اعضاي حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسيدند.

امام خميني(ره) در پيامي كه به اين مناسبت فرمودند: «اين كوردلان مدعي مجاهدت براي خلق، گروهي را از خلق گرفتند كه از خدمتگزاران فعال و صديق خلق بودند. امام تأكيد كردند «بهشتي مظلوم زيست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.»

* پيام امام خميني(ره) در رابطه با فاجعه 7 تير

 بسم الله الرحمن الرحيم

 انا لله و انا اليه راجعون

 " ملتي كه براي اقامه عدل اسلامي و اجراي احكام قرآن مجيد و كوتاه كردن دست جنايتكاران ابرقدرت و زيستن با استقلال و آزادي، قيام نموده است و به خود باكي راه نمي دهد كه دست جنايت ابرقدرتها از آستين مشتي جنايتكار حرفه اي بيرون آيد و بهترين فرزندان راستين او را به شهادت رساند مگر شهادت ارثي نيست كه از مواليان ما كه حيات را عقيده و جهاد مي دانستند و در راه مكتب پر افتخار اسلام با خون خود و جوانان عزيز خود، از آن پاسداري مي كردند به ملت شهيد پرور ما رسيده است، مگر عزت و شرف و ارزشهاي انساني گوهرهاي گرانبهايي نيستند كه اسلام صالح اين مكتب عمر خود و ياران خود را در راه حراست و نگهباني از آن وقف نمودند.

 مگر ما پيروان پاكان سرباخته در راه هدف نيستيم كه از شهادت عزيزان خود به دل ترديدي راه دهيم، مگر دشمن قدرت آن دارد كه با جنايت خود مكارم و ارزشهاي انساني شهيدان عزيز ما را از آنان سلب كند، مگر دشمنان فضيلت مي توانند جز اين خرقه خاكي را از دوستان خدا و عاشقان حقيقت بگيرند.

بگذار اين ددمنشان كه جز به (من) و ماهاي خود نمي انديشند (ياكلون كما تاكل الانعام)، عاشقان راه خدا را از بند طبيعت رهانده و به فضاي آزاد جوار معشوق برسانند. ننگتان باد اي تفاله هاي شيطان، و عارتان باد اي خود فروختگان به جنايتكاران بين المللي كه در سوراخها خزيده و در مقابل ملتي كه در برابر ابرقدرتها برخاسته است به خرابكاريهاي جاهلانه پرداخته ايد، عيب بزرگ شما و هوادارانتان آن است كه نه ازاسلام و قدرت معنوي آن و نه از ملت مسلمان و انگيزه فداكاري او اطلاعي داريد.

 شما ملتي را كه براي سقوط رژيم پليد پهلوي و رها شدن از اسارت شيطان بزرگ، دهها جوان عزيز خود را فدا كرد و با شجاعت بي مانند ايستاد و خم به ابرو نياورد نشناخته ايد.

شما ملتي را كه معلولاتشان در تختهاي بيمارستانها آرزوي شهادت مي كنند و ياران را به شهادت دعوت مي كنند، نشناخته ايد. شما كوردلان با آنكه ديده ايد با شهادت رساندن شخصيتهاي بزرگ صفوف فداكاري در راه اسلام فشرده تر و عزم آنان مصم تر مي شود، مي خواهيد با به شهادت رساندن عزيزاني چون شهيد بهشتي و شهداي عزيز مجلس و كابينه با حربه ناسزا و تهمت هاي ناجوانمردانه حمله كرديد كه آنها را از ملت جدا كنيد و اكنون كه آن حربه از كار افتاد و كوس رسوائي همه تان بر سر بازارها زده شد در سوراخها خزيده و دست به جناياتي ابلهانه زده ايد كه به خيال خام خود ملت شهيد پرور و فداكار را با اين اعمال وحشيانه بترسانيد و نمي دانيد كه در قاموس شهادت واژه وحشت نيست.

اكنون اسلام به اين شهيدان و شهيد پروران افتخار مي كند و با سرافرازي همه مردم را دعوت به پايداري مي نمايد و ما مصمم هستيم كه روزي رخش به بينيم و اين جان كه از اوست تسليم وي كنيم.

 ملت ايران در اين فاجعه بزرگ 72 تن بيگناه بعدد شهداي كربلا از دست داد، ملت ايران سرافراز است كه مرداني را به جامعه تقديم مي كند كه خود را وقف خدمت به اسلام و مسلمين كرده بودند و دشمنان خلق، گروهي را شهيد نمودند كه براي مشورت در مصالح كشور گردهم آمده بودند، ملت عزيز، اين كوردلان مدعي مجاهدت براي خلق، ‌گروهي را از خلق گرفتند كه از خدمتگزاران فعال و صديق بودند.

* بهشتي مظلوم خار چشم دشمنان بود

گيرم شما با دكتر بهشتي ، كه مظلوم زيست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام و به خصوص شما بود، دشمني سرسختانه داشتيد، با بيش از 70 نفر بيگناه كه بسيارشان از بهترين خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان كشور و ملت بودند چه دشمني داشتيد، جز آنكه شما با اسم خلق از دشمنان خلق و راه صاف كنان چپاولگران شرق و غرب مي باشيد، ما گر چه دوستان و عزيزان وفاداري را از دست داديم،‌ كه هر يك براي ملت ستمديده استوانه بسيار قوي و پشتوانه ارزشمند بودند، ما گر چه برادران بسيار متعددي را از دست داديم كه (اشداء علي الكفار رحماء بينهم) بودند و براي ملت مظلوم و نهادهاي انقلابي سدي استوار و شجره اي ثمربخش بشمار مي رفتند، لكن سيل خروشان خلق و امواج شكننده ملت با اتحاد و اتكال به خداي بزرگ هر كمبودي را جبران خواهد كرد.

 ملت ايران با اعتماد به قدرت لايزال قادر متعال همچون دريائي مواج به پيش مي رود و در مقابل ابرقدرتها وتفاله هاي آنان با صفي مرصوص ايستاده است و شما درماندگان عاجز را كه در سوراخها خزيده ايد و نفسهاي آخر را مي كشيد به جهنم مي فرستد و خداوند بزرگ پشت و پناه اين كشور و ملت است.

 اينجانب بار ديگر اين ضايعه عظيم را به حضور بقية الله ارواحنا الفداء و ملتهاي مظلوم جهان و ملت رزمنده ايران تبريك و تسليت عرض مي كنم.

 من با بازماندگان شريف و عزيز اين شهدا در غم و سوگ شريك و رحمت واسعه خداوند رحمان را براي اين مظلومان و صبر و شكيبايي رابراي بازماندگان محترم آنان از درگاه خداوند متعال خواستارم. رحمت خدا و درود بي پايان ملت بر شهداي انقلاب از پانزده خرداد 42 تا 7 تيرماه 60 و سلام و تحيت بر مظلومان جهان و مظلومان ايران در طول تاريخ."

 روح الله الموسوي الخميني

نهم تيرماه 1360

* ديدگاه  رهبر فرزانه انقلاب در مورد شهيد بهشتي

مقام معظم رهبری در مورد حادثه هفتم تیر سال 1360 گفتند: "یک جمله درباره حادثه هفتم تیر عرض کنیم و آن این است که شاید از همه ابعاد متعددی که این حادثه داشت، این بُعد جالب تر باشد که این حادثه، نشان داد که ضربه های سهمگینی از این قبیل هم حتّی نمی تواند به استحکام بنای جمهوری اسلامی که به ایمان و حضور مردم تکیه کرده است، خللی وارد کند. این حادثه، حادثه کوچکی نبود. چنین حادثه ای در هر نقطه دنیا کافی است برای فرو ریختن یک نظام. این همه اشخاص مؤثر، مهم، خوش فکرو مبارز به دست جنایت کار تروریست ها در یک لحظه از بین بروند ونظام آن را تحمل کند و از آن، وسیله ای برای استحکام هر چه بیش تر خود به وجود بیاورد. این چیز شگفت آوری بود. این برکت حضور و ایمان مردم، به برکت استحکام ساخت درونی نظام اسلامی بود و به فضل پروردگار، همیشه همین طور خواهد بود."

* اسامى شهداى فاجعه 7 تير
 
1-آيت الله دكتر سيد محمد حسينى بهشتى - رئيس ديوان عالى كشور

2-رحمان استكى - نماينده مردم شهر كرد

3-دكتر سيد محمد باقرى لواسانى - نماينده مردم تهران

4-دكتر سيد رضا پاك نژاد - نماينده مردم يزد

5-عليرضا چراغ زاده دزفولى - نماينده مردم رامهرمز

6-حجت الاسلام غلامحسين حقانى - نماينده مردم بندرعباس

7-حجت الاسلام محمد على حيدرى - نماينده مردم نهاوند

8-حجت الاسلام سيد محمد تقى حسينى طباطبائى - نماينده مردم زابل

9-عباس حيدرى - نماينده مردم بوشهر

10-دكتر سيد شمش الدين حسينى نائينى - نماينده مردم نائين

11-سيد محمد كاظم دانش - نماينده مردم شوش و انديمشك

12-على اكبر دهقان - نماينده مردم تربت جام

13-دكتر عبدالحميد ديالمه - نماينده مردم بوشهر

14-حجت الاسلام دكتر غلامرضا دانش آشتيانى - نماينده مردم تفرش و آشتيان

15-حجت الاسلام سيد فخر الدين رحيمى - نماينده مردم ملاوى لرستان

16-سيد محمد جواد شرافت - نماينده مردم شوشتر

17-مير بهزاد شهريارى - نماينده مردم رودباران

18-حجت الاسلام محمد حسين صادقى - نماينده مردم درود و ازنا

19-دكتر قاسم صادقى - نماينده مردم مشهد

20-حجت الاسلام سيد نور الله طباطبائى نژاد - نماينده مردم اردستان

21-حجت الاسلام حسن طيبى - نماينده مردم اسفراين

23-سيف الله عبدالكريمى - نماينده مردم لنگرود

23-حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمى - نماينده مردم سارى

24-حجت الاسلام عماد الدين كريمى - نماينده مردم نوشهر

25-حجت الاسلام محمد منتظرى - نماينده مردم نجف آباد

26-عباسعلى ناطق نورى - نماينده مردم نور

27-مهدى نصيرى لارى - نماينده مردم لارستان

28-حجت الاسلام على هاشمى سنجانى - نماينده مردم اراك

29-دكتر حسن عباسپور - وزير نيرو

30- دكتر محمد على فياض بخش - وزير مشاور و سرپرست سازمان بهزيستى كشور

31-دكتر محمود قندى - وزير پست و تلگراف و تلفن

32-موسى كلانترى - وزير راه و ترابرى

33-دكتر جواد اسد الله زاده - معاون بازرگانى خارجى وزارت بازرگانى

34-عباس ارشاد - معاون دفتر آموزش سازمان بهزيستى

35-مهدى امين زاده - بازرگانى داخلى وزارت بازرگانى

36-محمد صادق اسلامى - معاون پارلمانى و هماهنگى وزارت بازرگانى

37-مهندس محمود تفويضى زواره - معاون وزارت راه و ترابرى

38-دكتر هاشم جعفرى معبرى - معاون امور مالى وزارت بهدارى

39-ايرج شهوارى - معاون وزارت آموزش و پرورش

40-عباس شاهوى - معاون وزارت بازرگانى

41-دكتر حسن عضدى - معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالى

42- على اكبر فلاح شورشانى - معاون ادارى و مالى وزارت آموزش و پرورش

43-حبيب الله مهمانچى - معاون امور پارلمانى و هماهنگ وزارت كار

44-غلامعلى معتمدى - معاون رفاه تعاون وزارت كار

45-سيد كاظم موسوى - معاون وزارت آموزش و پرورش

46-حسن اجاره دار (حسنى ) - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى و سردبير نشريه عروة الوثقى

47-عباس ابراهيميان - عضو حزب جمهورى اسلامى

48-حجت الاسلام على اكبر اژه اى - عضو دفتر سياسى حزب جمهورى اسلامى

49-على اصغر آقازمانى - عضو حزب جمهورى اسلامى

50-محمود بالاگر - عضو حزب جمهورى اسلامى

51-حسن بخشايش - عضو حزب جمهورى اسلامى

52-محمد پور ولى - عضو حزب جمهورى اسلامى

53-رضا ترابى - عضو حزب جمهرى اسلامى

54-مهندس مهدى حاجيان مقدم - مسئول آموزش واحد مهندسين حزب جمهورى اسلامى

55-محمد خوش زبان - عضو حزب جمهورى اسلامى

56-على درخشان - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى

57-جواد سرافراز - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى

58-حجت الاسلام حسين سعادتى - عضو حزب جمهورى اسلامى (مسئول آموزش شهرستانها)

59-حبيب الله مهدى زاده طالعى - عضو حزب جمهورى اسلامى

60-سيد محمد موسوى فر - عضو حزب جمهورى اسلامى

61-محسن مولائى - عضو حزب جمهورى اسلامى

62-جواد مالكى - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى

63-حجت الاسلام عبدالحسين اكبرى مازندرانى ساوى - عضو هياءت پنچ نفره كشاورزى منطقه مازندران

64-مهندس حسين اكبرى - مدير عامل بانك كشاورزى

65-مهندس هادى امينى - عضو واحد مهندسين حزب مهندسين اسلامى

66-سيد محمد پاك نژاد - عضو هياءت مديره چوب و كاغذ

67-محمد رواقى - مدير شركت فرش ايران

68- مهندس توحيد رزمجومين - عضو هياءت مديره گروه صنعتى ملى

69-على اكبر سليمى جهرمى - دبير كل سازمان امور ادارى و اسستخدامى

70-جواد سرحدى - مدير عامل سازمان تعاون مصرف شهر و روستا

71- محمد حسن محمد عينى

72-حبيب مالكى - فرماندار ايرانشهر

73-مهندس محمد على مجيدى - مشاور عمرانى وزارت كشور

حضرت امام خميني رحمه‏الله درباره اين حادثه جان‏سوز فرمودند: «ملت ايران در اين فاجعه بزرگ، 72 تن بي‏گناه، به عدد شهداي كربلا از دست داد».

* تشييع پيکرهاي شهدا

دو روز بعد از فاجعه هفتم تير، مردم براي تشييع شهدا، در ميدان حسن آباد جمع شدند و به سوي بهشت زهرا به حركت درآمدند. شهداي پاك‏باخته در راه حق، يكي پس از ديگري بر روي دست‏هاي گرم و توان‏مند مردم به خاك سپرده مي‏شدند و تا عصر آن روزفراموش نشدني، 28 تن از شهيدان دفن شدند و تشييع بقيه، از جمله شهيد مظلوم دكتر بهشتي، فرداي آن روز با حضور پرشور مردم دنبال شد.

* مهمترين دلايل ترور اعضاء کليدي نظام

عامل اصلي وقوع فاجعه هفتم تير، استكبار جهاني به سركردگي آمريكا بود. در واقع آنها وقتي نتوانستند از پيروزي انقلاب اسلامي جلوگيري كنند، به توطئه عليه جمهوري اسلامي روي آوردند. البته طرح هاي آنها از جمله حمله نظامي و شكست در صحراي طبس، كودتاي نوژه، حمله نظامي صدام حسين و ... با شكست مواجه شد. در داخل كشور با تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي، پايه هاي اصلي نظام مستحكم و مجلس شوراي اسلامي به دست نيروهاي اصيل انقلابي و متدين افتاد.

 ارتش و سپاه قدرت يافتند و حزب جمهوري اسلامي نيز صحنه سياسي كشور حضور فعالي داشت. در چنين شرايطي كه گروهك هاي داخلي مطرود مردم و مسئولين شده و از بعد خارجي نيز نظام اسلامي منسجم و مقتدر شده بود، همه نگاه ها و بغض و كينه ها متوجه حزب جمهوري اسلامي و دبير كل آن آيت الله بهشتي شد. بنابراين اجراي برنامه اي براي حذف ايشان و ديگر اعضاي حزب كه اكثراً از مجلسيان و ساير قوا بودند، در دستور كار معاندين نظام اسلامي قرار گرفت. البته انفجار دفتر حزب جمهوري معلول عوامل چندي بود كه از ديگر عوامل اين فاجعه مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 * بركناري بني صدر از فرماندهي كل قوا و رياست جمهوري

* حركت مسلحانه منافقين

* رخنه و نفوذ منافقين در نهادها، احزاب و ارگان هاي اسلامي و انقلابي

* كوتاهي در حفاظت از مسئولين و شخصيت هاي نظام

*  تاثير تبليغات سوء و سانسور فكري بر روي اعضاء و هواداران گروهك هاي محارب

* قاطعيت، صراحت و سازش ناپذيري مسئولين و شخصيت هاي خط امامي

* پيروزي هاي ايران در جنگ تحميلي

* موفقيت هاي خط امام در عرصه سياسي كشور/پ3

برچسب ها: هفت تیر ، بهشتی ، حزب ، جمهوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار