رُستم زايي يا رُستمينه يك نوع زايمان غيرطبيعي است كه در آن نوزاد با ايجاد برشي در ديواره شكم و رحم مادر خارج مي شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در شرايط ويژه اي كه زن باردار به دلايل پزشكي توانايي يك زايمان طبيعي را نداشته باشد از روش سزارين كه نوعي عمل جراحي است استفاده مي شود تا زايمان ميسر شود.

از آنجا كه زايمان به صورت سزارين با درد كمتري براي زن باردار همراه است، اين گونه زايمان بسيار شايع شده و تعداد زيادي از زنان باردار مايل به استفاده از اين روش هستند.
 
 

اگر چه سازمان بهداشت جهاني توصيه مي كند كه حداكثر ۱۵ درصد از تولدها به روش سزارين انجام شوند، اما شيوع عمل سزارين در بسياري كشورها بيش از اين مقدار است، چنان كه حدود ۳۰ درصد از تولدها در امريكا و ۴۶ درصد تولدها در چين به روش سزارين انجام مي گيرد. در ايران نيز گرايش زيادي به تولد نوزاد به روش سزارين وجود دارد.

در ايران اطلاع دقيقي از زمان نخستين عمل سزارين در دست نيست، اما وجود داستاني در شاهنامه فردوسي مشخص مي سازد كه اين شيوه زايمان در ايران قدمتي هزاران ساله دارد. به گزارش ملت ما، در شاهنامه فردوسي، هنگامي كه رودابه، همسر زال و مادر رستم قصد زايمان و به دنيا آوردن رستم را دارد به علت درشتي هيكل رستم با مشكل مواجه شده و درد بسياري را متحمل مي شود.

زال براي حل اين مشكل و نجات جان همسر و فرزندش از سيمرغ كمك مي خواهد و اين پرنده افسانه اي روشي كه امروز به سزارين شهرت دارد را به زال آموزش مي دهد. در فرهنگ ايران اين عمل نخستين بار براي زايش رستم انجام شده و از آن داستان » رستمانه « يا » رستم زايي « ريشه نام است. در اروپا مشابه اين روايت براي تولد سزار نقل مي شود و ريشه نام سزارين نيز از آن است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار