مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه در خصوص نقض حريم هوايي سوريه توسط هواپيماي تركيه گفت: ‌اقدام دولت سوريه در سرنگوني اين هواپيما پاسخ كوبنده‌اي به متجاوزان بود.

سردار يدالله جواني در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه استفاده از مدل ليبي براي حل بحران سوريه محكوم به شكست است؛ اظهار داشت:‌ سوريه تفاوت هاي اساسي با ليبي دارد و هر نوع اشتباهي در اين زمينه مي‌تواند کل منطقه را درگير جنگ كند؛ به طور حتم جنگ در سوريه محدود به مرزهاي جغرافيايي اين کشور نخواهد ماند.

وي كشورهاي غربي و منطقه اي را به پرهيز از اتخاذ تصميم‌هاي اشتباه و نابخردانه در خصوص بحران سوريه فرا خواند و تصريح كرد:‌ نشست هاي اخير كه تحت عنوان «دوستان سوريه» در آنكارا برگزار شد بيشتر در راستاي حمايت و تشويق گروه هاي تروريستي موفقيت آميز بوده و نه حل بحران سوريه؛ لذا دولت تركيه به عنوان حامي، خودش را پشت سر تروريست‌ها و مخالفين حكومت سوريه قرار داده است.

مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه افزود: اگر كشور تركيه ادعاي مردمي بودن را دارد و خواهان حركت در راستاي اهداف بيداري اسلامي است نبايد اقدامات دولت‌ اين کشور، خشنودي آمريكا و صهيونيست ها را در بر داشته باشد.

سردار جواني جرم دولت بشار اسد را در هجوم ناجوانمردانه جوامع بين‌المللي، حضور 60 ساله در جبهه مقاومت،‌ حمايت از فلسطيني‌ها، حمايت از حزب‌الله و ايستادگي در برابر فشار آمريكايي ها دانست و تصريح كرد: اقدامي كه پدافند هوايي ارتش سوريه در مقابل نقض حريم هوايي اين کشور توسط هواپيماي تركيه نشان داد پيام روشني داشت مبني بر اينکه سوريه در مقابل هر تجاوزي مي‌ايستد و اين اقدام دولت سوريه پاسخ كوبنده‌اي به متجاوزان بود.

وي گفت: بحث‌هايي كه ادعا مي‌شود هواپيماي تركيه بر فراز آب‌هاي بين‌المللي بوده با صحبت‌هاي ابتدايي مقامات تركيه مبني بر نقض حريم هوايي سوريه مغايرت دارد لذا دولت سوريه براساس قوانين بين ‌المللي از حق حاكميت خود دفاع كرده است.

مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: ‌حتي اگر اين اتفاق(ورود هواپيماي تركيه به خاك سوريه) را محك ناتو براي سنجش سيستم پدافند سوريه بدانيم، ارتش سوريه پيام روشني به آنها داد و بايد بدانند قطعا جنگ منطقه‌اي نمي‌تواند تامين كننده اهداف متجاوزان باشد.

لزوم حضور ايران در نشست‌هاي حل بحران سوريه

مشاور نماينده ولي فقيه در سپاه در خصوص نقش و حضور ايران در نشست‌هاي بين المللي براي حل بحران سوريه نيز گفت:‌ مسائل سوريه روندي پيدا كرده كه مخاطره‌آميز است و شاهديم كه بازيگران بيروني در آن ايفاي نقش مي‌كنند؛ سوريه از بدو پيروزي انقلاب اسلامي ارتباط راهبردي تنگاتنگي با ايران داشته و حضور ايران در اين نشست‌ها بدون شك ضروري است.

سردار جواني با طرح اين سؤال که قطر و عربستان با چه مبنايي در نشست حل بحران سوريه شركت مي‌كنند؛ گفت: حضور كشوري مانند ايران كه نگاهي واقع‌بينانه به مسايل سوريه دارد، از حقوق واقعي مردم سوريه دفاع مي‌كند و از متحدان اصلي سوريه نيز به شمار مي‌رود در نشست‌هاي حل بحران سوريه ضروري است.

وي اهداف غربي‌ها در خصوص حضور ايران در نشست‌هاي حل بحران سوريه شيطنت‌آميز دانست و تصريح كرد: آنها با اهداف خاصي سعي مي‌كنند سوريه را در حالت ناآرامي نگه دارند و طبيعي است که با توجه به نفوذ ايران در سوريه، بحران سوريه بدون ايران نمي‌تواند به سرانجام مشخصي برسد.

سردار جواني منشاء ناآرامي‌هاي سوريه را بنا به اذعان بسياري از كارشناسان، نيروهاي خارجي و برخي كشورهاي منطقه و فرامنطقه دانست و خاطرنشان كرد: وضعيتي كه در سوريه اتفاق مي‌افتد منشاء بيروني داشته و نه دروني و سلاح‌هايي كه از خارج به سوريه قاچاق شده و به دست تروريست‌ها مي‌رسد گواه اين ادعا است.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار