مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجانشرقی با اشاره به تناوب خشکسالی در سالهای اخیر، و افت منابع آبی اعم از چاهها و چشمه ها گفت: 90 درصد چشمه و قنوات در استان یا با کم آبی مواجه است و یا بطور کامل خشک شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، صمدی نژاد  در جمع خبرنگاران، با اشاره به میزان بارش 287 میلی متری در سالجاری در استان گفت: متاسفانه عدم توازن بارندگی مشکلاتی را گریبانگیر روستاییان در نقاط مختلف استان از جمله ملکان، بناب، مراغه، عجبشیر، و حاشیه های دریاچه ی ارومیه کرده است.

صمدی نژاد در تشریح وضعیت برخورداری روستاییان استان از آب سالم گفت: برنامه ی آبرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار از جمله اولویتهای شرکت آب و فاضلاب روستایی محسوب می شود که تاکنون آب رسانی به یک هزار و 735 روستا تمام شده است و 65 روستا نیز دردست اجراست.

وی با بیان اینکه از مجموع 1900 روستای بالای 20 خانوار، آب رسانی به 100 روستا، باقی مانده است گفت: مطالعات آب رسانی به این روستاها انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته تا پایان سال 93، دو هزار و صد روستا آبرسانی خواهد شد گفت: تاکنون 300 روستا از روستاهای زیر 20 خانوار آبرسانی شده اند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجانشرقی با اشاره محدودیت منابع آبی در استان، مجتمع سازی را از سیاستهای راهبردی وزارت نیرو و به تبع آن آب و فاضلاب روستایی عنوان کرد و افزود: هم اکنون 32 مجتمع در حال احداث است و در 14 مورد نیز مطالعات لازم برای اجرای آن، انجام شده است.

وی یادآور شد: این 32 مجتمع با هدف جبران کمبود آب و آب رسانی به روستاهای بالای 20 خانوار صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه 90 درصد چشمه و قنوات در استان یا خشک شده است و یا کم شده است گفت: با مجتمع سازی و انتقال آب از زرینه رود، تا حدودی این نقیصه برطرف شده است.

 به گفته ی صمدی  نژاد سرانه ی مصرف آب توسط روستاییان در شبانه روز، 153 لیتر است و طبق قانون، تعرفه ی آب روستایی یک سوم، تعرفه ی آبهای شهری محاسبه می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجانشرقی با بیان اینکه تعداد روستاهای متاثر از خشکسالی در استان 172 روستا است گفت: برای 51 روستا با 628 خانوار، در شهرستانهای هشترود، چاروایماق، میانه و بستان آباد، با تانکر آبرسانی شده است.

وی در خصوص شاخص بهره مندی از آب سالم در روستاهای استان نیز گفت:77.75 درصد روستانشینان از آب سالم و پایدار بهره مند هستند.

وی در خصوص میزان مطلبویت کیفی آب روستاها نیز گفت: 97.8 درصد در روستاهای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی از آب شرب سالم و با کیفیت برخورداند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجانشرقی درخصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص فاضلاب روستایی با اشاره به اینکه، شرکت آب و فاضلاب روستایی از دو سال قبل، طرح فاضلاب روستایی را آغاز کرده است: مطالعات اجرای فاضلاب روستایی در 48 روستا که اکثرا در روستاهای بالا دست سد قرار دارند پایان یذیرفته است.

 وی از اجرای مطالعات فاضلاب 16 روستای بزرگ در استان خبر داد و افزود: هم اکنون فاضلاب 3 روستای کندوان، بیرق و لیقوان اجرایی شده است.

وی یادآور شد: در امتداد سیاستهای آب و فاضلاب روستایی برای گسترش شبکه ی فاضلاب روستایی، فاضلاب 6 روستا از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی، تا پایان سالجاری اجرایی خواهدشد.

وی ادامه داد: برای اجرای فاضلاب روستایی حدود 10 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که از این میزان، 4 میلیارد تومان برای اجرای فاضلاب 3 روستا، تخصیص یافته است.

صمدی نژاد در خصوص انتقال آب ارس به گلفرج گفت: در طول مسیر این انتقال 89 روستا، در قالب 8 مجتمع بهره مند خواهد شد.

صمدی نژاد در پایان با اشاره به افزایش اعتبارات مالی شرکت آب و فاضلاب روستایی گفت: اعتبار اختصاص یافته در سال 85، 16 میلیارد تومان بود در حالی که در سال 90، در مجموع 40 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت آب و فاضلاب روستایی اختصاص یافته بود که از این میزان، 36 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

به گفته ی صمدی نژاد از 2 هزار و 713 روستای دارای سکنه، 1900 روستا بالای 20 خانوار هستند، بطوریکه 96.68 درصد جمعیت روستایی استان در روستاهای بالای 20 خانوار ساکن هستند./س
برچسب ها: چشمه ، قنوات ، خشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.