معاون آموزشي وزير علوم ، تحقيقات و فناوري گفت : تقاضاهاي اجتماعي ما در آموزش بسيار متفاوت با دنياست و کل روند آموزشي بايد از همه جوانب بازنگري شود

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛نادري منش در همايش ملي تحول و بازنگري در آموزش فني و مهندسي با بيان اينکه تقاضاها بيشتر مي شود و مي تواند فرصت و تهديد باشد ، افزود : اگر اين تقاضاها فقط منجر به اخذ مدرک شود ، افرادي با مطالبه بيشتر بدون توانمندي خواهيم داشت و روز به روز هم بر شمار آنها افزوده خواهد شد و اگر آموزش درست باشد و توانمندي ايجاد کند ، حتي اگر فرد در کشور بازار کاري پيدا نکند مي تواند در خارج از کشور بازار مناسبي براي کار داشته باشد.
وي گفت : در دنيا فرد هنگام انتخاب رشته و دانشگاه ، به علاقه خود و بازار کار رشته مورد نظر توجه مي کند اما در ايران داوطلبان حاضرهستند همه رشته ها را در همه دانشگاه ها انتخاب کنند تا شايد در يک رشته پذيرفته شوند و مدرک بگيرند .
معاون آموزشي وزير علوم ‌، تحقيقات و فناوري تصريح کرد : ساماندهي هر رشته بايد بسط رشته هاي جديد و حذف رشته هايي که بيش از اندازه تعريف شده اند باشد .
نادري منش با بيان اينکه ما عادت نداريم وقتي رشته اي ايجاد کرديم آن را تعطيل کنيم ، گفت : چون رشته ها وابسته بازار نيستند خود به خود هم تعطيل نمي شوند و دولت بايد مرتب پول بدهد و اين روند ادامه داشته باشد و نياز داريم مدلي منطقي از نظر ساختاري شکل گيرد .
وي افزود : يک ميليون و 800 هزار دانشجو در بخش علوم انساني ، يک ميليون و 300 هزار دانشجو در بخش فني مهندسي و در ديگر زمينه ها حدود 200 تا 300 هزار دانشجو مشغول به تحصيل هستند و به جز علوم انساني و فني مهندسي ، افت جدي در ديگر رشته ها داريم  ، بازار در تربيت ما تعيين کننده نيست و بايد در بازنگري ها ، به آمايش سرزميني هم توجه شود .
معاون آموزشي وزير علوم ،  تحقيقات و فناوري همچنين گفت : به همه وزارتخانه ها اعلام کرديم نيازهاي پنج ساله خود را اعلام کنيد اما هيچ موضوعي از سوي آنها مطرح نشد و درکشور اين نوع نگاه در برنامه ريزي ها ديده نمي شود .
نادري منش افزود : دراين شرايط ما بايد خود را جاي بخش هاي مختلف بگذاريم ، نيازهاي آنها را تشخيص دهيم و نيروي انساني مورد نياز تربيت کنيم و اين کار بسيار دشواري است.
وي با اشاره به ميزان بالاي تعامل اقتصادي با کشور چين و ميزان بسيار پايين تر با کشورهاي ديگر گفت : در کشور فقط در دو دانشگاه 36 دانشجوي زبان چيني داريم و اين رقم در دانشجويان زبان انگليسي 90 هزار نفر است ،‌اين نشان ديگري است که به نياز آينده کشور توجه نداريم  ، بايد از آموزش و پرورش به افراد براي شغل و ادامه تحصيل مشاوره دهيم .
معاون آموزشي وزير علوم ، تحقيقات و فناوري همچنين گفت : کارشناسي ارشد در دنيا يک تا دو سال و در ايران که تا سه سال طول مي کشد روندي غيرطبيعي طولاني دارد ، برخي بحث هاي کارشناسي ارشد ما را در دکتري هم دنبال مي کنند و فرصتي براي تحقيق و پژوهش باقي نمي گذارند .
نادري منش افزود : در کارشناسي 200 هزار صندلي خالي داريم ، در کارشناسي ارشد يک ميليون متقاضي و حداکثر 80 تا 90 هزار ظرفيت در دانشگاه هاي دولتي و نزديک 40 هزار ظرفيت در دانشگاه آزاد داريم .
وي گفت : ارزيابي ها بايد 360 درجه باشد ، بايد از استاد ،‌دانشجو ، فارغ التحصيل و بهره بردار از فارغ التحصيل در بازار کار نظر سنجي و سيستم را ارزيابي کرد و اگر اينگونه عمل شود مي توانيم بگوئيم همه وجوه آن لحاظ شده است ./ع
برچسب ها: اقتصاد ، اموزش ، پزشکی ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار