مشاور وزير نيرو با بيان اينكه مصرف آب شرب خانگی، در ايران دو برابر متوسط جهانی است گفت: ميانگين مصرف سرانه آب آشاميدني در ايران 256 ليتر در روز و در جهان 142 ليتر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم،   قيومي در سومين همايش تبيين راه‌هاي کاهش مصرف آب كه امروز همزمان هفته صرفه جويي در تالار آب شركت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد استفاده در حد اعتدال در مصرف و صرفه‌جويي را از اصول اساسي اقتصاد اسلامي ذكر و بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب تاکید کرد .

وي با بيان اينكه بخش كشاورزی به طور نادرست از آب استفاده می‌كند، اظهارداشت: بخش اعظم آب‌های شیرین و گوارای کشور به هدر می‌رود بی آن كه مقدار افزوده كشاورزی چشم گیر باشد.

  قيومي منابع آب تجدیدشونده در ایران را حدود 25 درصد متوسط جهانی ذكر كرد و افزود: از 411 میلیارد مترمکعب آب موجود در کشور تنها 130 میلیارد مترمکعب آن تجدیدشونده است.

وي ميانگين سهم سرانه آب در ايران را هزار و 900 و در جهان 7 هزار و 600 مترمكعب اعلام كرد و گفت: اين در حالي است كه ميانگين مصرف سرانه آب آشاميدني در ايران 256 ليتر در روز و در جهان 142 ليتر است.

مشاور وزير نيرو در ادامه به تشريح چالش هاي مشاركت زنان در برنامه‌هاي مديريت مصرف آب اشاره كرد و گفت: عدم انسجام لازم در برنامه‌هاي مديريت مصرف، عدم برقراري ارتباط و تبادل تجربيات در عرصه بين‌المللي در زمينه زنان و مديريت آب، عدم استفاده مناسب از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي و سازمان‌هاي مردم نهاد، عدم وجود دوره‌هاي مدون آموزشي در زمينه هاي فوق از جمله اين چالش‌ها است.

وي اقدامات قانوني و كنترلي، اصلاح تجهيزات، اصلاح رفتار، آموزش به مصرف كنندگان ، تاكيد بر نقش زنان به عنوان مديران اثرگذار خانواده بر الگوي مصرف را از جمله روشهاي بهينه سازي مصرف آب در خانواده عنوان كرد./س

برچسب ها: قم ، آب ، مصرف ، بالا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.