امروز شاهد تخريب آثار تاريخي در كشور هستيم تا جايي كه عبور خط يك مترو سبب تزلزل پايه هاي گرانترين خانه- موزه جهان شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سجاد عسگری دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران با اشاره به قوانین موجود در زمینه حريم آثار تاریخی گفت: براساس بند ب ماده 6 قانون حفظ آثار ملی، هرگونه عملیات در مجاورت آثار ملی که سبب تزلزل بنیان یا تغییر صورت آنها شود ممنوع است و مرتکبین به 50 الی هزار تومان جزاي نقدی محکوم می شوند؛ كه براساس آخرين اصلاح اين قانون هم اکنون بر اساس ماده 560 قانون مجازات اسلامی تخلف از ضوابط اعلام شده، در حریم آثار تاریخی، متخلفان علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده؛ به حبس یک تا سه سال محکوم می شوند.

وی با اشاره به اینکه تنها 6 درصد آثار تاریخی کشور بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی حریم مصوب دارند، ادامه داد: براساس قانون آثار تاریخی ثبت شده در حریم درجه یک ساخت و ساز ممنوع، در حریم درجه دو حد ارتفاع حداکثر تا 6 متر و در حریم درجه سه یک اثر ثبتی حد ارتفاع 12 متر است.

دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد این موضوع هستیم که به این قانون عمل نمی شود، حرکت مترو از زیر عمارت مسعودیه و ساخت مترو در حریم تئاتر شهر و ساخت و ساز با ارتفاع 12 متر در بافت تاریخی عودلاجان و یا تجاوز به حریم موقوفه فرمانفرمانیان در تجریش و اين ها نشانگر ملاک عمل نبودن حریم و توجه به قانون توسط دستگاه های مسئول است.

وي ادامه داد: امروز نيز لرزش حاصل از عبور مترو خط یک از ایستگاه میدان حسن آباد به ایستگاه حر با تزلزل بنیان خانه موزه مقدم به مروز زمان به بنیان این بنا آسیب جدی وارد می شود.

عسگري افزود: خانه - موزه‌ي مقدم از جمله خانه ‌های مجلل دوران قاجار در عهد ناصری متعلق به یکی از درباریان آن دوره به نام احتساب ‌الملک شهردار تهران است كه در 20 آذرماه 1379 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

در ادامه بهروز کاشف مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران با اشاره به پرونده صادر شده در کنار خانه- موزه مقدم از سوی شهرداری منطقه 11 شهر تهران اظهار داشت: در شمال خانه مقدم پروانه ای در پلاک ثبتی 3/204 و با استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران طی نامه ای در مورخ 23 مرداد سال 1385، صادر شده است كه در نامه میراث فرهنگی قید شده است که ملک واقع در شمال خانه مقدم فاقد ارزش های تاریخی است و طبق طرح تفصیلی شهرداری تهران پروانه صادر شود و برای موزه نیز حریم قائل نشده اند.

وي يادآور شد: این خانه تاریخی حریم مصوب ندارد و با توجه به نامه فوق، پروانه مطابق ضوابط شهرداری با ارتفاع 4 طبقه روی زمین داده شد.

عسگری دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران در واكنش به صحبت هاي مدیریت بافت تاریخی شهر تهران اظهار داشت: اگر میراث فرهنگی نیز اجازه ساخت در حریم درجه یک بنا ثبتی را صادر کرد، ارگان های ذیربط نباید اجازه ساخت و ساز را صادر کنند و هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور ممنوع است.

وي ادامه داد: بناهای تاریخی فاقد حریم به عمق یک پلاک در پیرامون اثر واجد ارزش، حریم موقت آن محسوب می‌شود و کمترین تراکم ملاک عمل صد و بیست درصد برای آن لحاظ شده است و هر گونه ساخت وساز نباید از ارتفاع بنا ثبتی تجاوز کند.

کاشف در ادامه خاطر نشان كرد: از نظر حقوقی شهرداری باید از میراث فرهنگی در محدوده های تاریخی و ثبت شده استعلام بگیرد و حتی اگر میراث فرهنگی در زمینه استعلام تخلف کرده باشد، ما مرجع رسیدگی به تخلف میراث نیستیم و موظف به رعایت استعلام میراث می باشیم.

عسگری با اشاره به رعايت نشده ضوابط حفاظتی مصوب شورای شهر تهران گفت: طبق مصوبه سال 88 شورای شهر تهران، شهرداری تهران موظف است که ضوابط فنی بازدارنده برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی را طراحی، مصوب و اجرا کند.

وي اظهار داشت: در طی چند ماه اخیر در خیابان 30 تیر به عنوان خیابان ادیان و در کنار سه اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، از سوي شهرداری منطقه 12 تهران اجازه ساخت در حریم درجه یک و بدون لحاظ کردن حریم این بناها را صادر شده است، كه جاي اين سوال باقي است كه این ارتفاع سازی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام شده است.

كاشف مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران با بيان اين كه انتظار نداشته باشيد که من تمام تهران را چون مسئولیت بافت تاریخی شهرداری تهران رادارم، بلد باشم افزود: در صورتي كه خارج از پروانه و بدون استعلام از میراث فرهنگی استان تهران ساخت وساز صورت گرفته باشد دستور تخریب صادر و با مالک آن برخورد می شود./عب

برچسب ها: تخریب ، آثار تاریخی ، مجلل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار