در سند اجلاس ریو +20 مصوب شد هر کشوری به میزانی که در تخریب محیط زیست سهم دارد باید در رفع آن نیز احساس مسئولیت داشته باشد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمدی زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور بیش از یکصد کشور در رده رییس جمهور و نخست وزیر در اجلاس ریو +20 گفت: این رویداد بعد از اجلاس سازمان ملل بیشترین نظر را به خود جلب کرد.

وی افزود: مشارکت فعال حدود 19 دستگاه اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن تجارت، سازمان هواشناسی در این کارگروه تخصصی و مباحث کارشناسی منجر به نهایی شدن سند ریو +20 شد.

وی ادامه داد: 15 سازمان مردم نهاد ایرانی در اجلاس ریو +20 حضور داشتند. سندریو +20 در قالب 283 بند و به صورت یک منشور جامع و کامل ارائه شده است و در واقع منشور توسعه است.

وی با اشاره به اینکه در سند جدید مباحثی نظیر حقوق بشر، خانواده و تربیت خانواده و زنان نیز توجه ویژه ای شده است، تصریح کرد: مسائل اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی را از لایه های توسعه پایدار است که در سند اجلاس ریو +20 به تمام لایه های توسعه پایدار توجه شده است.

محمدی زاده گفت: موضوعی که به لحاظ اعتقادی، ارزشی و سیاست های کلان کشور ایران مغایر باشد در این سند مصوب نشده است.

وی با بیان اینکه تمایلات کشورهای غربی برای لغو سوبسیدها و ا قتصاد سبز بعنوان مکمل توسعه پایدار و نه جانشین آن در دستور کار کشورها قرار گرفت.

*آمریکا چند برابر آفریقا آلایندگی ایجاد می کند

محمدی زاده با اشاره به اینکه کشورهای غربی به دنبال نادیده گرفتن آلودگی های تولید شده در سالهای گذشته بودند، افزود: در سند اجلاس ریو +20 مصوب شد کشورها و میزانی که آلودگی ایجاد کنند و یا در تخریب محیط زیست سهم دارند باید در رفع آن نیز مسئولیت داشته باشند.

وی ادامه داد: اراده در ریو +20 نشان داد همگرایی خوبی برای تحقق منویات توسعه هست و کشورها لاجرم باید به سمت توسعه بروند و اتفاقاً رشد توسعه در ایران بیش از متوسط رشد در سرانه دنیاست و این توسعه باید پایدار و متوازن باشد.

*کنوانسیونهای محیط زیست برای ظرفیت سازی اهداف ریو +20 هم راستا شوند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه به دنبال الگوی اسلامی ایرانی است،‌ خاطر نشان کرد: از تمام مفاد ریو +20 برای رسیدن به الگوی ایرانی، اسلامی و متناسب با مؤلفه های فرهنگی و اعتقادی کشورمان استفاده خواهیم کرد و آن بخش را که در راستای سیاست کشور ایران است تقویت می کنیم./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار