رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه با انتقاد از دفاع سوریه از حریم هوایی خود، اعلام کرد اگر نیروهای سوری به مرزهای ترکیه نزدیک شوند،‌ تهدید قلمداد می‌شوند و با آنها به عنوان هدف نظامی برخورد می‌شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه،‌‌ اردوغان امروز در پارلمان ترکیه از خشم آنکارا درباره تصمیم سوریه برای سرنگونی جنگنده فانتوم اف-4 سخن  گفت و خاطرنشان کرد :‌ نقض کوتاه مدت حریم هوایی سوریه هرگز نمی‌تواند بهانه‌ای برای حمله باشد.

وی افزود: این جنگنده در حال پرواز آموزشی بود و رادارهای ترکیه در مدیترانه شرقی را آزمایش می‌کرد.

اردوغان که در 15 ماه گذشته بارها سوریه را تهدید کرده است، ‌باز هم این کشور را تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه قلمداد کرد، با این حال گفت:‌ آنکارا رویکرد منطقی در پیش خواهد گرفت اما این امر نباید به عنوان ضعف ما قلمداد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اقدام دولت سوریه در دفاع از حریم هوایی خود، مقامات سوری را به در پیش گرفتن رفتار خصمانه متهم کرد.

سخنان نخست وزیر ترکیه در این زمینه در حالی بیان می‌شود که دمشق تاکید کرد این جنگنده در حریم هوایی سوریه مورد هدف قرار گرفته است چون حریم هوایی سوریه را نقض کرد.

اردوغان سپس مدعی شد:‌ بالگردهای سوریه اخیرا 5 بار حریم هوایی ما را نقض کرده‌اند اما واکنش ما متفاوت بود.

وی، سوریه را به نادیده گرفتن طرح صلح سازمان ملل متهم کرد و گفت:‌ ترکیه همه حمایت‌های لازم برای آزادکردن مردم سوریه از دیکتاتوری بشار اسد را فراهم می‌کند.

برچسب ها: اردوغان ، سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار