قيمت مرغ كشتار روز اين روزها در اهواز به 6200 تومان رسيده و از آنجايي كه گوشت مرغ از اقلام پرمصرف است و در سبد خانوار جاي مي‌گيرد، گراني آن نارضايتي و گله‌مندي شهروندان اهوازي را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ، گراني مرغ كشتار روز در روزها و هفته‌هاي اخير در اهواز موجب كاهش قدرت خريد مردم شده كه لازم است براي اين مشكل مسوولان راهكارهايي بيانديشند.

 براي يافتن پاسخي از وضعيت فعلي مرغ و گراني آن، با برخي از عوامل توليد تا توزيع و نظارت بر قيمت گوشت مرغ در بازار خوزستان گفت‌وگو‌هايي انجام شد كه در ادامه اين گزارش به آن اشاره مي‌شود.

 سه برابر شدن قيمت نهاده‌هاي توليد مهمترين علت گراني مرغ

 محمدحسين زماني‌راد، رييس هيات مديره اتحاديه مرغداران خوزستان و عضو اتحاديه سراسري مرغ گوشتي ايران گفت: عوامل مختلفي در گراني مرغ دخيل بوده كه مهمترين آن سه برابر شدن قيمت نهاده‌هاي مورد نياز مرغداري‌ها و نهاده‌هاي توليد مي‌باشد. به نظر من مرغدار يا توليدكننده در گراني مرغ تقصيري ندارند و مسوولان متولي به دليل عدم تنظيم بازار، مقصران اصلي اين وضعيت هستند.

 وي در خصوص گراني نهاده‌هاي مرغداري‌ها افزود: ما در روند توليد با گراني‌ نهاده‌ها به‌ويژه سويا مواجه هستيم؛ سويا در سال گذشته كه حدود 500 تومان بوده در حال حاضر در بازار آزاد به قيمت هر كيلوگرم 1700 تومان رسيده است.

 زماني‌راد تصريح‌كرد: همچنين قيمت جوجه كه در گذشته 350 تومان بود، هم‌اكنون به حدود 1200 تومان در بازار افزايش يافته است و اين عوامل خود به خود هزينه‌هاي توليد را بالا مي‌برد و در نتيجه ما ناچار به افزايش قيمت هستيم.

رييس هيات مديره اتحاديه مرغداران خوزستان به شيوع بيماري‌هاي ويروسي مختلف در مرغداري‌ها اشاره و خاطرنشان‌كرد: ما در 2 ماه گذشته 90 ميليون قطعه جوجه‌ريزي در كل كشور داشتيم و 20 تا 25 درصد از اين ميزان به دليل ابتلا به بيماري‌ها كه در كل مرغداري‌هاي كشور وجود دارد تلف و در كوره‌هاي لاشه‌سوزي انداخته ‌شدند.

 وي گفت: بيماري‌هاي مختلفي از جمله آنفولانزا، برونشيت و نيوكاسل و ديگر ويروس‌ها گريبان‌گير مرغداري‌ها مي‌شود و هيچ فكري براي اين قضيه نمي‌شود؛ اين بيماري‌ها و تلفات از ديگر عوامل موثر در كاهش توليد و گراني مرغ است.

زماني‌راد افزود: گراني مرغ تنها مختص استان خوزستان نيست و در حال حاضر مرغ در خوزستان نسبت به ديگر استان‌هاي كشور ارزان‌تر است؛ در حال حاضر در ايلام مرغ زنده با قيمت 4500 تومان و در اصفهان با قيمت 4500 تومان عرضه مي‌شود، در حالي كه اين قيمت در خوزستان 4300 تومان است.

 وي اظهاركرد: ما مرغ زنده توليد مي‌كنيم و تنها مسوول مرغ زنده هستيم. اما مشكلات زيادي در زمان خروج مرغ از كشتارگاه‌ها تا رسيدن آن به دست مصرف‌كننده وجود دارد و اين مرغ با قيمت 6 هزار تومان به دست مصرف‌كننده مي‌رسد؛ مسوولان متولي به‌ويژه سازمان صنعت و تجارت بايد بر اين روند نظارت كنند.

 رييس هيات مديره اتحاديه مرغداران خوزستان  در خصوص تامين نهاده‌ها از سوي جهاد كشاورزي، گفت: در گذشته سازمان جهاد كشاورزي نهاده‌هاي مرغداري‌ها را تامين مي‌كرد. اگر نهاده‌هاي ارزان قيمت و با نرخ دولتي همچون سابق به دست توليدكننده برسد مرغ نيز همچون گذشته ارزان مي‌شود.

 زماني‌راد با اشاره به شعار امسال تحت عنوان توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، گفت: برخي از فرصت طلبان و سودجويان متاسفانه مي‌خواهند با استفاده از اين فضا زمينه واردات مرغ را به كشور فراهم وبر خلاف اين شعار عمل كنند. به صرفه نبودن توليد يكي از دلايل كاهش جوجه‌ريزي در مرغ‌داري‌هاي استان است و به دليل عدم حمايت‌هاي مالي، مرغداري‌ها از نقدينگي كافي براي توليد برخوردار نيستند.

 وي افزود: در گذشته اگر صاحب يك واحد مرغداري 20 هزار قطعه‌اي با 50 ميليون تومان مي‌توانست يك دوره كامل جوجه‌ريزي را انجام دهد، اما هم‌اكنون مرغدار بايد براي يك دوره جوجه‌ريزي 120 ميليون تومان داشته باشد و اين مساله نشان مي‌دهد ميزان نقدينگي مورد نياز در مرغداري‌ها نسبت به گذشته سه برابر شده است.

 زماني‌راد بيان‌كرد: متاسفانه اين مشكلات از سوي مسوولان به مردم بازگو نمي‌شود و در نتيجه تمام نگاه‌ها و انتقادات به سمت توليدكننده و مرغداران منتهي مي‌شود.

 محمدحسين نظري، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نيز درباره گراني اخير مرغ گفت: عدم توليد كافي و به عبارتي كاهش عرضه از دلايل گراني مرغ است. متاسفانه كاهش عرضه و بالابودن حجم تقاضا، برهم‌خوردن رابطه عرضه و تقاضا و به تبع گراني مرغ را به دنبال داشته است.

 وي افزود: با توجه به ورود حجم وسيعي از نهاده‌هاي دامي به كشور، نهاده‌هاي دامي در حال توزيع است و در اختيار مرغداران قرار مي‌گيرد. در حال حاضر نيز جوجه‌ريزي به شدت در حال انجام است؛ البته برنامه‌هايي در حال پيگيري است كه در صورت كمبود عرضه نيز مرغ با يك نرخ مصوب عرضه شود.

 در ادامه جليل حميدي، مديركل پيشتيباني امور دام خوزستان نيز در اين زمينه عنوان‌كرد: بر اساس انعقاد قرار داد با اتحاديه مركزي سهميه براي تامين نهاده‌هاي مورد نياز در مرغداري‌ها دريافت شده است كه از جمله اين سهميه‌ها مي‌توان به تحويل سه هزار و 880 تن كنجاله سويا اشاره كرد كه هم‌اكنون در حال توزيع است.

 وي افزود: نهاده‌هاي وارداتي با نرخ دولتي، از طريق اتحاديه‌ها ميان مرغداري‌هاي فعال توزيع مي‌شود و مرغداري‌هاي مربوطه موظفند پس از دريافت اين نهاده‌ها، مرغ را با قيمت كمتر عرضه كنند.

 مديركل پشتيباني امور دام خوزستان هدف از توزيع نهاده‌هاي مرغداري‌ها را تنظيم قيمت مرغ زنده در بازار عنوان‌كرد

 همچنين در اين‌باره ابوالقاسم كوره‌چيني، معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت و تجارت خوزستان گفت: قيمت مرغ كشتار روز در اهواز هم‌اكنون بين 6 تا 6200 تومان است و البته مرغ در مناطق مختلف اهواز با قيمت متفاوت عرضه مي‌شود.

 وي گراني قيمت نهاده‌هاي توليد از جمله كنجاله سويا را اصلي‌ترين دليل بالابودن قيمت مرغ دانست و اظهاركرد: 70 درصد قيمت تمام شده مرغ به دليل بالا بودن قيمت سويا بوده است و حتي سويا با قيمت مناسب به مرغدار برسد قطعا قيمت پايين مي‌آيد.

 در حال حاضر سويا با قيمت هر كيلوگرم 830 تومان بين مرغداران توزيع مي‌شود و بنا بر وعده مسوولان در دوره جديد توليد مرغ زنده يعني در روزهاي آينده شاهد كاهش قيمت مرغ كشتار روز خواهيم بود كه اميدواريم اين مساله عملي شود./س

 
برچسب ها: انتظار ، ارزان ، مرغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.