مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وضعیت بخش های زراعت و دامپروری را پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با بیان این مطلب که بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش های تولیدی متاثر از ریسک بالای این بخش، از سود ضعیف تری برخوردار است افزود: تداوم تولید اغلب تولیدکنندگان کشاورزی به ویژه در زمینة تولید دام و طیور نیازمند سیاستگذاری های تعرفه ای، قیمتگذاری محصولات، میزان و زمان واردات و ... با پایش تحولات بازار داخلی و خارجی محصولات و کالاهای واسطه ای است، به گونه ای که از کاهش مزیت نسبی و مزیت رقابتی تولید این محصولات جلوگیری شود.

این گزارش می افزاید: در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، از تاثیر تورمی سیاست ها و اقدامات اتخاذ شده و آثار متقابل بازارها بر یکدیگر غفلت صورت گرفت و به این علت، آثار غیرمستقیم اصلاح قیمت حامل های انرژی بر تولید بخش کشاورزی به شدت بر آثار مستقیم این اصلاح پیشی گرفته و مشکلات تولیدکنندگان ناشی از این آثار، مشکلات افزایش قیمت این حامل ها را تحت الشعاع قرار داده است. هر چند آثار تحریم ها بر بخش کشاورزی نیز بی تاثیر نبوده، اما سیاست های غلط سال های اخیر نظیر برداشت غلط دولت از قوانین بالادستی همچون قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و قانون برنامه پنجم توسعه کشور در خصوص واردات محصولات کشاورزی و...تاثیری بیش از آثار چند ماهه تحریم داشته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اکنون اصلاح سیاست ها در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، اصلاح نگرش مسئولین تولید و تجارت محصولات کشاورزی، وضع تعرفه پلکانی در واردات محصولات کشاورزی و کاهش فشار واردات بر تولید ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید. همچنین ضروری است که مشکلات تولیدکنندگان متناسب با نوع تولید، اندازه واحد تولیدی و... دسته بندی شود و راه حل های متناسب با آنها و از جمله در مورد تخصیص ارز مرجع به میزان مورد نیاز ارائه شود.

س2/

برچسب ها: زراعت ، دامپروری ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار