استاد "عثمان خوافي" شناسنامه ميراث فرهنگي ما بوده و وظيفه ما حفاظت از هنر و ارزشهاي وي است.

به گزارش خبرنگار موسيقي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛نشست رسانه‌اي بزرگداشت عثمان خوافي با حضور دكتر ابراهيمباي سلامي رئيس همايش و "داريوش ارجمند" دبير همايش موسيقي ايران،‌مهدي وجداني كارشناس ارشد بزرگان خانه موسيقي،حميدرضا عاطفي معاون اجرايي خانه موسيقي همراه با اهالي رسانه صبح امروز در موسسه فرهنگي هنري آرين سلام برگزار شد.
"دكتر ابراهيمباي سلامي" رئيس همايش در اين نشست گفت:اين جلسه به بهانه نكوداشت استاد "عثمان خوافي" كه از نوازندگان كشور ما هستند و در سبك سنتي و تعريف هويت ايراني موسوي ابداع و اختراع در كشور نقش موثري داشتند و همچنين با توجه به اينكه در خراسان و شرق ايران موسيقي و شعر ماهيت خاص و برجستگي هايي دارد كه به بهانه تجليل از شخصيت استاد و هويت ايراني خود از رويكرد ديگر نگاه خواهيم كرد.
وي درخصوص استاد تصريح كرد:استاد "عثمان خوافي" داراي 85 سال سن كه 70 سال از عمر خود را در جهت خدمت فرهنگي به مردم سپري كردند كه همانند وي بسيار كم هستند.
وي افزود:وظيفه خود دانستيم تا از چهره اين گنجينه هاي بشري كه دين خود را به فرهنگ خود ادا كردند ،غبارزدايي كنيم.
ابراهيمباي سلامي درخصوص شخصيت استاد "عثمان خوافي" ادامه داد:از ويژگي‌هاي استاد آزادمنش است كه هميشه براي دل و براي مردم و همچنين انتقال هنر متعالي فعاليت مي‌كردند.
استاد از سال 1338 تاريخ موسيقي كشور وارد شدند و قطعاتي از وي در راديو و تلويزيون پخش شده است.استاد از ساز خود براي گسترش فرهنگ،‌مدرسه سازي و كمك به آموزش و پرورش كه شالوده علم و انتقال فرهنگ است بهره‌برده‌اند.
وي خاطرنشان كرد:موسيقي بالاتر از زبان بوده و خلاصه فرهنگ و تاريخ ملت‌ها در مسويقي نواخته و خلاصه مي‌شود و اين نشست بهانه‌اي براي پرداخت به اين رويكرد در مقوله فرهنگي به سبك شناسي موسيقي خراسان است تا از شخصيت اين استاد برجسته قدرداني به عمل آوريم.
در ادامه نشست "داريوش ارجمند" دبير همايش گفت:در سرزميني كه شاهد زدودن فرهنگ در سرزمينمان هستيم؛وظيفه شما خبرنگاران حفاظت و حراست از فرهنگ و آيين و انتقال آن است.
وي افزود:پرداختن به اين نوع موسيقي كه قدمت آن به اندازه تاريخ است و از ذات فطري انسان و علاقه‌ي او به موسيقي پديدار شده و از هيچ جاي ديگري وارد نشده و همين طور به صيانت خود ادامه داده است اهميت بالايي دارد.
"ارجمند" ادامه داد:وظيفه ما نگهداري اين موسيقي است كه در حال از بين رفتن است و انتقال آن به نسل جوان كه نوعي لذت موسيقي را به آن تحميل كرده‌اند.
وي تصريح كرد:هنگامي كه پيرمرد بلوچ 70 ساله‌اي با يك ني در مجامع فرهنگي يونسكو برنامه اجرا مي‌كند و همه را شگفت‌زده مي‌كند؛بايد بدانيم اين موسيقي جهاني براي آنهاست و وظيفه ما قدري دشوار مي‌شود كه اين گنجينه‌ها را كه ناشناخته ماندند كشف كنيم و به ديگران بشناسانيم.
"ارجمند" تصريح كرد:گنجينه‌هايي مانند مهدي فتحي،خسرو شكيبايي كه ديگر جانشيني براي آنها نيست و تكرار شدني نيستند و اي كاش تا زماني كه زنده هستند قدرشان را بدانيم.
وي عنوان كرد:‌دكتر ابراهيميان سلامي،در خواف متوجه گوهري به مانند عثمان خوافي شد كه ممكن است ناشناخته از بين برود و اين نكوداشت براي شناساندن آثار وي است.
وي بيان كرد:موسيقي ايران يك اقيانوس عظيم ناشناخته است و اميدوارم اين نكوداشت سرفصل آن باشد تا با يافتن اين گوهر‌ها و شناساندن آنها به مردم ،‌ جوانها را با اصل و ريشه خود آشنا كنيم.
"ارجمند" اظهارداشت:اين نكوداشت كمكي براي بازگشت به خويش و از طرفي بازشناسي فرهنگ،هنر و حتي دين است تا ملحقات اشتباه و تحميلي كه به فرهنگ ما شده را پالايش كنيم و شايد دست مايه موسيقي‌هاي بزرگ و سمفوني‌هاي بزرگ شود.
وي تصريح كرد:اميدوارم با نكوداشت استاد چهره فرهنگي،هنري آن منطقه را در كشور نشر بدهيم و ديگران هم پيش از آنكه دير شود اين كار را شروع كنند.
"ارجمند" تاكيد كرد:افرادي كه علاقمند به ميراث فرهنگي كشور هستند،بايد بدانند كه افرادي كمتر از مسجد شيخ لطف‌الله نيستند و شايد از تخت جمشيد هم بزرگتر باشند كه با نواختن ساز خود 600 مدرسه بسازد و همه عمر خود را در خدمت به مردم بگذارند.
وي عنوان كرد:در اين راه و براي شناساندن اين "دوتار" از خانه موسيقي كمك گرفتني تا اين اقيانوس را به جوانان خود بشناسانيم و آنها بياموزند تا در كشف اين گنجينه ها به ما كمك كنند.
"ارجمند" درخصوص شخصيت استاد بيان كرد:"عثمان خوافي" نمونه‌اي از يك انسان هنرمند اصيل ايراني از لحاظ موسيقيايي،اخلاقي و فرهنگي است كه هرگز براي پول نوازندگي نكرده و در ارتقاي اين ساز كوشيده است.
وي تصريح كرد:اين ويژگي برجسته استاد است كه باعث معرفي او به مردم و عرصه موسيقي است.
"ارجمند" با اشاره به اينكه استاد اسطوره‌ معناي هنر است،خاطرنشان كرد: "عثمان خوافي" شناسنامه فرهنگي و ميراث ما است و وظيفه ما حفاظت از وي است.
گفتني است؛همايش نكوداشت استاد عثمان خوافي 12 تير ساعت 18 در تالار ايوان شمس با حضور بزرگان عرصه موسيقي برگزار خواهد شد./ه
برچسب ها: داریوش ، ارجمند ، عثمان ، خوافی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار