علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و وسوس شارلی وزیر امور اقتصادی قبرس درباره بحران اقتصادی اروپا بحث و گفت و گو كردند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علی اكبر صالحی رییس دستگاه دیپلماسی كه به قبرس در شرق دریای مدیترانه سفر كرده است، امروز - سه شنبه - با وزیر امور اقتصادی این كشور كه در غیاب وزیر امور خارجه، سرپرستی دستگاه دیپلماسی قبرس را به عهده دارد، در محل كاخ ریاست جمهوری این كشور دیدار و گفت و گو كرد.

صالحی و شارلی همچنین درباره مسایل منطقه ای و بین المللی دیدار و گفت و گو كردند.

وزیر امور خارجه ایران پس از این دیدار، در ضیافت ناهاری شركت خواهد كرد و با ایرانیان مقیم قبرس دیدار و گفت و گو خواهد كرد.

صالحی همچنین با دیمیتریس كریستوفیاس رییس جمهوری قبرس در محل كاخ ریاست جمهوری این كشور دیدار و پیام محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران را به وی تسلیم كرد.

رییس جمهوری قبرس پیش از این، پیامی را برای احمدی نژاد ارسال كرده بود.

وزیر امور خارجه كه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به قبرس سفر كرده است، در بدو ورود به این كشور در فرودگاه شهر لارناكا در جمع خبرنگاران با بیان اینكه قبرس از اول جولای، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده خواهد داشت، گفت: قبرس می تواند در كاهش و رفع سوءتفاهم های بین ایران و اتحادیه اروپا نقش موثری داشته باشد.

وزیر امور خارجه افزود: هدف از این سفر، ابلاغ تبریك به مسوولان قبرس برای ریاست بر اتحادیه اروپا است.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت و نزدیكی قبرس به عنوان یك كشور عضو اتحادیه اروپا به خاورمیانه و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، با روابط خوب دو كشور می توانیم از این فرصت به خوبی استفاده كنیم تا روابط ایران و اتحادیه اروپا نزدیكتر شود.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح كرد: با توجه به سوء تفاهم های ایجاد شده بین ایران و اتحادیه اروپا می توان با كمك قبرس در كاهش و رفع این سوء تفاهم ها گام موثر برداشت.

وزیر امور خارجه با یادآوری این نكته كه مواضع قبرس نسبت به مساله خاورمیانه به ویژه در موضوع مهم فلسطین همواره عادلانه بوده است، اضافه كرد: این كشور نزدیكترین كشور اتحادیه اروپا به خاورمیانه بوده و از دیرباز نقش مفید و موثری داشته است.

ارشد ترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران یادآور شد كه جمهوری قبرس از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد و از كشورهای موثر در این جنبش در دهه های 60 و 70 میلادی بوده است.

صالحی با بیان اینكه روابط تجاری ایران و قبرس قابل توجه نیست، گفت: این در حالی است كه دو كشور دارای ظرفیت بالایی برای توسعه مبادلات اقتصادی هستند.

وی با بیان این كه شمار زیادی از دانشجویان ایرانی در این كشور تحصیل می كنند ، اظهار داشت: ایران و قبرس روابط فرهنگی و آموزشی خوبی دارند.

وزیر امور خارجه اظهار امیدواری كرد تفاهم نامه هایی كه در سفرهای وزیران علوم ایران و قبرس امضا شده است، در این سفر عملیاتی شود.

صالحی با تاكید بر اینكه كشور قبرس برای ایران اهمیت بسیاری دارد، خاطر نشان کرد: با توجه به ریاست این كشور بر اتحادیه اروپا، اهمیت قبرس برای ایران دوچندان است و امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهبود روابط دو كشور و همچنین روابط ایران با اتحادیه اروپا باشیم./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار