نمايش "سرگذشت هفت خواهران" به نويسندگي و كارگرداني محمود فرخي نژاد، شركت كننده در جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي برگرفته از اسطوره‌هاي كهن منطقه كوهپايه‌اي البرز است.

محمود فرخي نژاد، نويسنده و كارگردان تئاتر كه با نمايش "سرگذشت هفت خواهرون" در جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي تهران - مبارك از سياهكل شركت كرده است درخصوص اين اثر به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: "سرگذشت هفت خواهرون" برگرفته از يكي از افسانه هاي منطقه كوهپايه‌هاي البرز و بر اساس افسانه ها و اسطوره‌هاي كهن اين منطقه است.
وي افزود: اين نمايش، داستان 7 خواهر است كه در نهايت به هفت سين تبديل مي‌شوند، اين خواهران قصد خانه تكاني دارند و در كنار يك رودخانه متوجه حضور "غول" مي‌شوند كه نماد پليدي، زشتي و پلشتي است و شخصيت مثبت آن كه برف و بركت بوده از بين رفته است.
فرضي نژاد بيان كرد: من از سال‌هاي پيش در زمينه باز آفريني آيين‌هاي كهن و اسطوره‌هاي منطقه كوهپايه البرز تحقيق كرده‌ام و اكنون نيز فرصتي پيش آمد تا يكي از اين اسطوره هاي معروف را در جشنواره تئاتر عروسكي به صحنه ببرم.
اين كارگردان با اشاره به اين كه هر 7 خواهر عروسك هستند، اظهار داشت: در ساخت و طراحي اين عروسك‌ها سعي كردم كه از عروسك‌هاي بومي و باستاني منطقه استفاده كنم در اين شيوه از قاشق‌هاي چوبي استفاده مي‌شد كه ريشه در باستان شناسي ما دارد من سعي كردم از همان اصالت بهره ببرم.
وي ادامه داد: در اين اثر براي عروسك‌ها از 7 قاشق چوبي استفاده كردم كه لباس‌هايي سنتي دارند و به شيوه‌اي ميله‌اي گردانده مي‌شوند.
فرضي نژاد افزود: براي شخصيت‌هاي "غول" و "عمونوروز" نيز بازيگران تن پوش حضور دارند.
فرضي نژاد در خصوص موسيقي اين اثر نمايشي تصريح كرد: موسيقي اين اثر، فولكلور ايراني است كه در واقع از موسيقي شاد استفاده شده است موسيقي بصورت زنده نواخته مي‌شود و ساز آن "كمانچه" است.
شايان ذكر است، "سرگذشت هفت خواهرون" يكشنبه 11 تير ساعت 16و 18 در تالار گلستان كانون پرورش فكري اجرا مي‌شود.
گفتني است، چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران -مبارك 10 تا 15 تير به دبيري اردشير صالح پور در تهران برگزار مي‌شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار