دانشمندان ادعا می كنند، مدرك محكمی پیدا كرده اند كه نشان می دهد درون سیاره مریخ ذخایر وسیعی آب وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگا ه خبرنگارن اراک  به نقل از لایو ساینس، بر اساس یافته های جدید كه در مجله Geology منتشر شده است ، تخمین زده می شود كه مریخ دارای ذخایر وسیعی از آب های زیرزمینی است كه نشان می دهد ظاهرا مدت ها پیش بر روی سطح مریخ آب جریان داشته است.'

اریك هوری' از موسسه كارنگی در واشنگتن گفت : جای تعجب است كه چرا پیش از این تخمین زده می شد درون سیاره مریخ بسیار خشك بوده است.

وی افزود: نتایج این تحقیق جدید نشان می دهد كه احتمالا آتشفشان ها اولین وسیله برای آوردن آب به سطح مریخ بوده اند.دانشمندان برای این مطالعه دو شهاب سنگ مریخی را مطالعه كردند.

محققان با استفاده از روشی به نام 'طیف سنجی جرم یون ثانویه' نتیجه گرفتند كه لایه زیر سطح كه این شهاب سنگ ها در آنجا تشكیل شده است ، حدود 70 تا 300 بخش در میلیون آب داشته است.در حالی كه لایه زیر سطح 'گوشته' زمین 50 تا 300 بخش در میلیون آب دارد.

هوری گفت: این نتایج نشان می دهد كه در هنگام تشكیل مریخ ، آب وجود داشته است و این سیاره می توانسته آب را در لایه های درونی خود ذخیره كند.

كاوشگرهای 'اسپریت' و 'آپورچونیتی' سازمان فضایی آمریكا (ناسا) كه در سال 2004 بر روی این سیاره سرخ فرود آمدند ، مدارك زیادی به دست آورند كه نشان می دهد مریخ میلیاردها سال پیش، گرم تر و مرطوب تر از امروز بوده است.

همچنین این دو كاوشگر علائمی از سامانه های قدیمی هیدروترمال (آبی-گرمایی) كشف كردند كه نشان می دهد در برخی مناطق این سیاره سرخ در یك مقطع زمانی هم آب و هم یك منبع انرژی وجود داشته است.

دو عنصری كه وجود آنها برای حیات لازم و ضروری است.

به گفته محققان، این یافته های جدید در حالی كه به درك بهتر مریخ و تاریخچه آن كمك می كند همچنین می تواند سرنخ هایی درباره تكامل این سیاره بزرگ و صخره ای ارایه دهد.'

فرانسیس مك كوبین' از دانشگاه نیو مكزیكو در این مورد گفت : این مطالعه نه تنها توضیح می دهد كه چگونه مریخ آب خود را به دست آورده است بلكه مكانیزمی در ارتباط با ذخیره رطوبت در تمام سیارات خاكی در زمان تشكیل آنها ارایه می دهد.    /س
برچسب ها: مریخ ، نتایج ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.