نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آیین نامه داخلی یک مجموعه است و استناد به یک ماده رافع مسئولیت هیأت رئیسه نیست گفت: هیئت رئیسه به صرف برداشت خود از آیین نامه نمی توانند حقوق نمایندگان را ضایع کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، الیاس نادران در نشست علنی امروز (سه شنبه ۶ تیر) مجلس در تذکری آیین نامه ای با بیان اینکه کاش بحث هایی که در نشست غیر علنی مطرح شد در جلسه علنی مطرح می شد که ملت ایران غریبه تلقی نشوند و در مذاکرات مجلس نیز ثبت می شد افزود: آیین نامه داخلی یک مجموعه است و استناد به یک ماده رافع مسئولیت هیأت رئیسه نیست.
وی با اشاره به ماده ۶۵ آیین نامه داخلی مجلس بیان کرد: از این ماده به بعد ساز و کار و حقوقی برای اعتراض نمایندگان تعریف شده که هیأت رئیسه به صرف برداشت خود از آیین نامه نمی توانند حقوق نمایندگان را ضایع کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری اینکه آقای ابوترابی اظهار کرد در ماده ۷۰ درباره اینکه معترضان دلایل اعتراض خود را در صحن علنی مجلس مطرح کنند تصریح نداریم گفت: پس در کجای آیین نامه به کمیسیون تحقیق اجازه داده شده تا از شورای نگهبان استعلام کنند که به سندی رسیدگی شده یا نه.
این نماینده اصولگرای مجلس نهم ادامه داد: براساس ماده ۷۳ زمانی که اعتبارنامه ای مورد اعتراض قرار گرفت باید اخذ رأی صورت بگیرد بنابراین شیوه ای را تعیین کرده و برای معترض حق قائل شده و شما نمی توانید این حق را از نماینده سلب و نمایندگان را از حقشان محروم کنید.
نادران با بیان اینکه زمانی که هیأت رئیسه تغییر رویه می دهد باید ادله قوی داشته باشد تصریح کرد: حضور نمایندگان اعتراض کننده در مجلس چه ضرورتی دارد وقتی که حق حرف زدن ندارند مگر شما برای ۲۹۰ نماینده دعوت نامه فرستادید که در جلسه حضور داشته باشند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم با اشاره به اینکه مطابق ماده ۷۰ شما استنباط خود را دارید اضافه کرد: من استدعا دارم به استناد به این مواد حقوق نمایندگان مورد اعتراض را سلب نکنید و اجازه دهید مردم از همه چیز با خبر باشند.
محمدحسن ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر نادران تأکید کرد: در ماده ۶۵ آیین نامه داخلی به صراحت آمده است که باید نظر شورای نگهبان را دریافت کنیم که آیا این مدارک و اسناد را بررسی کرده اند یا نه بنابراین راهی جز استعلام نیست.
نایب رئیس اول مجلس نهم با بیان اینکه درست است که باید رأی گیری صورت بگیرد اظهار کرد: موضوع اعتبارنامه مطرح است و قرار است به آنها رسیدگی شود آیین نامه داخلی نیز اجازه داده که اعتراض ها در شعب بررسی شود و کمیسیون تحقیق نیز که منتخب نمایندگان است از معترضان دعوت و نظرات آنها را استماع می کند.
وی تأکید کرد: نمایندگان می توانند حتی با رد اعتراض از سوی شعبه نظرات خود را اعلام کنند و بگویند که قانع نشدیم./ب2
    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار