بوي دهان افراد سالخورده سنگين و زننده است، و نشان دهنده اين است كه همراه با افزايش سن ميزان باكتري هاي دهان افزايش يافته و به دنبال آن بوي بد دهان به وجود مي آيد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدير گروه گوش و حلق و بيني بيمارستان امام خميني (ره) اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: بوي بد دهان از سه جهت مهم است و بايد به آن رسيدگي شود. اول اينكه فردي كه از بوي بد دهان خود آگاه است نسبت به اين مشكل دچار وسواس مي شود و روي كارائي فرد تاثير منفي دارد. دوم بوي بد دهان يك وضعيت غير عادي است كه نياز به تشخيص و درمان دارد چرا كه ممكن است علل جدي و مهمي داشته باشد و در آخر اينكه اين مشكل مي تواند به عنوان يك مانع در برخوردهاي اجتماعي فرد عمل كند و به دنبال آن فرد از نزديك شدن به ديگران و برقرار كردن روابط اجتماعي رو درو اجتناب كند.
 
دكتر صاكي با بيان اين مطلب كه  به علت تنوع علل بوي بد دهان و همچنين اندك بودن بررسي هاي انجام شده معمولا نمي توان دليل يا دلايل مشخصي براي به وجود آمدن آن ذكر كرد، افزود:  در هنگام برخورد با بيمار شاكي از بوي بد دهان بايد به سه نكته توجه كرد: علل عادي بدن، منشاء طبيعي و منشاء روحي.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي و جندي شاپور ضمن بیان اين مطلب كه شستشوي دهان در طول روز به وسيله بزاق و حالت اسيدي آن باعث توقف رشد ميكروب ها و باكتري ها در دهان مي شود و در نتيجه دهان تنفس و بوي بد نخواهد داشت، خاطر نشان كرد: به هنگام خواب جريان بزاق به طور محسوسي كم مي شود و بزاق به وجود آمده آرام به سمت اسيد قليائي خفيف حركت مي كند و آنزيمها تخريب می شوند كه در نتيجه باعث بودار شدن بزاق مي شود.
 
وی در ادامه افزود: از سوي ديگر ذرات باقي مانده غذا در دهان علت تاثيرگذاري در تغيير وضعيت ميكروبي دهان  هستند. با تشديد رشد باكتري ها و تخريب اين مواد، نفس ناخوشايند صبحگاهي پديد مي آيد كه پس از برخاستن از خواب با خوردن، نوشيدن و صحبت كردن جريان بزاق تحريك شده، مواد درون دهان را شستشو داده و نفس صبحگاهي به طور طبيعي برطرف مي شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار