علي رغم اينكه 90 درصد تجارت كالاهاي بين المللي از طريق دريا و ناوگان كشتيراني صورت مي گيرد نقش دريانوردان در تجارت دريايي ناديده گرفته مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد عطاالله صدر مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در همايش روز جهاني دريانوردي با اشاره به اختصاص 25 ژوئن به نام روز دريانوردان به عنوان پيشگامان عرصه اقتصاد دريا، گفت: علي رغم اينكه 90 درصد تجارت كالاهاي بين المللي از طريق دريا و ناوگان كشتيراني صورت مي گيرد نقش دريانوردان در تجارت دريايي ناديده گرفته مي شود.
وي ادامه داد: فعاليت اين سربازان گمنام درسطح بين المللي مورد توجه قرار نمي گيرد.
وي با بيان اينكه 25 ژوئن فرصتي براي تقدير از 1.5ميليون دريانورد است، گفت: روز جهاني دريانوردي فرصتي براي اشاعه فرهنگ دريانوردي به عنوان عنصر اصلي تجارت دريايي است.
وي با اشاره به نقش تأثيرگذار كشور به لحاظ دريانوردي گفت: با 5800كيلومتر خط ساحلي كشوري دريايي است علي رغم اينكه خشكي خوانده مي شود.
وي با بيان اينكه نقش ترويج رويكرد دريا محور، اظهار داشت: يك سوم مرز آبي كشور مورد بي توجهي قرار مي گيرد، و در سطح جهان بايستي به عنوان يك كشور دريايي شناخته شود.
وي ادامه داد: با توجه به رتبه بندي ناوگان عظيم كشتيراني تجاري كشور درمنطقه بايستي قابليت هاي سخت افزاري و نرم افزاري و اقتدار دريانوردان متخصصاني كه در اين زمينه فعاليت مي كند در سطح جهاني معرفي شود.وي با اشاره به وظايف دريانوردان به عنوان سرمايه هاي اصلي دريانوردي كشور گفت: درجامعه از كار در معدن به عنوان طاقت فرساترين زمينه هاي اشتغال نام برده مي شود درحالي كه با شرايط نامساعد كار در دريا آشنا نيستند.
صدر با اشاره به ناآگاهي افكار عمومي از مختصات و شاخص كار در دريا گفت: و با اشاره به كمبود نيروي متخصص دريانورد در طي برنامه 5 ساله پنجم توسعه بايستي آموزش 5 هزار دريانورد ديده شده است.
وي با بيان اينكه سن خدمت دريانوردان درحال افزايش است گفت: دريانوردان كشور نيازمند نيروي جوان است كه در اين راستا بايستي اقدامات لازم به عمل آيد.وي افزود: در راستاي آموزش نيروي متخصص و دريانوردي كشور در مراكز آموزشي، حضور بخش خصوصي در فرصت باقي مانده موثر خواهد بود.
وي در رابطه با رفع مشكلات كاري دريانوردان گفت: با تصويب مقاوله نامه كار دريايي در مجلس با پيگيري هاي صورت گرفته، در 29 ارديبهشت ماه سال گذشته به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: مقاوله نامه با تجميع ضوابط و مقررات گذشته ابعاد مختلف شرايط و محيط كار و محيط زيست دريانوردان جمع آوري شده است.
وي ادامه داد: شرايط خاص كار در مناطق استوايي و گرمسيري كه بيشترين ميزان جابه جايي كالاي بين المللي در اين محدود و صورت مي گيرد بايستي مدنظر قرار گيرد كه با تصويب مقاوله نامه كار دريايي در مجلس، توجيه سند الحاق شرايط مذكور توسط وزارت كار و رفاه اجتماعي درحال پيگيري است.
وي خاطرنشان كرد: بخش محدودي از مشكلات كار دريانوردان با اجراي اين مقاوله نامه برطرف خواهد شد.
سيد عطاالله صدر با بيان اينكه خروج نيروهاي آموزش ديده دريانوردي كار درخشكي را به دريا ترجيح مي دهند گفت: سيد عطاالله صدر با اشاره به توجيه كار در خشكي نسبت به دريا بعد از طي دوران آموزشي گفت: بايستي رويكردي اتخاذ شود تا دريانوردان به خاطر مشكلات كار و نظام پرداخت و شرايط زندگي با رها كردن كار در دريا به فكر كار در خشكي نيفتند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به وابستگي تجارت بين المللي دريايي به وجود دريانوردان بستگي دارد با كوتاهي در فراهم آوردن شرايط آرامش دريانوردان دريانوردي كشور دچار مشكل خواهد شد.
وي ادامه داد: با كمبود نيروي كار مديريت ناوگان مجبور خواهد بود براي تأمين نيروي كار مورد نياز از نيروي خارجي استفاده كند.
با اشاره به رتبه بالاي آموزش دريانوردي كشور گفت: سطح دانش و اموزش دريانوردان خارجي پايين تر از دريانوردان ايراني است كه اين امر به صلاح كشور و نيروي دريانوردي نيست./س
برچسب ها: سن ، دریانوردان ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار