حاشيه نشيني و سکونت هاي غير رسمي در حاشيه شهرها يکي از مهمترين مراکز شيوع مواد مخدر در کشور است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، سرکار افشار قائم مقام وزير کشور و معاون اجتماعي وزير کشور در مراسم بزرگداشت روز جهاني مبارزه بامواد مخدر افزود: در بخش درمان حوزه مواد مخدر کارهاي خوبي انجام شده است اما روند اجراي آن کند بوده و نيازمند توسعه مراکز درماني اعتياد هستيم چرا که در اين زمينه توفيق نداشته ايم.
وي گفت: مراکز درماني اعتياد اندازه اين نيست که جوابگوي معتادين باشد.
اين درحالي است که گروه هاي بسياري در کشور وجود دارد که به منظور توسعه اين مراکز خواهان کمک و حمايت هستند.
افشار عنوان کرد: طرح تحول اجتماعي برنامه ملي کاهش آسيب هاي اجتماعي است.
اين برنامه حدود يک سال است که به تصويب رسيده است و بايد مورد ارزيابي قرار گيرد تا ببينيم در کجاي برنامه قرار گرفته ايم.
وي ادامه داد: در زمينه بستن مرزها و مقابله با قاچاقچيان در مرزها پيش رفت هاي خوبي داشته ايم.
اما نکته ي کليدي در مورد مبارزه با مواد مخدر ايجاد اردوگاهاي شرايط سخت است.
وي گفت: با اينکه دولت بودجه خوبي براي ساخت 5 اردوگاه شرايط سخت اختصاص داده ولي اين اردوگاه ها تاسيس نشده است.
افشار عنوان کرد: نبايد زندانها به هتل براي قاچاقچيان تبديل شود و بايد شرايط زندان ها طوري براي قاچاقچيان ايجاد شود تا بخاطر ترس از افتادن به زندان  از قاچاق دوري کنند.
 وي با اشاره به اينکه دولت بايد اين قانون را اجرا کند گفت: در حالي که مبارزه با مواد مخدر در برنامه ملي کاهش اعتياد تصويب شده است مطالبه ي پول از سوي صدا و سيما براي توليد فيلم و سريال هاي مرتبط با مواد مخدر معنا ندارد و فقط با توليد دو برنامه در اين زمينه در سال نمي تواند به کاهش آسيب احتياط کمک کند.
افشار با اشاره به اينکه يکي از مسائل و مشکلات مبارزه با مواد مخدر تاخير در تصويب قانون مرتبط با مواد روانگران است اظهار داشت: سه سال پيش بايد اين قانون در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب مي رسيده ولي اين امر يک سال پيش اتفاق افتاد و مواد روانگران همچون مواد مخدر سنتي مشمول قانون مواد مخدر شدند. وي ادامه داد: مخاطبين مواد روانگردان بسيار متفاوت است مواد مخدر سنتي است بنابراين افراد براي جذب مخاطب اين مواد از تبليغاتي همچون شادي آور بودن و ايجاد لاغري استفاده مي کنند.
وي عنوان کرد علل رواني روي آوردن به اعتياد در تسکين اعصاب و خوشگذراندن است.
بايد توجه داشت که مهمترين مشکل ما اين است که مسئولين درگير در بحث مبارزه با مواد مخدر مي خواهند به نتايج کار خود زود دست پيدا کنند در حالي که تا زماني که کاهش تقاضاي مواد مخدر و روانگردان کم نشود هيچ راهي براي مقابله با اين معضل وجود نخواهد داشت.
وي با اشاره به طرح تحول اجتماعي ادامه داد: در وزارت کشور اداره براي مبارزه با مواد مخدر ايجاد شده که در طرح تحول اجتماعي نيز به اين موضوع پرداخته شده است.
افشار خاطر نشان کرد: يکي از علل شيوع احتياط به مواد مخدر بحث حاشيه نشيني و سکونت هاي غير رسمي است.
چرا که اين مکان ها کانون شيوع اعتياد هستند و جمعيت و خانواده هايي که در اين مکان ها زندگي مي کنند در معرض آسيب هاي بسيار قرار دارند به همين خاطر از هفته آينده رسيدگي به مناطق حاشيه نشين و سکونت هاي غير رسمي در مشهد به عنوان اولين امر در هفتصد مرکز با پنج ميليون جمعيت آغاز مي شود.
وي ياد آور شد: سال گذشته 25 ميليارد تومان بودجه به ستاد مبارزه با مواد مخدر براي مبارزه با اعتياد اختصاص پيدا کرد، که فقط 10 ميليارد تومان آن در اختيار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت بايد توجه داشت که با اين بودجه ها نمي توان به مبارزه با معضل احتياط پرداخت./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار