عصر روز یکشنبه ،دکتر قطب الدین صادقی نویسنده،کاگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون به تماشای برنامه های هنر استان کردستان در فرهنگسرای نیاوران نشست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، قطب الدين صادقي که متولد سنندج است برپایی هفته های هنر استان ها را اقدامي خوب و فرصت مناسبي برای آشنایی هر چه بیشتر شهرواندان تهرانی با جلوه های گوناگون فرهنگ و هنر و اندیشه نخبگان فرهنگی و هنری دانست.صادقی با بیان این مطلب گفت : برگزاری هفته هنر استان كردستان زمینه ساز آشنایی اهالي تهران و كساني كه صاحب اين ابر شهر هستند با جلوه هاي گوناگون فرهنگ و هنر و انديشه صاحبان ذوق وسلیقه می شود.

 وي افزود : البته دايره خلاقيت بزرگ تر و وسيع تر از آن است كه بشود در مدت زماني اندك آن را نشان داد .برگزاري هفته هنر استان كردستان در فرهنگسراي نياوران گامي است بزرگ كه با حسن نيت به عنوان يك مقدمه  و يك شروع مي تواند بهانه اي براي بازتاب رسانه اي و نشان دادن ارزش هاي قومي مردم اين خطه باشد .این کارمی تواند زمينه ساز تفاهمي بين دو زبان، دو فرهنگ و دو باور باشد. به راستی برپایی  هفته های هنر می تواند در جهت نیل  به يك تفاهم و ديالوگ  دوستانه و انساني کمک کند .

این کارگردان صاحب نام حوزه تئاتر سپس به تماشای نمایش پریخان به نویسندگی و کارگردانی بهار لطافتیان نشست و درباره تئاتر کردستان گفت: تئاتر کردستان ،توانايي در  خلق نمايش روز مبتني بر اسطوره ها ي كهن و فرهنگ شفاهي و فرهنگ نقالي خواني هزاران ساله را دارد.،در قدیم تئاتر این استان به شكل گوساني يا گوساني خواني بوده  و در دوره ساسانيان به شكل خنياگري در آمده است .هنرهای نمایشی این استان روايت قصه هائي است كه لايه هاي تغزلي حماسي و عرفاني دارند .

صادقی با اشاره به اين نكته كه در رابطه با سنت ادبيات شفاهي تا به حال 450 موضوع ثبت شده اما همچنان ادبيات شفاهي به علت دگرگوني تاريخي در حال از بين رفتن است، افزود : تئاتر پريخان اثری بسیار ارزشمند بود .این کار يك رئاليسم شاعرانه بود با بار اسطوره اي كه نگاهي به تاريخ معاصر داشت .

گفتنی است،هفته هنر استان کردستان با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تا تاریخ هفتم تیرماه در محل فرهنگسرای نیاوران دایر می باشد و علاقمندان می توانند از برنامه های متنوع این هفته هنر در این مجموعه به صورت رایگان استفاده نمایند ./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار