در حالي كه در حساس‌ترين شرايط و مقاطع منطقه‌اي و بين‌المللي به سر مي‌‌بريم و تحولات منطقه هر روز شتاب و شكل تازه‌اي به خود مي‌گيرد اما متاسفانه تحرك و پويايي كه لازمه چنين شرايط باشد از دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي كشور ديده نمي‌شود؛ ديپلماسي كه شايد تحرك خود را در احضار‌هاي پياپي برخي سفرا ديده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در اواخر فروردين ماه سال 91 اخبار ضد و نقيضي مبني بر اعدام چند تبعه ايراني در عربستاني سعودي نقل محافل منابع خبري شد كه پس از چند روز با تكذيب مقامات دو كشور اين موضوع مسكوت ماند.

اما در اواسط خرداد ماه بار ديگر موضوع اعدام چند تبعه ايراني در عربستان نقل محافل منابع خبري شد، خبري كه وزارت امورخارجه كشورمان را به تكاپو انداخت كه پس از يك ماه بدون پرداختن جدي به اين موضوع به دنبال پيگيري آن باشد.

پس از اعلام قطعي شدن حكم اتباع كشورمان در عربستان تكاپوي دستگاه ديپلماسي گويا بيشتر شده بود تا حداقل بتواند از اجراي اين حكم جلوگيري كند كه در همين راستا سفير و كاردار رژيم آل سعود چندين مرتبه در پي دريافت اخبار نگران كننده در خصوص وضعيت اتباع ايراني به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض مقامات كشورمان به انان  اعلام شد.

در اين ميان نگاهي كوتاه به اظهارات حسن قشقاوي معاون كنسولي دستگاه ديپلماسي  در خلال تكاپوها براي جلوگيري از اعدام ها خالي از لطف نبوده، كه يادآوري شود مقامات دستگاه ديپلماسي تا چه ميزان توانسته اند براين موضوع تاثير گذار باشند.

حسن قشقاوي معاون كنسولي و امور ايرانيان خارج از كشور در گفتگوي تلفني كه با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت كه وزير امورخارجه كشورمان در گفتگوي تلفني كه با سعود الفيصل همتاي سعودي خود داشته قول مساعدت و همكاري را به طرف ايراني داده وتلاش خواهد کرد تا از اجراي اين حكم جلوگيري كند.

اما در 29 خرداد بار ديگري اخباري منتشر شد كه دال بر اعدام چند تبعه  ايراني در عربستان بود كه گويا تلاش هاي دستگاه ديپلماسي در متوقف كردن اين حكم بي اثر بوده و احضار سفير و كاردار كه در اين چند ماه گذشته در وزارت امورخارجه به امري بي نتيجه و بي اثر تبديل شده است.

اما برگزاري اجلاس سران عدم تعهد ها (نم)، شهريور ماه 1391 در تهران فرصتي است تا بار ديگر جمهوري اسلامي ايران قدرت خود را در منطقه نشان دهد، اکنون فرصت مناسبي  براي وزارت امور خارجه کشورمان پيش آمده تا با تاثير گذاري بر روابط ايران و عربستان توانايي دستگاه ديپلماسي را در مسائل منطقه و بين المللي نمايان كند.

در اين ارتباط امير عبداللهيان معاون عربي آفريقاي وزارت امورخارجه با تاكيد بر اين كه عربستان هزينه سنگيني براي اعدام اتباع ايراني خواهد پرداخت و از تمام  ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماسی برای دفاع از حقوق اتباع ایرانی در کشورها استفاده می کنيم اظهار کرد كه دعوت نامه اي براي پادشاه عربستان سعودي براي حضور در اجلاس سران غير متعهد ها فرستاده نخواهد شد كه با تحقق اين امر بار ديگر شاهد خروج دستگاه ديپلماسي از آزموني سخت خواهيم بود./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار