بسیاری از مراتع آسیب دیده و مناطق نیمه بیابانی خراسان شمالی قابلیت تبدیل به مراتع بارور اقتصادی را دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران حسین آبسالان مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در عرصه های زیستی خراسان شمالی قابلیت رشد 150 گونه گیاهی وجود دارد که در صورت مدیریت صحیح این اراضی می توان تمامی علوفه مورد نیاز برای مدت 4 ماه دامداران این استان را از طریق بهره برداری از مراتع حاصل کرد.

وی افزود: 25 درصد ارزش مراتع موجود در خراسان شمالی ارزش علوفه ای دارند و 75 درصد ارزش مراتع و عرصه های طبیعی خراسان شمالی نیز ارزش زیست محیطی و حفاظتی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: برای دستیابی به حداکثر بهره وری زیستی و علوفه ای از اراضی موجود در خراسان شمالی لازم است طرح های مرتع داری و بیابان زدایی در عرصه های آسیب دیده این استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در نخستین طرح بیابان زدایی خراسان شمالی 85 هزار هکتار از اراضی منطقه میان دشت جاجرم از طریق تثبیت طبیعی شن های روان به مرتعی سودمند و قابل بهره برداری تبدیل شده است تصریح کرد: علاوه بر این به زودی طرح بیابان زدایی دیگری نیز در شهرستان اسفراین اجرا می شود.

آبسالان خاطرنشان کرد: در این طرح حدود 250 هزار هکتار از اراضی نیمه بیابانی جنوب شهرستان اسفراین با استفاده از روش های طبیعی تثبیت شده و در نهایت به مرتعی سود آور بدل می شوند و هم اکنون این طرح مراحل نهایی دریافت موافقت های مورد نیاز را طی می کند./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار