مسوولان وكارشناسان كهگیلویه وبویراحمد با اشاره به نقش آموزشهای مهارت آموزی مراكز فنی و حرفه ای درایجاد اشتغال یایدار و نیروی كار مولد، برلزوم برنامه ریزی بیشتر برای شركت جوانان در دوره های 'مهارت آموزی' تاكید دارند.

 
فرماندار كهگیلویه یكی از مشكلات اساسی این شهرستان را بیكاری جوانان دانست و افزود: نداشتن تخصص و مهارت جوانان نرخ بیكاری را در منطقه افزایش داده است.
سبد 'ناصر رضایی' در گفت و گو یا خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  كارگاههای فنی و حرفه ای را بهترین مكان برای پرورش استعداد جوانان و فراگیری مهارت دانست وافزود: برای تربیت نیروی انسانی ماهر باید بیش از پیش به مقوله آموزش تخصص به جوانان توجه و برنامه ریزی كرد.
وی اظهارداشت: جذب جوانان به آموزشهای فنی و حرفه ای می بایست بین خانواده ها و سازمانهای فرهنگی و آموزشی بیش از پیش ترویج شود.
وی گفت: كم نیست تعداد جوان بیكار این شهرستان با این حال تعداد كسانی كه مهارت دارند،اندك است و این معضلی است كه سرمایه گذاری در امر آموزش مهارت جویی را به ضرورت انكارناپذیری تبدیل كرده است.
مدیركل فنی و حرفه ای كهگیلویه وبویراحمد مراكز فنی وحرفه ای را پتانسیل های بالفعل در حوزه تربیت نیروی انسانی كاردانست و افزود: وجود رشته های متنوع و كارگاههای فعال آموزشی فرصتی برای استفاده بهینه جوانان از این بستر است.
ایاز آقایی با بیان اینكه پارسال حدود 10 هزار نفر از جوانان استان در 170 كد رشته این مراكزفنی وحرفه ای بخش دولتی شركت كردند، برلزوم توجه بیش از پبش جوانان به شركت در دوره های مهارت آموزی فنی وحرفه ای تاكید كرد.
رئیس مركز فنی حرفه ای كهگیلویه با اشاره به نقش آموزشهای مهارت آموزی مراكز فنی وحرفه ای در ایجاد اشتغال یایدار و نیروی كارمولد گفت: سال گذشته شش هزار نفر درآزمون مهارت فنی وحرفه ای این شهرستان شركت كردند.
'جلال بهره بر' در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  با تشریح عملكرد سال گذشته این مركز افزود: بیش از یك هزار نفر نیز در رشته های مختلف از طریق تیم های سیار و این مركز دوره های آموزشی فنی وحرفه ای را فراگرفتند.
وی گفت: این افراد در رشته های مختلف از جمله تعمیر موبایل، اتومبیل ، برق خودرو، جوشكاری لوله كشی ونصاب بهداشتی و تعمیر لوازم خانگی مهارت های لازم را كسب كردند.
وی گفت: هم اكنون 120 نفر كارآموز دررشته های فنی شامل برق صنعتی، تعمیرلوازم خانگی سرد كننده، لوله كشی ونصاب بهداشتی درجه یك و دو، تعمیر اتومبیل سواری درجه یك plc و تعمیر ماشین آلات كشاورزی مشغول به آموزش هستند.
وی بیان كرد: علاوه بر این رشته ها در این مركز كار آموزان در مقطع كاردانی در رشته های تعمیر ونگهداری خودرو، الكترونیك، تكنولوژی و تعمیرماشین های زراعی و باغی در حال فراگیری آموزش های لازم هستند.
بهره براظهار داشت: 80 دانشجو در مقطع كاردانی در این مركز مشغول به تحصیل اند و در نیمه دوم سال جاری سه رشته جدید برق صنعتی، لوله كشی و جوشكاری با تمام تجهیزات كارگاهی به رشته های كاردانی اضافه خواهد شد.

وی ایجاد پل هوایی جلوی مركز، تجهیز و كفپوش سالن دو منظوره آزمون، كفپوش سالن ورزشی، ساخت مسجد با زیربنای 180 متر،ایجاد یك هزارمتر فضای سبزبه همراه سیستم آبیاری تحت فشار و كاشت بیش از 100نهال انواع درخت را از مهمترین اقدامات فنی و حرفه ای كهگیلویه در سال گذشته عنوان كرد.
بهره بر تجهیز تمامی كارگاه های آموزشی مطابق با استاندارهای روز با اعتباری افزون بر 9میلیارد ریال ، ایجاد سقف كاذب برای تمام كارگاه های آموزشی، راه اندازی چندرشته جدید در مركز از جمله پی ال سی، تعمیرخودرو با گواهینامه درجه یك وتجهیزات آموزشی كارگاها از دیگر اقدامات انجام شده در این مركز ذكر كرد.
وی تجهیر مهمان سرای مركزفنی وحرفه ای كهگیلویه به تمام امكانات، ایجاد هفت حلقه چاه فاضلاب ، ایجاد پاركینگ برای خودروهای مركز ومجهز نمودن كارگاه های آموزشی به سیستم سرمایشی و گرمایشی را از سایر اقدامات و فعالیت های این مركز در سال گذشته عنوان كرد.
بهره برافزود: این مركز دارای خوابگاه شبانه روزی است و تمام خدمات این مركز رایگان است و از لحاظ تجهیزات و فضای آموزشی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی متصل نبودن به شبكه اینترنت را یكی از مهمترین مشكلات مركز فنی و حرفه ای كهگیلویه اعلام كرد و تصریح كرد: این در حالی است كه وجودشبكه اینترنت برای تسریع بخشی به امور ونیز ارایه خدمات بیشتر از ضرورت ها ونیازهای كار اساسی این مركز محسوب می شود.
رئیس مركز فنی و حرفه ای كهگیلویه به مشكلات عدم پوشش سرویس ایاب ذهاب برای متقاضیان و گیرندگان خدمات مهارتی از این مركز اشاره كرد و خواستار همكاری شهرداری در این زمینه با این مركز شد.
وی ابراز داشت: به دلیل جمع آوری نشدن زباله های این مركز توسط شهرداری، دفع زباله این مركز با پرداخت اجاره به بخش خصوصی صورت می گیرد.
بهره بر كمبود وسیله نقلیه در فنی و حرفه ای كهگیلویه را از دیگر مشكلات این مركز عنوان كرد و افزود: با توجه به گستردگی بخشها در این مركز به افزایش وسیله نقلیه جهت انجام خدمات آموزشی نیاز است .
وی اظهار داشت: 130 نفر در بخش های قلعه رئیسی، دیشموك، سوق ولنده در رشته های خدماتی مثل خیاطی خواهران، برق وساختمان برای آقایان در قالب آموزش های سیار سرگرم مهارت آموزی هستند.
وی از بخشداران این بخش ها خواست تا در زمینه ی تامین فضای آموزشی برای آموزش كارآموزان این منطقه و توسعه فعالیت های آموزشی فنی وحرفه ای همكاری لازم راداشته باشند.
بهره بر ابراز داشت: دلیل استقبال نشدن از آموزشهای فنی و حرفه ای این است كه بعد از فراغت از دوره آموزشی مراكز اشتغالزا و كارگاه صنعتی وجود ندارد تا در آنجا مشغول به فعالیت شوند و واحدهای جذب افراد آموزش دیده در رشته های فنی وحرفه ای درشهرستان خیلی كم است.
وی گفت: در مركز فنی و حرفه ای كهگیلویه محدودیتی برای آموزش سنین مختلف وجود ندارد و كارآموزان در هر سنی می توانند برای آموزش به این مركز مراجعه كنند.
وی با فراخوان جوانان و افراد بیكار برای ثبت نام و فراگیری آموزشهای لازم دراین مركز ، گفت: بیشتر مراجعه كنندگان به این مركز كارآموزان رشته كاردانش برای كسب مهارت فنی بیشتر در رشته تحصیلی مورد نظرشان می باشند.
رییس مركز فنی و حرفه ای كهگیلویه گفت: یكی از دلایل اصلی استقبال كم افراد با شغل آزاد فراهم نبودن بستر كار و كافی نبودن همكاری بانكها نیز در زمینه اعطای تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان و افراد جویای كار است .
بهره بر با بیان اینكه می بایست به كمك رسانه ها و سایر دستگاه های متولی فرهنگ كار و تلاش را بیش از پیش در بین جوانان نهادینه كنیم.
رییس مركز فنی و حرفه ای كهگیلویه به تلاش و برنامه ریزی این مركز در سال 'تولید ملی وحمایت از كار و سرمایه گذاری ' اشاره كرد و این مركز با 30 نفر عوامل انسانی و داشتن كارگاهها ، فضای آموزشی مناسب ورشته های آموزشی فنی مختلف بیش از پیش در خدمت مردم وجوانان جویای كاراین شهرستان و روستاهای توابع است.
وی به حمایت مدیركل فنی حرفه ای استان از توسعه امكانات ، برنامه ها و افزایش ارایه خدمات درمراكز فنی و خرفه ای شهرستانها از جمله كهگیلویه اشاره كرد وگفت: مراكز فنی وحرفه ای در مسیر پیشرفت وكارآمدی است./س
برچسب ها: فنی ، حرفه ، مهارت ، تولید ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.