رییس نمایندگی هیئت چین در اولين ديدار خود از آذربايجان شرقي گفت: پتانسيل هاي زيادي در آذربايجان شرقي وجود دارد و اين مي تواند زمينه ساز همكاري و تعامل بيشتر بين ایران و چین قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، کان کایپی حمل و نقل شهري بويژه مترو را  يكي از زمينه هاي همكاري دو کشور برشمرد و افزود: شركت هاي چيني مي توانند در زمينه ساخت راه آهن همكاري خوبي با آذربايجان شرقي داشته باشند.

وي فعاليت در سيستم آبياري كشاورزي، ساخت سد و تاسيس نيروگاه را از دیگر زمینه های فعالیت و همکاری بین 2 کشور برشمرد و افزود: شرکت های چینی می توانند همكاري مناسبي در اين زمينه با ایران داشته باشند.

کان کایپی افزود: زمینه های متعددي براي همكاري وجود دارد و سفارتخانه چين در تهران می تواند به عنوان بهترين كانال براي شناسایی اولویت ها و آغاز همکاری های دو جانبه باشد.

وی از پیشنهاد استاندار آذربایجان شرقی برای پذیرش میزبانی اجلاس آتی جاده ابریشم استقبال کرد و افزود: جاده ابریشم میراث فرهنگی بین المللی است که به عنوان پیوند دهنده اقوام و ملت ها  باید از آن حفظ و حراست شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار حضور رییس نمایندگی هیئت چین  را منشا همکاری های گسترده ایران و چین دانست افزود: این اجلاس  سرآغازي براي همكاري با كشور چين است که می تواند استمرار داشته باشد

علیرضابیگی افزود:  حضور هیئت چینی در  ايران مي تواند براي سرمايه گذاران دو كشور فرصت ساز بوده و زمينه را براي همكاري تجار آذربايجان شرقي و چين فراهم سازد.

وی با اشاره به این که مبدا جاده ابریشم کشور چین و مقصد آن ایران می باشد گفت: بر همین اساس همگرایی و تشابهات زیادی بین دو کشور وجود دارد و این می تواند به عنوان زمینه همکاری بین 2 کشور باشد.

وزیر اقتصادر دارایی جمهوری خود مختار گرجستان (آجارا) نیز در دیدار جداگانه با استاندار آذربایجان شرقی گفت: دیدار استاندار آذربایجان شرقی از این كشور موجب به وجود آمدن شرایط خوبی برای گسترش مناسبات فرهنگی بین دو كشور می شود.

داژا بولواذره افزود: با توجه به روابط خوب اقتصادی ایران و گرجستان، می توان امكانات و شرایط خوبی برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم نمود.

وی افزود: با توجه به اشتراکات بین دو کشور گسترش روابط تجاری می تواند زمینه سیر و تحولات مثبت و سریعی داشته باشد. استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار با بیان این که ایران و گرجستان در سطح بالایی از اعتماد به یکدیگر قرار دارند افزود: این اعتماد زمینه مناسبی برای گسترش مناسبات دو کشور فراهم می کند. 

علیرضابیگی با اشاره به قابلیت های اقتصادی آذربایجان شرقی در زمینه های مختلف، نقش بخش خصوصی را در ارتقای شاخص های اقتصادی دو کشور موثر ارزیابی کرد و بر تقویت فعالان اقتصادی این بخش تاکید کرد.

وی  با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو ملت ایران و گرجستان، برنامه های مشترک فرهنگی بین دو كشور را با اهمیت برشمرد.

معاون اول توسعه سرمایه گذاری جمهوری تاتارستان نیز در دیداری که با استاندار آذربایجان شرقی داشت خواستار گسترش همکاریهای تجاری با ایران ازجمله آذربایجان شرقی در زمینه ی تکنولوژی های نوین، تولیدات کشاورزی، و صنایع اتومبیل سازی شد.

روبوت کالیونی با اشاره به این که مناطق تجاری تاتارستان ازجمله کازان  زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری تجار ایرانی می باشد افزود: رفت و آمد ها می تواند زمینه را برای گسترش همکاری فراهم کند. 

 استاندار آذربایجان شرقی نیز این اجلاس را برای گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی مثبت خواند و افزود: تبریز و کازان پیوند خواهر خواندگی با یکدیگر دارند و تاتارستان می تواند از طریق ایران بويژه جاده ابریشم محصولات خود را به کشور های دیگر صادر کند

علیرضابیگی پذیرش دانشجویان تاتارستان را در آذربایجان شرقی گواهی بر این پیوند خواهر خواندگی دو کشور دانست و افزود: از آنجا که جمهوری تاتارستان از کشورهای مسلمان نشین می باشد می توان روابط تجار را بیش از پیش گسترش داد.

 نماینده مجلس ملی ترکیه نیزدر دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نتایج موثر همکاری مشترک تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه گفت: با تلاش مسئولان دو کشور به زودی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه افزایش می یابد.

عثمان آشکیم گسترش روابط ایران و ترکیه را در توسعه روابط دو کشور موثر خواند و افزود: گسترش روابط می تواند برای هر دو کشور مفید باشد. استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در ترکیه احساس غربت نمی کند،افزود: آذربایجان شرقی می تواند سهم قابل توجهی از مبادلات دو کشور را به خود اختصاص دهد.

علیرضابیگی با اشاره به ظرفیتهای آذربایجان شرقی برای توسعه روابط با ترکیه گفت: حمل و نقل، صنعت، تولید قطعات خودرو و خودروی کار، صنایع دستی و مواد غذایی و شکلات از جمله مهمترین ظرفیتهایی هستند که استان ما را به یک قطب بزرگ در کشور تبدیل کرده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.