وزير آموزش و پرورش گفت: تا پايان تيرماه تمام برنامه‌هاي سند تحول بنيادين تصويب و از ابتداي مهرماه سال جاري اين سند به طور كامل اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ؛حميدرضا حاجي‌بابايي در جلسه بررسي تحول بنيادين در آموزش و پرورش در صحن علني امروز مجلس گفت: تحول بنيادين در آموزش وپرورش يكي از مهمترين دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري از سال 67 تاكنون بوده است، كه اين موضوع در شوراي عالي آموزش و پروش در سال 67 آغاز شد و اين مطالبه تا هفت سال قبل ادامه يافت.

وي افزود: 500 پژوهشگر بررسي نقشه جامع آموزش و پرورش را از هفت سال آغاز كردند و طي پنج سال گذشته 30 پروژه در اين حوزه انجام شد، حدود 32 ماه قبل كه وارد اين وزارتخانه شدم، مطالبه ملت بزرگ ايران و از آن مهمتر مقام معظم رهبري، سند تحول در آموزش و پرورش بود كه مبتني بر تحقيقات انجام شده به اجرا درآمد.

حاجي‌بابايي تصريح كرد: از روز اول كار، پژوهش انجام شده را در شوراي عالي آموزش و پرورش كه با عضويت هشت وزير تشكيل مي‌شود، مطرح كردم، تحقيقات انجام شده در اين شورا هشت ماه به طول انجاميد و سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش تصويب شد اما براي استحكام بيشتر، ‌شوراي عالي انقلاب فرهنگي كميته سه‌‌جانبه‌اي تشكيل داد، اين كميته نيز هشت ماه ديگر سند تحول را بررسي كرد، پس از تصويب، سند تحول، تحويل شوراي عالي انقلاب فرهنگي شد و هشت ماه ديگر زمان سپري شد تا اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شود و پس از 22 جلسه، نقشه جامع علمي كشور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و اكنون پس از پنج سال كار تحقيقاتي پانصد پژوهشگر اين سند امروز نهايي شده است.

وزير آموزش و پرورش، با بيان اينكه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش پشتوانه مباني فلسفه تعليم و تعلم را همراه خود دارد، گفت: اين سند فاقد عيب و ايراد نيست ولي به جرات مي‌توان گفت يكي از قدرتمندترين كارهاي تحقيقاتي كشور در قالب اين سند انجام شده است، به عبارت ديگر آموزش و پرورش براي اولين بار داراي نقشه راه، سند تحول و قانون اساسي شده است.

وي ادامه داد: از چهار طريق نقشه راه آموزش و پرورش را آماده كرده‌ايم، هشت هدف كلان، پانزده راهبرد كلان و 128 راهكار براي تحول بنيادين انجام شده است، در نقشه جامع علمي كشور از هشت هدف كلان، سه هدف منطبق با آموزش و پرورش است و از سيزده راهبرد اين نقشه، 9 راهبرد با آموزش و پرورش مرتبط است، 27 ضرورت، 21 راهبرد، 21 سياست اجرايي، 45 برنامه اجرايي و 146 فعاليت در برنامه پنجم براي آموزش و پرورش تعريف شده است و اين وزارتخانه تقريبا همه اهداف، برنامه‌ها و ضرورت‌ها را برنامه‌ريزي و برخي از آنها را به مرحله اجرا در آورده است.

حاجي‌بابايي با اشاره به لزوم تحولات بنيادين در آموزش و پرورش گفت: تحول بنيادين در اين وزارتخانه بايد انجام شود، سعي داشتيم سند را از مهرماه سال 90 در همه زمينه‌ها به اجرا گذاريم اما برخي دوستان خواستار پختگي بيشتر و دقيق‌تر شدن اقدامات شدند به همين دليل يك سال ديگر نيز كار مي‌كنيم و از مهرماه 91 اين سند را به اجرا مي‌گذاريم./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.