یکی از شیوه های که فعالیت مجرمان زیادی را به خود اختصاص داده سرقت به شیوه جیب بری است ، شیوه ای که در ارتکاب آن گاهی وقتها زن ها نیز سهیم هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران شاید بتوان گفت یکی از رایج ترین سرقت ها که توسط سارقان اتفاق می افتد سرقت به شیوه جیب بری که بیشتر در اماکن و محل های شلوغ اتفاق می افتد.
حسین حسینی جرم شناسی معتقد است سارقانی که دست به جیب بری می زنند عموما مجرمانی هستند که بیشتر در معرض دستگیری قرار دارند چرا که این افراد بدون هیچ گونه سلاحی و با دست خالی دست به سرقت می زنند و مانند زورگیران و اخاذان و سارقان مسلح از سلاح سرد یا گرم استفاده نمی کنند و شاید بتوان گفت، مسلح نبودن این سارقان یک حسن محسوب می شود اما این افراد برای آنکه شناسایی و دستگیر نشوند بسیار حرفه ای عمل می کنند.
این سارقان از مجرمان با جرات و نترس محسوب می شوند چرا که همیشه هم از سوی مالباخته و هم از سوی پلیس تهدید می شوند و این بدین معنی است که جیب برها هم ممکن است از سوی مردم پس از ارتکاب جرم دستگیر شوند و هم از سوی پلیس به دام بیفتند.
وی می افزاید: این سارقان معمولا در اماکن شلوغ مانند اتوبوس ها، مراکز تجاری و خیابان ها و اماکن شلوغ مانند بازارها حضور پیدا می کنند تا هم طعمه بیشتری را شناسایی و هم موقعیت فرار بهتری را برای خود پیدا کنند.
در بررسی و تحقیقات به عمل آمده مشخص شده مانند اکثر سارقان، جیب برها نیز بیشتر به دلیل اعتیاد، بیکاری و مشکلات اقتصادی دست به این کار می زنند.
وی معتقد است از معدود جرایمی است که این جرم برخلاف خیلی از سرقتهای که بیشتراز سوی مردان صورت می گیرد مانند سرقت های مسلحانه ، زورگیری،‌خفت گیری به وسیله زنان نیز اتفاق می افتد.
در جرایمی چون سرقت های مسلحانه، زور گیری، اخاذی که بیشتر از سلاح سرد یا گرم استفاده می شود و نیاز به جرات بیشتر و توان جسمانی دارد بسیار معدود پیش آمده که زن ها نیز از سلاح استفاده و دست به زورگیری بزنند به همین دلیل در میان دستگیر شدگان سرقت به شیوه جیب بری گاها زنان نیز به چشم می خورد.

*زنان جیب بر
مریم قدسی آسیب شناس در این خصوص می گوید: جیب بری از سرقت های شایع در جامعه است شیوه ای که فعالیت مجرمان سارقان زیادی را به خودش اختصاص داده است.
علت وقوع این جرم در میان مردان بیشتر به دلیل اعتیاد مشکلات مالی ، بیکاری ، بی علاقگی به کار کردن و ضعف فرهنگی و .... است و در میان زنان نیز علاوه بر ضعف فرهنگی به دلیل اعتیاد همسر، مشکلات اقتصادی ، بیکاری و مشکلات خانوادگی است.
زنانی که دست به جیب بری یا حتی کف زنی می زنند کمتر جرات حضور در خیابان ها را دارند به همین دلیل بیشتر در اماکن شلوغ مانند اتوبوس ها، فروشگاهها، آرایشگاههای زنانه حضور پیدا کرده و طعمه خود را انتخاب می کنند و در برخی مواقع نیز از فرزندان خردسال خود برای ارتکاب جرم کمک می گیرند تا کمتر مورد ظن قرار بگیرند.
گاهی مواقع نیز شاهد همدستی زن و شوهر سارق در ارتکاب جرم هستیم به طوری که زن سارق پس از انجام سرقت در اماکن زنانه اموال مسروقه را در اختیار همسرش قرار می دهد تا با فرار مرد از صحنه متهم در صورت دستگیری به همراه خود هیچ آثار جرمی به همراه نداشته باشد.
متاسفانه مشکلات مالی، ضعف فرهنگی و بیکاری گاهی عواقبی را به بار می آورد که جبران ناپذیر است وقوع هر نوع جرمی همیشه نه تنها برای فرد بلکه برای جامعه نیز آسیب های جبران ناپذیری را در پی دارد و چه بسا که کودکان نیز با ارتکاب جرم سارقانی که والدین آنها محسوب می شوند به ورطه جرم کشیده شده و آینده شان در معرض خطر قرار می گیرد.
به گفته وی مشکلات متعدد به خصوص مشکلات اقتصادی، تورم، درآمدهای کم موجب شده تا سارقان بیشتر به سراغ ارتکاب جرم بروند و حتی قوانین بازدارنده نیز مانع فعالیت این افراد نمی شود./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار