به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حميدرضا حاجيبابايي در بررسي تحول بنيادين در آموزش و پرورش در جلسه علني امروز مجلس گفت: تحول بنيادين در آموزش وپرورش يكي از مهمترين دغدغههاي مقام معظم رهبري از سال 67 تاكنون بوده است، اين موضوع در شوراي عالي آموزش و پروش در سال 67 آغاز شد و اين مطالبه تا هفت سال قبل ادامه يافت.
وي افزود: پانصد پژوهشگر بررسي نقشه جامع آموزش و پرورش را از هفت سال پیش آغاز كردند و طي پنج سال گذشته 30 پروژه در اين حوزه انجام شد، حدود 32 ماه قبل كه وارد اين وزارتخانه شدم، مطالبه ملت بزرگ ايران و از آن مهمتر مقام معظم رهبري، سند تحول در آموزش و پرورش بود كه مبتني بر تحقيقات انجام شده به اجرا درآمد.
حاجيبابايي خاطرنشان کرد: از روز اول كار، پژوهش انجام شده را در شوراي عالي آموزش و پرورش كه با عضويت هشت وزير تشكيل ميشود، مطرح كردم، تحقيقات انجام شده در اين شورا هشت ماه به طول انجاميد و سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش تصويب شد.
وی ادامه داد: براي استحكام بيشتر، شوراي عالي انقلاب فرهنگي كميته سهجانبهاي تشكيل داد، اين كميته نيز هشت ماه ديگر سند تحول را بررسي كرد، پس از تصويب، سند تحول، تحويل شوراي عالي انقلاب فرهنگي شد و هشت ماه ديگر زمان سپري شد تا اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شود و پس از 22 جلسه، نقشه جامع علمي كشور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و اكنون پس از پنج سال كار تحقيقاتي پانصد پژوهشگر اين سند امروز نهايي شده است.
وزير آموزش و پرورش، با بيان اينكه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش پشتوانه مباني فلسفه تعليم و تعلم را همراه خود دارد، گفت: اين سند فاقد عيب و ايراد نيست ولي به جرات ميتوان گفت يكي از قدرتمندترين كارهاي تحقيقاتي كشور در قالب اين سند انجام شده است، به عبارت ديگر آموزش و پرورش براي اولين بار داراي نقشه راه، سند تحول و قانون اساسي شده است.
وي افزود: از چهار طريق نقشه راه آموزش و پرورش را آماده كردهايم، هشت هدف كلان، پانزده راهبرد كلان و 128 راهكار براي تحول بنيادين انجام شده است، در نقشه جامع علمي كشور از هشت هدف كلان، سه هدف منطبق با آموزش و پرورش است و از سيزده راهبرد اين نقشه، 9 راهبرد با آموزش و پرورش مرتبط است، 27 ضرورت، 21 راهبرد، 21 سياست اجرايي، 45 برنامه اجرايي و 146 فعاليت در برنامه پنجم براي آموزش و پرورش تعريف شده است و اين وزارتخانه تقريبا همه اهداف، برنامهها و ضرورتها را برنامهريزي و برخي از آنها را به مرحله اجرا در آورده است.
حاجيبابايي با اشاره به لزوم تحولات بنيادين در آموزش و پرورش گفت: تحول بنيادين در اين وزارتخانه بايد انجام شود، سعي داشتيم سند را از مهرماه سال 90 در همه زمينهها به اجرا گذاريم اما برخي دوستان خواستار پختگي بيشتر و دقيقتر شدن اقدامات شدند به همين دليل يك سال ديگر نيز كار ميكنيم و از مهرماه 91 اين سند را به اجرا ميگذاريم.
وزير آموزش و پرورش افزود: 290 اقدام براي تحول بنيادين در آموزش و پرورش بايد به اجرا گذاشته شود ولي به طور مختصر بايد گفت 670 دارالقرآن به 10 هزار مدرسه قرآني تبديل شد، كتاب اول و ششم ابتدايي بايد با مطالب جديد به چاپ ميرسيد ولي فقط كتاب سال اول را چاپ كرديم و به دليل كار بيشتر، كتاب سال ششم ابتدايي را از ابتداي سال تحصيلي آينده چاپ ميكنيم.
وي تاكيد كرد: ساختار آموزش و پرورش بايد اصلاح شود، به همين منظور ستاد آموزش و پرورش كه چهار هزار و 700 پست سازماني داشت را به سه هزار و 700 پست كاهش داديم و 27 هزار پرسنل ستادي را به 23 هزار نفر كاهش داديم تا اين نيروها به مدارس بروند.
حاجيبابايي افزود: مركز آموزش فني آموزش و پرورش 24 هزار مدرسه را به سمت هوشمندسازي برده است كه ميزان پيشرفت بين 20 تا صددرصد بوده است. در بودجه 91 نيز 40 ميليارد تومان براي انجام فناوري در مدارس آموزش و پرورش به اجرا درآمده است، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هر كدام يك مركز سنجش دارند، مركز سنجش آموزش و پرورش در دو اداره وظيفه رصد و پالايش آموزش و پرورش در بخشهاي مختلف را بر عهده دارد.
وزير آموزش و پرورش گفت: در سال 89 تعداد مدالهاي جهاني در آموزش و پرورش 22 عدد بود كه در سال 90 اين عدد به 33 افزايش يافت.
وي تاكيد كرد: مشكل حقالتدريسيها را براي هميشه حل كردهايم.
حاجيبابايي تصريح كرد: 12 ميليون جلد كتاب مربوط به دوم و ششم ابتدايي چاپ شده است و كتاب قرآن دوم و ششم ابتدايي براي اولين بار به چاپ رسيده است.
وزير آموزش و پرورش خطاب به رييس مجلس، خواستار تشكيل جلسهاي ديگر اما به صورت غيرعلني براي بيان ساير مباحث موجود در آموزش و پرورش شد.
وي افزود: 60 هزار معلم و تمامي كتب مقاطع تحصيلي آموزش و پرورش آماده آغاز سال تحصيلي 91 هستند./ب2