طرح انتقال آب با لوله از خارج درياچه اروميه به جزاير آن در اولويت اجراست .

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، کارشناس اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت : اين اولويت با توجه به زيست گونه نادر گوزن زرد ايراني در جزيره اشک در دستور کار قرار گرفته است و کارشناسان در حال مطالعه مسير انتقال هستند .
آقاي جباري با بيان اينکه اجراي اين طرح در آينده نزديک شروع مي شود ، افزود : اکنون حدود 320 راس گوزن زرد ايراني در جزيره اشک درياچه اروميه زندگي مي کنند و با اجراي اين طرح گام مهمي در حفاظت از اين گونه نادر پستاندار در کشور برداشته مي شود .
وي اضافه کرد: تاکنون با ساخت آب انبارها و ذخيره آب چشمه ها و آبهاي سطحي در آنها و در چندين مرحله با انتقال دستي از وارد شدن تنش هاي ناشي از کم آبي به حيات وحش اين جزاير جلوگيري شده است .
اين کارشناس با بيان اينکه ساخت آب انبار به اندازه کافي در جزاير درياچه اروميه با استفاده از کمک هاي استانداري جزو برنامه هاي اداره کل محيط زيست استان قرار دارد ، تصريح کرد : با تامين آب حيات وحش جزاير درياچه اروميه تاکنون هيچ گونه مرگ و مير و تلفات ناشي از کم آبي در اين جزاير اتفاق نيفتاده است .
آقاي محمودي معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي هم گفت : امسال براي اجراي طرحهاي آب رساني به جزاير درياچه اروميه افزون بر 15 ميليارد ريال اختصاص يافته است .
درياچه اروميه با 5 هزار كيلو متر مربع وسعت ، بزرگترين پهنه آبي فلات ايران است كه از حدود 20 سال پيش به علل تغييرات اقليمي ، كاهش بارندگي و عوامل انساني ، ارتفاع آب آن بيش از پنج متر نسبت به متوسط طولاني مدت كاهش يافته است .
بر اثر كاهش ارتفاع سطح آب و شوري بيش از حد ، حيات آرتميا تنها موجود زنده اين درياچه با خطر جدي روبرو شده و زيستگاه هاي پرندگان مهاجر و بومي در سواحل و جزاير اين درياچه نيز مختل و از بين رفته است .
درياچه اروميه 102 جزيره بزرگ وکوچک دارد که همه ساله پذيراي هزاران پرنده مهاجر از مناطق مختلف جهان هستند .
حدود هزار و 300 راس قوچ و ميش ارمني نيز در جزيره کبودان درياچه اروميه زيست مي کنند ./ج2


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.