بهمن دري:

گسترش افكار حضرت امام خميني (ره) در فرهنگ مكتوب از جمله اقدامات مهم معاونت فرهنگي است

هتمام به گسترش افكار الهي حضرت امام(ره) باتوجه به نيازهاي بشر امروز از جمله اقدامات مهم معاونت است كه در هنگام سالگرد رحلت ايشان در سال جاري جلوه‌اي ملموس و عيني گرفت و اين روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهمن دري معاون امور فرهنگي وزير ارشاد كه در جلسه شوراي مديران معاونت متبوعش سخن مي‌گفت، ضمن بيان مطلب بالا افزود: برخلاف سال‌هاي گذشته، امسال اقدامات ترويجي و حمايتي درباره نشر آثار حضرت امام خميني (ره) يك ماه زودتر و بدون هرگونه تبليغاتي صورت گرفت كه نتيجه آن را همگان در ايام مذكور مشاهده كردند.

وي افزود: اين اقدامات و حمايت‌ها در چند بخش صورت گرفت. اولا چند پروژه درباره نشر آثار حضرت امام (ره) كه قبلاً كليد خورده بود به نتيجه رسيد و يكي دو اقدام ديگر نيز در چند ماه ديگر به سرانجام خواهد رسيد.

چند اثر ارزشمند درباره حضرت امام (ره) با حمايت معاونت امور فرهنگي منتشر شد؛ كه استقبال قاطبه مردم از آثار امام و يا كتاب‌هايي كه درباره ايشان منتشر شد حاكي از آن است كه جامعه همچنان تشنه افكار امام است و هنوز عطش آشنايي با روح بلند حضرت امام خميني (ره) در نسل جوان ديده مي‌شود كه اين بار مسؤوليت ما را سنگين‌تر مي‌كند.

* اقدامات ترويجي و چاپ كتاب

دري درباره اقدامات ترويجي و چاپ كتاب در زمينه آثار حضرت امام خميني (ره) گفت:‌از جمله اقدامات معاونت امور فرهنگي در اين زمينه مي‌توان به خريد كتاب‌هاي منتشر شده درباره حضرت امام خميني (ره) و ارسال آنها به كتابخانه‌هاي عمومي، حمايت از چاپ و انتشار مجموعه چهارده جلدي سيره سياسي حضرت امام خميني (ره) و ارسال به موقع آن به استان‌هاي كشور جهت اهدا به كتابخانه‌ها و مؤسسات فرهنگي در شمارگان جمعاً سي و پنج هزار نسخه، انتشار 9 عنوان كتاب در شمارگان ده تا سي هزار نسخه (مجموعاً 250 هزار نسخه) به همراه انتشار و توزيع ويژه‌نامه‌ها و نشريات و نرم‌افزارهاي زندگي و ديوان شعر امام و نيز برخي از آثار ايشان از جمله چهل حديث اشاره كرد.

وي ادامه داد:‌حمايت از دانشنامه حضرت امام خميني (ره) و نيز حمايت پيش از انتشار حاشيه بر تحريرالوسيله امام توسط مرحوم آيت‌اله فاضل لنكراني در شش جلد و عرضه و خريد ده‌ها كتاب درباره امام در بخش كودكان و نوجوانان از ديگر اقدامات معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه اميدواريم براي تقويت فرهنگ امام كه برگرفته از فرهنگ نبوي و علوي است بتوانيم اين روند را گسترش دهيم و عمق انديشه‌هاي امام را به‌عنوان نقشه راه‌ بيداري اسلامي، به جامعه جهاني معرفي كنيم.

دري همچنين در ديدار با تعدادي از نويسندگان و پژوهشگران آثار حضرت امام خميني (ره) كه در روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت؛ افزود:براي شناخت انديشه‌هاي جامع و منظومه فكري و گستره نقش قدرتمند سياسي حضرت امام خميني (ره) علاوه بر بهره‌گيري از ساير رسانه‌ها، نبايد نقش كتاب را به عنوان تأثيرگذارترين ابزار رسانه‌اي براي از ميان بردن حجاب‌هايي كه نسل جوان را از شناخت امام باز مي‌دارد ناديده گرفت.

وي با طرح سؤالي كه چرا ما در عرصه تئاتر و سينما و تلويزيون ـ به رغم پيشينه علمي امام راحل اثري شاخص و به ياد ماندني نداريم ـ گفت: دليل آن را بايد در عدم بهره‌گيري از كتبي دانست كه درباره امام منتشر شده و يا بايد منتشر شود.

معاون امور فرهنگي گفت: به نظر مي‌رسد معاصرت يا هم روزگاري حضرت امام خميني (ره) موجب شده تا نفوذ انديشه و آراي امام آنگونه كه بايد شناخته نشود و يا نقش قدرتمند سياسي ايشان مانع آشكار شدن ديگر ابعاد ايشان شده و به عبارتي بعد سياسي ايشان بر ديگر ابعاد و به ويژه بعد اخلاقي و عرفاني ايشان غلبه داشته باشد و كساني كه ايشان را مي‌شناساند بيشتر از رهگذر سياست است نه از مسير فرهنگ و آموزه‌هاي اعتقادي و اخلاقي؛ از همين رو در عرصه فرهنگ مكتوب بايد به منظومه فكري و انديشه اخلاقي ايشان توجه بايسته‌اي كرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.