عضو کمیسیون انرژی گفت: وزیر نفت عربستان تصمیم دارد با افزایش تولید هر بشکه نفت را به ۶۰ دلار برساند که این مهم نوعی مقابله با نظام اسلامی است که در این صورت هیچ راه حلی برای ما نمی گذارد جز اینکه تولیدات را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، ناصر سودانی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه ۴ تیر) مجلس درباره با نفت و صنعت کشور گفت: نگاه بنگاهی به نفت یکی از معضلات اساسی کشور است و ما باید نفت را به عنوان یکی از موضوعات مهم اقتصادی در کشور نگاه کنیم تا هم در بحث اهداف کلان ملی و هم در پیشبرد دیپلماسی نظام اسلامی و هم در تعاملات منطقه ای بتوانیم نقش مهمی را ایفا کنیم .
وی با اشاره به اینکه باید نفت را از حالت بنگاهی خارج و به عنوان رکن اصلی کشور رقم بزنیم، افزود: آنچه که تا الان از فعالیت های نفتی صورت گرفته استقلالی بوده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه نفت انجام شده است.
سودانی با اشاره سخنان وزیر نفت به دو نکته مهم اشاره کرد و گفت: در این سخنان دو نکته بسیار مهم وجود داشت که یکی در خصوص چالش های موجود در حوزه نفت است و دیگری حمایت هایی است که باید از جانب مجلس و قوه مقننه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه میادین نفتی در نیمه دوم عمر خود قرار دارند تصریح کرد: ما با واقعیتی به نام تحریم روبرو هستیم که اگر این تحریم خارجی را گسترش دهیم به تحریم داخلی می رسیم که بدون شک آینده مبهمی را  پیش رو خواهیم داشت.
سودانی بهترین راه حل برای برون رفت از این بحران را اولویت دادن به حوزه نفت دانست و گفت: باید برای نفت اولویت هایی را ترتیب دهیم و حمایت های جدی را برای آن در نظر بگیریم و مهمترین اولویتی که می توانیم در این خصوص انجام داد بحث میادین مشترک است که باید بیش از پیش به آن پرداخت.
وی در ادامه افزود: این برای من خیلی سخت است که کشور قطر از این میادین نفتی برداشت می کند و متأسفانه هنوز نتوانسته ایم این مشکل را در کشورمان حل کنیم.
نماینده مردم آبادان با اشاره به میادین مشترک کشورهای همسایه و ایران گفت: با وجود آنکه دو سوم میادین مشترک در کشورهای همسایه است و یک سوم از آن متعلق به ایران است اما آنچنان تعلل کرده ایم که کشورهای همسایه برداشت نفت را به طور بیرحمانه انجام می دهند.
وی با اشاره به برنامه پنجم ساله توسعه افزود: اگر بتوانیم ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهیم در واقع فقط توانسته ایم از سطح تولید حفظ و نگهداری کنیم.
سودانی ادامه داد: اگر بر اساس برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید را به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهیم و گازمان را به ۱۴۸۰ میلیون متر مکعب در روز تولید کنیم بی شک توانسته ایم سرمایه گذاری مفید را انجام دهیم چرا که در این صورت در مدت کمی می توانیم به سطح تولید خوبی دست پیدا کنیم و درآمدها را جبران کنیم.
سودانی ادامه داد: همانطور که اطلاع دارید وزیر نفت عربستان تصمیم دارد با افزایش تولید هر بشکه نفت را به ۶۰ دلار برساند که این مهم نوعی مقابله با نظام اسلامی است که در این صورت هیچ راه حلی برای ما نمی گذارد جز اینکه تولیدات را افزایش دهیم.
عضو کمیسیون انرژی در پایان گفت: متأسفانه ما گازهایی داریم که در حال سوختن است و این مهم نشأت گرفته از آن است که در میادین نفتی نگاه صیانتی نداریم و بسیاری از آنها در حال مرگ هستند ما با استفاده از مبتکران داخلی باید فضایی را فراهم کنیم که مقوله خودکفایی را در هم نوردد./ب2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار